Annons

pappers/film framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Undrar bara om det är nån större skillnad på pappersframkallare och filmframkallare, pappersfix och filmfix?? Är det viktigt att ha film-vätskor till film och pappers-vätskor till papper? Eller kan man använda båda till både papper o film?
 
Pappersframkallare och filmframkallare är i regel olika medan fix är samma för båda, bara olika utspädning och tider. En del pappersframkallare kan nog användas för filmframkallaning men med olika utspädning och, som jag tror, inte lika bra resultat. Kodaks D-72 och Dektol samt Agfas Neutol går att använda för film men som sagt, resultatet blir nog inte lika bra som de specialanpassade varianterna.
 
ok tack! har ni tips på bra framkallare och fix för papperskopiering, vilket är det vanligaste att man använder? finns det nån framkallarnas tri-x? har ju jobbat i mörkrum förr men aldrig blandat vätskorna själv o så, det har varit klart..
 
Kodaks Dektol är väl en papersframkallarnas Tri-X av neutral/normal typ. Utmärkt resultat, relativt billig, god hållbarhet utspädd i skål och fungerar bra till de flesta papper. Finns att köpa både i pulver och flytande koncentrat. Själv köper jag 5 liters flytande koncentrat hos Photax (men jag kör ju dit och hämtar, blir väl lite dyrare att skicka kanske). När jag tagit någon liter koncentrat i dunken brukar jag hälla äver i 1-liters mindre dunkar så att den inte oxideras så lätt. Då håller den mycket längre för 5 l koncentrat tar ett tag att göra av med. Sedan finns ju ett anatal specialframkallare med varmton/kallton lågkontrast/högre kontrast som också kan användas antingen separat eller tillsammans med andra framkallare för att få olika grad av kontrast/skuggåtergivning. Men det är lite mera överkurs.

Kodaks Unifix i flytande konc är också beprövat och bra samt mycket hållbart, även billigt i stor 5 l-dunk. Detta är inget snabbfix och rekommenderas därför för lång bildbeständighet. Enminutersfix tror jag man bör undvika därför.
 
tack! vilken fix är bra då?

och vilket är bäst, pulver att späda elelr färdigt koncentrat i flytande format?
 
Senast ändrad:
Pulver håller bättre så länge man inte blandar ut det. När man blandat till koncentratet är det väl ungefär samma, fast Dektol tror jag är mera utspätt i tillblandad pulverversion och därför håller den nog inte lika länge som den mera koncentrerade flytversionen. Dektol i pulverversionen håller som tillblandat koncentrat (spädes 1+2) i 6 månader om det förvaras lufttätt och med minimal luftmängd enligt databladet. Förmodligen håller den flytande versionen (spädes 1+9) längre om den förvaras rätt.

Unifix flytande fixkoncentrat har jag inget datablad på men hållbarheten är nog inte sämre än framkallaren om den förvaras rätt.
 
Graal skrev:

Kodaks Unifix i flytande konc är också beprövat och bra samt mycket hållbart, även billigt i stor 5 l-dunk. Detta är inget snabbfix och rekommenderas därför för lång bildbeständighet. Enminutersfix tror jag man bör undvika därför.

Menar du på allvar att vi som använder ammoniumtiosulfatbaserade fix bör oroa oss för arkivbeständigheten?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.