Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Paraply
- Trådstartare Samuel W
- Start datum
Samuel W
Medlem
de transparenta vita skjuter du blixter igenom, jag hade tagit de vita.
silver ger ett hårdare ljus o guld ett varmare.
hoppas de hjälpte lite
Jo, att blixten skjuter igenom ett transparant har jag också listat ut men vad är skillnaden mellan ett transparant o reflex? dvs har de olika funktioner och effekter, belyser ett reflexparaply mer konsentrerat på motivet, skillnad på ledtal mm.
Dead_Silent
Aktiv medlem
Vita transparenta gör även att ljus studsar bakåt och på så sätt lyser upp rummet i övrigt – vilket kan vara både en fördel eller nackdel.
Transparenta paraplyn går ofta att placera närmare motivet = mjukare ljus.
Vitt reflekterande ger därför mer kontroll över var ljuset INTE ska spridas.
Det finns paraplyn med avtagbar utsida, det är rätt smidigt för då får man bådadera och kan välja utifrån varje situation.
Transparenta paraplyn går ofta att placera närmare motivet = mjukare ljus.
Vitt reflekterande ger därför mer kontroll över var ljuset INTE ska spridas.
Det finns paraplyn med avtagbar utsida, det är rätt smidigt för då får man bådadera och kan välja utifrån varje situation.
J O Härnström
Aktiv medlem
Både det transparanta och det reflekterande paraplyet passar utmärkt för ansiktsporträtt.
Jag tycker att ett stort transparant paraply är förstahandsval. Det ger ett mer softboxliknande ljus.
Storleken på ljuskällan har stor betydelse för ljusets karaktär.
Ett reflekterande koncentrerar ljuset så att det blir hårdare men samtidigt har man då kanske lite större möjlighet att modulera med ljuset. T.ex med hjälp av en reflexskärm som lättar upp skuggsidan av ansiktet.
Jag har ett silverparaply och ett lite större transparent. Använder bägger två.
Kombinationsparaplyet är väl en lösning om man bara ska ha ett paraply.
Annars är det smidigare och lättare att skifta mellan varianterna om man har två olika.
Dessutom är de så billiga att man lika gärna kan köpa två.
MVH JO
Jag tycker att ett stort transparant paraply är förstahandsval. Det ger ett mer softboxliknande ljus.
Storleken på ljuskällan har stor betydelse för ljusets karaktär.
Ett reflekterande koncentrerar ljuset så att det blir hårdare men samtidigt har man då kanske lite större möjlighet att modulera med ljuset. T.ex med hjälp av en reflexskärm som lättar upp skuggsidan av ansiktet.
Jag har ett silverparaply och ett lite större transparent. Använder bägger två.
Kombinationsparaplyet är väl en lösning om man bara ska ha ett paraply.
Annars är det smidigare och lättare att skifta mellan varianterna om man har två olika.
Dessutom är de så billiga att man lika gärna kan köpa två.
MVH JO