Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraply för modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Rainman69

Medlem
Undrar lite vad för paraply som är bäst att använda när det gäller foto av modeller inne eller utomhus...

Dels storleken... räcker 96cm(38") eller 114cm(45")?

Och sedan färgen... vit transparant, silver/svart eller guld/svart?

Min tanke vad gäller färgen är kanske att guld/svart lämpar sig vid foton där mycket hud syns för att få mer gyllenbrun hud.. stämmer min tankegång?
 
Jag kör med en tvättkorg från IKEA när jag plåtar modeller. Perfekt när det är små modeller som plåtas och så riskerar de inte att rymma sin väg. Belyser utefrån med bygglampor.
 
RolandM skrev:
Jag kör med en tvättkorg från IKEA när jag plåtar modeller. Perfekt när det är små modeller som plåtas och så riskerar de inte att rymma sin väg. Belyser utefrån med bygglampor.

Nu tänkte jag mer på människor.. men det kanske du menade också :)

Min fråga kanske är lite dum. Men jag är ju också amatör :)
 
Det enklaste är att börja med ett vanligt standardparaply. Dvs ett svart paraply med vit insida. Storleken spelar inte så stor roll. Ett större paraply ger ett lite mjukare ljus eftersom ljuset kommer från en större area.

Hudtonerna justerar man med fördel i efterbehandlingen. Med ett guldfärgat blir hela motivet guldfärgat, och det är kanske inte optimalt. De mest användbara prylarna är dom som inte tillför några extra effekter.

När man har tröttnat på sitt standardparaply kan man köpa andra modeller och experimentera med.

Ska man använda paraply utomhus är det bra om någon kan stå och hålla i lampan så att den inte blåser bort.
 
Du får alltid ett mjukare ljus om du har en stor ljuskälla. Sen är det givetvis inte alltid man vill ha ett mjukt ljus i alla sina bilder.

Ett vit-transparent paraply slår du oftast rakt igenom för att få en stor och mer diffus ljuskälla (ungefär som en softbox fast något sämre, eftersom du inte har samma kontroll på ljuset. Du får bl a mer ströljus). Du kan även använda detta paraply för att studsa ljus i.

Paraplyer som tex silver/svart reflekterar ljus. Det blir lite hårdare riktat ljus (nästan lite paraboleffekt). Det stämmer att guld påverkar hudtoner så att de blir varmare.

Ett stort paraply är besvärligt utomhus om det tex är blåsigt, då får du ha en jättestark assistent, eller surra fast stativet ordentligt så du inte skickar rören i backen. Om du inte kräver full kontroll på ljuset kan det räcka med en reflexskärm när du fotar ute (den är både tåligare och billigare än en blixt ifall stativet skulle blåsa omkull).

EDIT: Hmmm... Jag skriver ju inte som en blixt direkt. Det mesta hann visst bli sagt, men precis som Per sa, testa lite olika paraplyer och se vilka som passar ditt fotograferande bäst.
 
Senast ändrad:
Tack

Inte jag som skrev inlägget men tack för svaren. Beställde just 3 vita paraplyer som kommer i slutet av veckan.

//Fredrik
 
Ok, paraply eller reflexskärm utomhus? Själv har jag fått för mig att reflexskärm är att föredra, rätt eller fel? Är inte ett paraply en "innegrej"? Vad blir skillnaden att använda skärm respektive paraply vid utomhusforografering?
 
En skärm är perfekt utomhus för att den är extremt lätt och den inte kräver ström. Med en reflexskärm kan du dock bara studsa ljus från en ljuskälla, oftast solen. Du får därför ganska få inställningsmöjligheter, det handlar mest om att variera storlek, vinkel och färg på skärmen.

En blixt du variera styrkan på och även få ett starkare ljus än solreflektioner, tex vid skymning.

Här är en bild som är tagen i solnedgång med två blixtar. Ljuset blev starkare än vad det hade blivit av en reflexskärm.

http://www.sthlmfoto.se/palina/1208.jpg

Tyvärr var det så blåsigt på fältet att det inte gick att använda paraply eller box, så ljuset och skuggan blev rätt hård.
 
carl_swahn skrev:
En skärm är perfekt utomhus för att den är extremt lätt och den inte kräver ström. Med en reflexskärm kan du dock bara studsa ljus från en ljuskälla, oftast solen. Du får därför ganska få inställningsmöjligheter, det handlar mest om att variera storlek, vinkel och färg på skärmen.

En blixt du variera styrkan på och även få ett starkare ljus än solreflektioner, tex vid skymning.

Här är en bild som är tagen i solnedgång med två blixtar. Ljuset blev starkare än vad det hade blivit av en reflexskärm.

http://www.sthlmfoto.se/palina/1208.jpg

Tyvärr var det så blåsigt på fältet att det inte gick att använda paraply eller box, så ljuset och skuggan blev rätt hård.

Jo, blixt/blixtar är ju lysande att använda ute egentligen, blir ju lite mer liv i färgerna osv. Kruxet är väl att en annan inte går omkring med varken elaggregat, paraplyer osv när man är ute på språng. Har för övrigt inte tillgång till så mycket grejer heller så man får väl nöja sig med att fixa en vettig reflexskärm (eller två) till att börja med. :)

Det blev i alla fall en härlig bild du fick till där ute på fältet!
 
En reflexskärm duger riktigt bra för att påverka ljuset när du fotar utomhus. Dessutom kan du använda den även i studio sen (för att mjuka upp skuggor etc), ifall du får lust att köpa mer utrustning i framtiden.

Det är en finfin investering.
 
Jo, ett paraply har jag, och en lampa...behöver ett par till. Sen får man väl överväga huruvida man ska släpa ut allt i skog och mark och park.
Ibland kan det nog löna sig, ibland räcker det väl med skärmen...
 
Förresten, är ett paraply tänkt att användas för att reflektera ljuset, eller brukar man kunna slå ljuset igenom paraplyet också? Det finns ju t ex halvtransparenta paraplyer. Och när det gäller svarta och guldparaplyer har jag svårt att tänka mig att man kan slå ljuset igenom? (Inte lätt detta för en naturfotograf) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.