Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Parametrar / Raw eos 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

ryttar

Aktiv medlem
Jag har en fråga som kanske någon kan besvara på en gång, utan att jag behöver forska själv på området för mycket.

I kameramenyn på eos 300 d finns fliken parametrar.
Där finns följande val:
Adobe RGB
Parameter 1
Parameter 2
Ställ in 1
Ställ in 2
Ställ in 3
Setup

Vilken är lämplig att använda? Ska man ställa in egen?

Att använda RAW formatet istället för bästa Jpeg kvalité ger det någon större skillnad?

(Ser nu att jag la frågan i fel tråd) hoppas på överseende.

Kanske lite från ämnet, men jag har en fråga angående JPEG-kvalitén hos 300D & 10D.

Som bekant vet man ju att JPEG-filerna blir mindre med 10D än med 300D. Nu undrar jag om detta beroro på att 10D komprimerar bilderna hårdare än 300D eller är det något annat det beror på?

/Fredrik

Jag använder Adobe RGB. Det är den profil vi använder till bilder som ska tryckas.

Adobe RGB ger inte riktigt så "lysande (neon)" färger som exempelvil s-rgb ger. S-RGB är inget problem att använda om man i första hand tänker publicera sina bilder på en bildskärm.

Om inte - använd adobe RGB

/Ola

downtown skrev:
eller är det något annat det beror på?
Det lär ska bero på att 300D sparar en liten tumnagelbild i EXIF-infon för att det ska gå snabbare att ta upp bilden på displayen (om jag inte missminner mig är 300D avsevärt mycket snabbare på just det än 10D är).
Om man söker lite på DPReview kan man hitta ett hack som tar bort den där bilden.

Är det någon som har erfarenheter kring detta ?

Att använda RAW formatet istället för bästa Jpeg kvalité ger det någon större skillnad?

ryttar skrev:
Jag har en fråga som kanske någon kan besvara på en gång, utan att jag behöver forska själv på området för mycket.

I kameramenyn på eos 300 d finns fliken parametrar.
Där finns följande val:
Adobe RGB
Parameter 1
Parameter 2
Ställ in 1
Ställ in 2
Ställ in 3
Setup

Vilken är lämplig att använda? Ska man ställa in egen?

(Ser nu att jag la frågan i fel tråd) hoppas på överseende.
300D ger med grundinställningarna mer skärpa, kontrast och färgmättnad än 10D - antagligen mera konsumentinriktat. Vad man gillar får man prova sig fram till.

Att använda raw framför bästa jpeg tycker jag ger en avsevärd skillnad, har i princip slutat fota i jpeg numera. Finns många trådar i ämnet...

Om du använder RAW behöver kan du bara köra på auto-läget i vitbalanseringen. Du ställer exakt vitbalans när du plockar upp bilder i PS.

Fördelen är att du kan ställa färgerna utan att egentligen röra färgerna. Du behåller all färginformation som finns i bilden. Via kurvor-nivåer etc ändrar man förhållanden mellan olika färger. Tar bort och lägger till i nyanserna. Allt det kan man fixa med RAW-inställningen redan innan du öppnar bilden.

/Ola

Om du kör RAW behöver du inte bry dig om vilka parametrar du ställer in för dom sparas ändå inte ner i själva RAW filen utan bara i den lilla thumbnail som är till för förhandsgranskningen. Nackdelen är väl att när man "chimpar" (förhandsgranskar i displayen) kan bilden se kass ut men när man sen laddar in bilden i RAW konverteraren och ställer vitbalans osv ser bilden helt ok ut.

Det enda man behöver tänka på när man kör RAW är bländare, slutartid, brännvidd och skärpa.

Jag kör alltid i RAW, även om filerna blir större tjänar man på det eftersom man har så mycket mer möjligheter att redigera bilden efteråt.

http://www.chimping.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar