Annons

papperkopior från D70

Produkter
(logga in för att koppla)

athoresson

Medlem
Hej,

Nu har jag haft min D70 ett tag och börjar få en del bilder som jag skulle vilja testa att framkalla på papper. Bilderna är tagna i .nef-format, bearbetade i Bibble 4.1.

Vad ska jag tänka på?
- tiff eller jpeg?
- punkter per tum?
- annat?
- lab-rekommendation i Stockholm för en glad amatör?

Tack!

//Anders

Kolla Pricerunner! Där finns prisjämförelser mellan olika labb.
OnOff har tidigare varit billigast om du vill ha många bilder. 150kr för 100 bilder. De använder VSFL, gör inget själva, och du hämtar bilderna i butik (fraktfritt) eller får dem hem för en mindre kostnad. De (=VSFL) har även varit mycket prisvärda på förstoringar (upp till A4). Där råder dock delade meningar. DOX och Prolabbet skall man definitivt kolla om man vill ha bra förstoringar.
Det kan ju också finnas erbjudanden på Fuji och Expert. Nu har du fått ett antal tips...

/AnWi

athoresson skrev:
Hej,

Nu har jag haft min D70 ett tag och börjar få en del bilder som jag skulle vilja testa att framkalla på papper. Bilderna är tagna i .nef-format, bearbetade i Bibble 4.1.

Vad ska jag tänka på?
- tiff eller jpeg?
- punkter per tum?
- annat?
- lab-rekommendation i Stockholm för en glad amatör?

Tack!

//Anders

Hoppsan! Såg nu att jag bara svarat på en del av dina frågor.

Många som tar bilder för 10x15 klarar bara jpg. Punkter per tum har ingen relevans eftersom du har ett visst antal pixler och yttermåttet är givet. Dela antal pixlar i kameran med längd respektive bredd på papperet så ser du vad du får.

På DOX och Prolabbet är det anorlunda. Du får kolla deras hemsidor.

/AnWi

Re: Re: papperkopior från D70

AnWi skrev:
Punkter per tum har ingen relevans eftersom du har ett visst antal pixler och yttermåttet är givet. Dela antal pixlar i kameran med längd respektive bredd på papperet så ser du vad du får.

Det där hängde jag inte alls med på. Vad menar du med att jag har ett visst antal pixlar? Det kan jag ju själv välja när jag konverterar bilden?

Tack för dina svar.

//Anders

Jovisst men om du har en D70 har du 3008 pixlar på längden och 2000 på höjden. Är bilden 10x15 cm har du fått in nästan exact 200 pixel/cm i vardera ledden oavsett hur du ställer in jpg-bilden. Jag skulle tro att det är fullständigt ointressant i detta fall.

Säg i stället att du skall göra en förstoring. Då kan du räkna ut hur stor bild du får med olika upplösning. 300pixel/tum gör att långsidan blir 10 tum. Vid 150 pixel/tum blir den 20 tum.

Vill du ha en bild som är riktigt stor från D70n som dessutom har hög upplösning måste programmet "skapa" nya pixlar. Detta kallas interpolering (programmet räknar ut vad som borde finnas mellan två givna pixlar).

Blev det något klarare?

/AnWi

Ett labb som inte har nämts är Crimson. Jag beställde mina första pappersbilder från min D70 i fredags, hämtade upp dem senare samma dag och blev mycket glatt överraskad över kvaliteten! A4-storlek för 15kr. Vet inte om Crimson (vid zinkensdamm) är bättre än något annat labb, men i vilket fall så var det roligt att se hur bra bilderna blev "direkt från kameran". Nu är jag mer övertygad om att D70 inte är en kvalitetsmässig kompromiss för mig jämfört med analog småbild.
Nu måste jag testa ännu större storlekar!

www.crimson.se

/Linus

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto