Annons

Paragrafridande militär på hal is?

Produkter
(logga in för att koppla)
PeterWem skrev:
Han försökte inte beslagta kameran. Han undrade varför jag fotograferade, vad jag skulle använda dem till, och sade att det egentligen var förbjudet att fotografera dessa stridsvagnar på området, men höll jag mig bara på avstånd så sade han inte så mycket mer.

Han var ingen skyddsvakt.

Stridsvagnarna stod i en kohage, jag på en grusväg, ett trästaket emellan.

Han skulle säkert försöka sej på att vara speciell... att han inte gjorde något mer kanske tyder på att inte hade några som helst befogenheter.

Om du är osäkert så ring SäkSam (SÄKerhet och SAMverkan) det är avdelning inom försvaret som har till uppgift att bland annat granska fotografier. Om du vill du ha deras telefon nummer så maila så ska du få det. Jag har tidigare varit i kontakt med dem och de kan granska din/dina bilder ifall du är osäker...

De kan eventuellt också ge dej definitiva svar som FS medlemar ev inte kan ge dej.

Jag fick besked från P7 nyss. Så här skrev han:

"Hej!

Nu vet jag inte vid vilket tillfälle som ni fotograferade på fältet eller vilken verksamhet som genomfördes på platsen utan har endast ditt mail att referera till.
Jag skall dock försöka svara på dina frågor ur generellt perspektiv.

P 7 övningsfält är ett militärt skyddsområde vid vissa tillfällen ex. vid större övningar, vilket det inte var vid det aktuella tillfället.
Det innebär att det inte råder fotograferingförbud på fältet.

P 7 har inget att erinra mot att utlänningar befinner sig i Revingeby eftersom det inte ligger inom vårt område.

Strv 122 är inget skyddsobjekt utan den får fotograferas utvändigt, dock råder fotograferingsförbud inne i vagnen maa. vissa tekninska lösningar invändigt som är belagda med sekretess.

Skicka gärna över bild på den officer som påpekade att det inte var tillåtet att fotografera så skall jag kontrollera dennes utbildningsnivå samt vilka förhållanden som rådde vid tillfället, dock vill jag samtidigt påpeka att fotografera en person utan dennes medgivande är en gråzon på grund av att det kan ses som angrepp på den personliga integriteten.

Om ni har ytterligare frågor i ärendet så är ni välkommen att kontakta mig personligen via telefon

MVH..."

Det verkar ju som allt blev mycket klarare nu. Men det där med att fotografera personer och gråzoner kan man ju fundera över i en halv sekund.

PeterWem skrev:
Det verkar ju som allt blev mycket klarare nu. Men det där med att fotografera personer och gråzoner kan man ju fundera över i en halv sekund.
Du menar som att citera en stor del av ett brev utan korrekt källhänvisning?:)

Jag skulle väl gissa att fota militära personer (och publicera/arkivera) så borde vara förbjudet. Jag har för mig att ett befäl fick på skallen för att han varit på Systemet i uniform, vilket borde betyda att det kan anses som känslig uppgift, vilket gör att det borde falla under PUL?

bEPH skrev:
Du menar som att citera en stor del av ett brev utan korrekt källhänvisning?:)

Jag skulle väl gissa att fota militära personer (och publicera/arkivera) så borde vara förbjudet. Jag har för mig att ett befäl fick på skallen för att han varit på Systemet i uniform, vilket borde betyda att det kan anses som känslig uppgift, vilket gör att det borde falla under PUL?

Det där låter lite konstigt men som uppvuxen i Boden och son till en officer så har man kanske en lite annorlunda syn på saken, särskilt som hela Boden omgärdades av skyddsområdes skyltar med text på en rad språk "restricted area" etc för inte så länge sedan. Däremot så är militär personal ofta lite paranoida när vissa individer visar lite för mycket intresse för dem. Till viss del finns det en del fog för det då försvarspersonal kartlagts och fortfarande kartläggs (inte så länge sedan visade det sig att en person med koppling till någon nassegrupp utförde registrering och kartläggning av försvarsanställd personal i Boden).

se där.....

Någon som i mina ögon kunde svara korrekt. Då är det mer eller mindre bara att bege sig ut på övningsområdet och fota både stridsvagnar och betande getter.

Nu var det kanske inte så att området var ett skyddsobjekt då men hade det varit det så har en syddsvakt ganska stora befogenheter. Nu är det så att nästan alla vpl är skyddsvaktsutbildade så även om officern mot förmodan inte hade varit det så skulle det inte vara svårt för honom att ge en order.

Nu citerar jag lite fritt från min skyddvakts bok.

"
* varje person som du inte med säkerhet vet har tillträde hejdas.

* Kontrollera leg. och behörighet till objektet. Om personen vägrar eller icke är behörig får han avisas, avlägsnas eller omhändertas.

* Du får utföra kroppsvisitation och du får undersöka medhavd egendom."

Nu hoppar jag till det intressanta.

"
* Du får omhänderta personer som
- Vägrar avlägsna sig
- Vägrar lämmna upgifter om sin identitet
- Vägrar underkasta sig kroppsvisitation eller undersökning av medförd egendom

- kan skäligen misstänkas för spioneri, sabotage eller förberedelse till sådant brott

* Du får även beslagta föremål personen för med sig
"

Med detta som grund så skulle jag tro att han gjorde rätt som hejdade dig och avisade dig från platsen.

Det finns också flera saker att tänka på som säkerhets avstånd till strv och dyl.

xantangummi skrev:
Nu var det kanske inte så att området var ett skyddsobjekt då men hade det varit det så har en syddsvakt ganska stora befogenheter. Nu är det så att nästan alla vpl är skyddsvaktsutbildade så även om officern mot förmodan inte hade varit det så skulle det inte vara svårt för honom att ge en order.

Nu citerar jag lite fritt från min skyddvakts bok.

"
* varje person som du inte med säkerhet vet har tillträde hejdas.

* Kontrollera leg. och behörighet till objektet. Om personen vägrar eller icke är behörig får han avisas, avlägsnas eller omhändertas.

* Du får utföra kroppsvisitation och du får undersöka medhavd egendom."

Nu hoppar jag till det intressanta.

"
- Vägrar avlägsna sig
- Vägrar lämmna upgifter om sin identitet
- Vägrar underkasta sig kroppsvisitation eller undersökning av medförd egendom

- kan skäligen misstänkas för spioneri, sabotage eller förberedelse till sådant brott

* Du får även beslagta föremål personen för med sig
"

Med detta som grund så skulle jag tro att han gjorde rätt som hejdade dig och avisade dig från platsen.

Det finns också flera saker att tänka på som säkerhets avstånd till strv och dyl.

Men nu var det inget skyddsobjekt och därmed faller hela ditt resonemang.

Att man itne får fota skyddsobjekt och att skyddsvakter har stora befogenheter är ganska uppenbart får dom flesta som gjort värnplikten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar