Niklas Groop
Aktiv medlem
Hej.
Jag har lärt mig att man vid kopiering ska låta antingen pappret eller framkallaren vara i ständig rörelse under hela framkallningstiden för att undvika ojämn framkallning. Idag var jag dock på ett loppis och inhandlade en fotobok från mitten av 80-talet, I Mörkrummet del1 från Fotolitteratur/Fyra förläggare, och däri berättar ett flertal fotografer hur de arbetar, en av dessa var Anders Petersen och det han beskrev fick mig att fundera lite. Anders lade visst pappret i framkallningsskålen och "lät den mogna" övertäckt i ca 20 minuter med endast små försiktiga rörelser på skålen.
Min undran är varför och vad vinner, eller förlorar, man på olika agiteringsfrekvenser och tider vid mörkrumskopiering? Kan det vara så att en minskad agitering och längre framkallningstid har en kompenserande effekt som man finner vid framkallandet av negativ?
/Niklas
edit: Bortsett från allt så verkar det otroligt tidskrävande att vänta i 20 minuter på en bild, för att inte tala om att bara göra en eller flera provexponeringar... Nu sade visserligen Anders Petersen att han oftast satte exponeringen på en gång, men ändå...
Jag har lärt mig att man vid kopiering ska låta antingen pappret eller framkallaren vara i ständig rörelse under hela framkallningstiden för att undvika ojämn framkallning. Idag var jag dock på ett loppis och inhandlade en fotobok från mitten av 80-talet, I Mörkrummet del1 från Fotolitteratur/Fyra förläggare, och däri berättar ett flertal fotografer hur de arbetar, en av dessa var Anders Petersen och det han beskrev fick mig att fundera lite. Anders lade visst pappret i framkallningsskålen och "lät den mogna" övertäckt i ca 20 minuter med endast små försiktiga rörelser på skålen.
Min undran är varför och vad vinner, eller förlorar, man på olika agiteringsfrekvenser och tider vid mörkrumskopiering? Kan det vara så att en minskad agitering och längre framkallningstid har en kompenserande effekt som man finner vid framkallandet av negativ?
/Niklas
edit: Bortsett från allt så verkar det otroligt tidskrävande att vänta i 20 minuter på en bild, för att inte tala om att bara göra en eller flera provexponeringar... Nu sade visserligen Anders Petersen att han oftast satte exponeringen på en gång, men ändå...