Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraply / box?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leo-e

Medlem
Hej kära människor.

Jag är på väg att köpa en SB-800 till min D80 om någon vecka och har en liten fundering.

Först var jag inne på att köpa en box till den. "Lastolite Softbox Ezybox Hotshoe 60x60 cm" för att få lite trevligare ljus på portsrätt utomhus. Men nu slog det mig att den kanske tar för mycket ljus från blixten? Borde jag istället satsa på ett paraply? Funkar vitt eller ska jag gå upp till silver för att behålla ljus?

Vad använder ni för saker på era batteridrivna blixtar?
 
Jag kör själv med paraply. Tänkte först också på softbox men läste att det tog för mycket av ljuset från blixten.

Silver säger de behåller mer ljus men det blir lite mindre jämnt enligt min erfarenhet. Tycker vitt blir väldigt bra.

Jag tog två paraply som jag klädde insidan med vit duk. Blev billigt och förvånansvärt bra. Annars kan du ju köpa från exempelvis kaffebrus som har bra utbud och priser.
 
Ezybox

Vad jag har läst så förlorar en softbox mindre ljus än ett paraply. Enligt Lastolite har Eazybox mycket liten ljusförlust, endast ett halvt steg. Den lilla förlusten beror främst på att ljuset är mera riktat än från ett paraply, dvs inget spill. Själv äger jag den mindre Ezybox versionen och är väldigt nöjd. Den kunde vara större för grupp och helpersonporträtt, men ypperlig för ansiktsbilder.

//J-A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.