Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papperstorlekar för digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Lite motsägelsefull rubrik kanske men jag har noterat att de "klassiska" pappersformaten 18*24, 24*30 o.s.v. inte finns tillgängliga när jag ska beställa papoperskopior via nätet. Däremot är mer eller mindra alla ramar etc anpassade för de formaten.

Är det någopn som har en förklaring till varför man gjort denna ändring ? Att en del av de nya formaten kommit till för att bättre passa till formatet för digitalkameror förstår jag men varför ta bort de gamla ?
 
De fotolabb som riktat in sig på lågupplösta kameror (VGA/SVGA) har bara formaten som stämmer mot dessa. Andra fotolabb har format som stämmer både till lågupplösta, och riktiga 3:2-format.
 
Jo - men även labb som erbjuder format upp till 50*75 har alal möjliga format utom just 3:2 Nåväl - om bara ramar etc fanns för de nya formaten skuille det väl vara ok men där är utbudet magert..
 
Men man måste ju ändå ha lite oexponerat papper för att kunna montera. Varför inte bara köra närmast större storlek papper och lämna vita kanter där det inte fyller ut?
 
Jag gjorde en längre tur bland Uppsalas butiker och det visade sig finnas passepartout anpassat för 20*30 bildformat i en 30*40 ram. Sedan finns givetvis alltid möjligheten att skära till den passepartout man vill.

Blev mest aningen förundrad över att utbudet på monteringssidan inte följt med...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.