Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

svenblad

Ny medlem
Kan hjälpa mig?
Jag undrar om det finns alternativa framkallare, fix osv, att doppa papperskopiorna i istället för starka kemikalier? Jag har negativen klara och förstoringapparaten står redo, men inget lämpligt rum för starka lukter :(
/Ronnie
 
Det jag tycker luktar mest är stoppbadet (svag ättiksyra). Det finns alternativ baserade på citronsyra, som inte skall lukta lika starkt. För just papperskopior tycker många att man kan utesluta stopp-badet och enbart mellanskölja med vatten mellan framkallare och fix. Ett annat alternativ är att införskaffa en framkallningstank (exv Nova). Eftersom vätskeytan mot luft blir i princip obefintlig i en sådan så minskar lukten drastiskt, enligt min erfaranhet.

/Henrik
 
Det finns både luktfritt stoppbad och neutralt/basiskt luktfritt fix. Slaffa sådant så lipper du det mesta av lukten även vid skålframkallning. Det neutrala luktfria fixet är också bättre för fiberpapper (om du nu använder det).
 
Om du inte har råd med en Novatank kan du framkalla i trumma. Rotera fram och tillbaka på ett bord. Eftersom trumman är försluten och kemikalierna hälls tillbaka på flaska mellan varven luktar det ingenting.
 
Som redan påpekats så finns det ju både luktfria stopp- och fixerbad (tror Photax säljer stoppbad baserat på Citron). När det kommer till framkallare kan du ju alltid försöka blanda till Caffenol om du är orolig över starka kemikalier, det ska ju förvisso inte lukta särskilt gott vad jag förstått, men det är nog lite "snällare" än konventionella framkallare.
 
Kan hjälpa mig?
Jag undrar om det finns alternativa framkallare, fix osv, att doppa papperskopiorna i istället för starka kemikalier? Jag har negativen klara och förstoringapparaten står redo, men inget lämpligt rum för starka lukter :(
/Ronnie

Jag använder ett litet badrum som mörkrum. Inte bäst ventilation i världen, men jag upplever inga speciellt starka lukter. Det som luktar mest är stoppbadet (jag använder ättika utspätt i vatten), men det luktar inte mer ättika än när man öppnar en burk inlagd gurka, och som nämnts tidigare så finns det helt luktfria alternativ för stoppbad.

Framkallare och fixer luktar lite om man stoppar näsan i skålarna, men inte på något sätt oangenämnt, så några starka lukter behöver du inte oroa dig för.
 
Caffenol luktar betydligt mer och framförallt mer illa än vanlig pappersframkallare som ju knappt luktar nånting. Sen jag köpte min första flaska luktfritt fix så använder jag inget annat i mörkrummet. Nu är det ju knapt någon lukt alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.