Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Papper med variabel kontrast
- Trådstartare fral
- Start datum
Kodaks i vanliga fall förnämliga dokumentation sa inget i det här fallet, men papper med variabel kontrast brukar ha normalkontrast utan filter. Någonstans mellan 2 och 3 förmodligen.
Jag använder iaf alltid filter. Jag tror att det blir kortare exponeringstid utan filter, och då blir det ju mer jobb att växla mellan hårdhetsgraderna.
Jag använder iaf alltid filter. Jag tror att det blir kortare exponeringstid utan filter, och då blir det ju mer jobb att växla mellan hårdhetsgraderna.
gbjerne
Aktiv medlem
Henric har helt rätt.
Använder du ett multigrade papper skall du använda filter för att få önskad hårdhet.
Om du brukar använda papper med hårdhet 2 och vill ha liknande resultat på multigrade får du prova med filter 1,5 till 3 för att hitta något som motsvarar det fasta pappret.
Kör du multigrade papper utan filter (det har jag gjort) blir resultatet väldigt skiftande beroende på papper men för det mesta blir det skit!
Använder du ett multigrade papper skall du använda filter för att få önskad hårdhet.
Om du brukar använda papper med hårdhet 2 och vill ha liknande resultat på multigrade får du prova med filter 1,5 till 3 för att hitta något som motsvarar det fasta pappret.
Kör du multigrade papper utan filter (det har jag gjort) blir resultatet väldigt skiftande beroende på papper men för det mesta blir det skit!
Jöörgen
Guest
fredrik.alund skrev:
Motsvarar filter nummer 2 ett papper med fast kontrast med hårdhet nummer 2?
Då får du först fråga dig om alla papper med fast kontrast uppför sig på samma sätt -- det gör de inte Däremot så är det väl tänkt att graderna ska överensstämma mellan olika papper vare sig de har variabel kontrast eller ej.
Olle
Aktiv medlem
Vet inte vad som gäller för Kodak Polymax, men enligt faktabladet gäller följande för Ilford Multigrade IV RC De Luxe:
Kontrastomfång ofiltrerat = ISO R100, vilket är samma som anges för filter 2.
Känslighet ofiltrerat = ISO P500. För filter 00 - 3 gäller P200 och för 4 - 5 P100.
Ofiltrerat är alltså drygt ett steg känsligare än med filter 00 - 3 och drygt två steg känsligare än med 4 - 5. Hårdhetsgraden är 2.
Kontrastomfång ofiltrerat = ISO R100, vilket är samma som anges för filter 2.
Känslighet ofiltrerat = ISO P500. För filter 00 - 3 gäller P200 och för 4 - 5 P100.
Ofiltrerat är alltså drygt ett steg känsligare än med filter 00 - 3 och drygt två steg känsligare än med 4 - 5. Hårdhetsgraden är 2.
fral
Medlem
Tack för alla svar. Har nu testat att köra lite med Polymax (alltid med filter). Verkar som filter 2,5 har ungefär samma kontraster som Emaks nummer 2 som jag är van vid. Jag har dock svårt att få samma "sting" i bilderna med Kodaks Polymax-papper som med Emaks papper.
Får väl experimentera mig fram lite.
/Fredrik
Får väl experimentera mig fram lite.
/Fredrik
mipert
Aktiv medlem
”Jag har dock svårt att få samma "sting" i bilderna med Kodaks Polymax-papper som med Emaks papper.”
Et skäl kan vara att Emaks är ett papper som har god kontrast i mörka toner medan Polymax är lite sämre på det. Skuggorna blir lite mer kontrastlösa.
Kanske fotograferar du med Tmax-400 som har sämre skuggteckning än T-max 100 och Tri-X. I kombination med Polymax kan det bli sisådär om du har mycket mörka toner i bilderna.
Kanske har du fel mörkrumsljus, inte så troligt numera men man kan hitta en del mörkrum med gammaldags mörkrumsbelysning.
Et skäl kan vara att Emaks är ett papper som har god kontrast i mörka toner medan Polymax är lite sämre på det. Skuggorna blir lite mer kontrastlösa.
Kanske fotograferar du med Tmax-400 som har sämre skuggteckning än T-max 100 och Tri-X. I kombination med Polymax kan det bli sisådär om du har mycket mörka toner i bilderna.
Kanske har du fel mörkrumsljus, inte så troligt numera men man kan hitta en del mörkrum med gammaldags mörkrumsbelysning.
fral
Medlem
Det är i och för sig Tmax-400 som jag använt just nu, men det är å andra sidan det jag använt när jag kört på Emacs papper också.mipert skrev:
”Kanske fotograferar du med Tmax-400 som har sämre skuggteckning än T-max 100 och Tri-X. I kombination med Polymax kan det bli sisådär om du har mycket mörka toner i bilderna."
Funderade precis på om det kunde vara så. Filtret är ett par år gammalt. Jag har precis fixat mörkrummet med min fars grejer som inte är de allra nyaste. Filtret i lampan är”
Ilford 902, en gul-orange ton. Är det någon som vet om det är ok?
/Fredrik
Henric86
Avslutat medlemskap
När vi ändå snackar papper med variabel kontrast:
Håller på att göra några förstoringar med ILFORDS varmtonade fiberpapper: Multigrade Warmtone.
Helt fantastiskt! Älskar det papperet, speciellt det blanka 1K. Det kostar lite, men är säkert det bästa. Trä får en fantastisk skönhet: tusan vad fint det blir! Rekommenderar till tusen!
När det gäller papper tror jag inte man ska haffsa och köpa det billigaste. Köper man dyra kameror ska man vara noggran i mörkrummet också. Jag slår ett slag för ilford. Tycker de är kanon...
Håller på att göra några förstoringar med ILFORDS varmtonade fiberpapper: Multigrade Warmtone.
Helt fantastiskt! Älskar det papperet, speciellt det blanka 1K. Det kostar lite, men är säkert det bästa. Trä får en fantastisk skönhet: tusan vad fint det blir! Rekommenderar till tusen!
När det gäller papper tror jag inte man ska haffsa och köpa det billigaste. Köper man dyra kameror ska man vara noggran i mörkrummet också. Jag slår ett slag för ilford. Tycker de är kanon...