Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraply ivägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

En liten dum fråga kanske, men om man kör blixten in i ett paraply som lutar lite uppåt (så som det är vanligast), kommer då inte blixten och stativet skugga motivet lite?

Hur nära motivet brukar man ha paraplyet och stativet egentligen (på ett ungefär)?

/ Marcus

Ju närmare desto mjukare ljus. När jag fotograferade min dotter nyligen hade jag paraplyerna ca metern från henne. Hon låg ner på magen jag skulle göra ett "göra-pappa- stolt-kort". Satte blixtarna ca 50 grader i båda riktningarna från henne med den ena ett steg mörkare/ljusare. Fick bl 11,5 med EI 50... önskar att jag hade en tredje blixt för att kunna skjuta in i fonden, eller sätta bakifrån för att få ett lyft på hennes kontur.

Nu kom jag ifrån dina frågor lite... möjligen att blixthuvudet kommer ivägen lite, har dock inte märkt något. blixtljuset går ut och vänder i paraplyet och reflekteras ned mot objektet. Paraplyet är mkt större än blixthuvudet och sitter så pass när ljuskällan att eventuella skuggor blir i sådana fall mycket diffusa.

Sumpen skrev:
Ju närmare desto mjukare ljus. När jag fotograferade min dotter nyligen hade jag paraplyerna ca metern från henne. Hon låg ner på magen jag skulle göra ett "göra-pappa- stolt-kort". Satte blixtarna ca 50 grader i båda riktningarna från henne med den ena ett steg mörkare/ljusare. Fick bl 11,5 med EI 50... önskar att jag hade en tredje blixt för att kunna skjuta in i fonden, eller sätta bakifrån för att få ett lyft på hennes kontur.

Du har inte laddat upp bilden ser jag (man blir ju lite nyfiken)

/ Marcus

-Nej, det är inget problem. Eftersom paraplyt är så stort och nära i förhållande till både stativet och blixten så kan det inte bli några skuggor från dessa.

Ju närmare motivet du har ljuskäglan (paraplyt) ju mjukare ljus (diffusare skuggor).

Här kommer bildresultatet. Det var andra gången som jag använda blixtarna... Hade en mörkröd filt som bakgrund vilket jag ångrar nu. Med ett vitt underlag hade mer ljus kastats upp i ansiktet och ögonen vilket nu är ngt mörkt.

Bilagor

• julkort0002 copy.jpg
    julkort0002 copy.jpg
    47.6 KB · Visningar: 279
Blixten skuggar inte ljuset från ett paraply men blixten syns i reflexerna t ex i ögon. Detta kan vara lite störande i närbilder.

Jag vill påstå om man har vita paraplyer (vit insida och inte silveryta) kommer det inte bli någon skugga eftersom ljuset difuseras så pass mycket när det slår i paraplyet. Jag använder paraplyer nära motivet och har aldrig kunnat se någon skugga.

Ett litet tips är att nedre delen på paraplyet ska vara i nivå med hakan. Då blir det ingen svart skugga under hakan och i ögonen.

Att det blir en reflex tycker jag inte gör något. Det är bara bra, för då ser man att ögat är blankare än huden.

Kanske behöver förtydliga mig. Jag vill också ha reflexer i ögonen, men ett paraply ger en vit cirkel med en svart bild av själva blixthuvudet. Det är snyggare med en helt vit reflex som fås av en softbox eller med ett transparent paraply som blixten slås igenom.
Skickar med en delförstoring av ett öga med två paraplyreflexer.

Bilagor

• reflex1.jpg
    reflex1.jpg
    26 KB · Visningar: 244
Kan hålla med om ovanstående resonemang. Lite störande är också att det är två reflexer. själv brukar jag bara få en stor fyrkantig reflex av bouncern. Reflexskärmen eller upplättningsblixten brukar inte synas.

Upplättningsblixten var för stark på detta porträtt vilket gav en tråkig platt bild, men det var den jag hittade först som exempel :)
Vad jag har förstått så föredrar de flesta en fyrkantig reflex och det är en av anledningarna varför softboxarna är populära. De andra fördelarna är väl bla. bättre kontroll och mindre ljusförlust.

Anledningen till att jag använder en bouncer är att ljuset i den blir mjukare. Däremot tycker jag att många softboxar har lite för hårt ljus. Då är det bättre med paraplyer som ger ett jämnare ljus. Min bouncer fungerar som ett stort djupt jätteparaply med en difusor längst fram. Jag tycker en softbox är lite lättare att jobba med då man har rörliga objekt. Ljuset är mera parallellt och har samma styrka på olika avstånd från lampan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar