Annons

Papper med variabel kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

fral

Medlem
När man använder papper med variabel kontrast (Kodak Polymax i det här fallet), ska man alltid använda filter eller motsvarar inget filter normal hårdhet? Motsvarar filter nummer 2 ett papper med fast kontrast med hårdhet nummer 2?

/Fredrik
 
Kodaks i vanliga fall förnämliga dokumentation sa inget i det här fallet, men papper med variabel kontrast brukar ha normalkontrast utan filter. Någonstans mellan 2 och 3 förmodligen.

Jag använder iaf alltid filter. Jag tror att det blir kortare exponeringstid utan filter, och då blir det ju mer jobb att växla mellan hårdhetsgraderna.
 
Okej, tack för hjälpen. Då kör jag med filter hela tiden så jag lätt kan skifta kontrast.
/Fredrik
 
Det där med att "kör utan filter om du vill ha hårdhetsgrad 2" stämmer inte. Magenta är ju ett filter som hindrar ljuset från att nå papperet. Alltså träffas det inte av lika mycket ljus som utan. (har jag för mig)
 
Henric har helt rätt.
Använder du ett multigrade papper skall du använda filter för att få önskad hårdhet.
Om du brukar använda papper med hårdhet 2 och vill ha liknande resultat på multigrade får du prova med filter 1,5 till 3 för att hitta något som motsvarar det fasta pappret.

Kör du multigrade papper utan filter (det har jag gjort) blir resultatet väldigt skiftande beroende på papper men för det mesta blir det skit!
 
fredrik.alund skrev:
Motsvarar filter nummer 2 ett papper med fast kontrast med hårdhet nummer 2?

Då får du först fråga dig om alla papper med fast kontrast uppför sig på samma sätt -- det gör de inte :) Däremot så är det väl tänkt att graderna ska överensstämma mellan olika papper vare sig de har variabel kontrast eller ej.
 
Vet inte vad som gäller för Kodak Polymax, men enligt faktabladet gäller följande för Ilford Multigrade IV RC De Luxe:

Kontrastomfång ofiltrerat = ISO R100, vilket är samma som anges för filter 2.

Känslighet ofiltrerat = ISO P500. För filter 00 - 3 gäller P200 och för 4 - 5 P100.

Ofiltrerat är alltså drygt ett steg känsligare än med filter 00 - 3 och drygt två steg känsligare än med 4 - 5. Hårdhetsgraden är 2.
 
Tack för alla svar. Har nu testat att köra lite med Polymax (alltid med filter). Verkar som filter 2,5 har ungefär samma kontraster som Emaks nummer 2 som jag är van vid. Jag har dock svårt att få samma "sting" i bilderna med Kodaks Polymax-papper som med Emaks papper.
Får väl experimentera mig fram lite.
/Fredrik
 
”Jag har dock svårt att få samma "sting" i bilderna med Kodaks Polymax-papper som med Emaks papper.”

Et skäl kan vara att Emaks är ett papper som har god kontrast i mörka toner medan Polymax är lite sämre på det. Skuggorna blir lite mer kontrastlösa.

Kanske fotograferar du med Tmax-400 som har sämre skuggteckning än T-max 100 och Tri-X. I kombination med Polymax kan det bli sisådär om du har mycket mörka toner i bilderna.

Kanske har du fel mörkrumsljus, inte så troligt numera men man kan hitta en del mörkrum med gammaldags mörkrumsbelysning.
 
mipert skrev:
”Kanske fotograferar du med Tmax-400 som har sämre skuggteckning än T-max 100 och Tri-X. I kombination med Polymax kan det bli sisådär om du har mycket mörka toner i bilderna."
Det är i och för sig Tmax-400 som jag använt just nu, men det är å andra sidan det jag använt när jag kört på Emacs papper också.


Kanske har du fel mörkrumsljus, inte så troligt numera men man kan hitta en del mörkrum med gammaldags mörkrumsbelysning.
Funderade precis på om det kunde vara så. Filtret är ett par år gammalt. Jag har precis fixat mörkrummet med min fars grejer som inte är de allra nyaste. Filtret i lampan är
Ilford 902, en gul-orange ton. Är det någon som vet om det är ok?

/Fredrik
 
Ilford 902, ööh minns inte nu, men jag har för mig det är helt OK.

Alltså, att det är det mörkrumsljus som är anpassat för variabelpapper.


Vad jag menar är att den dåliga skuggteckningen i T-max 400 förstärks om du kopierar på ett papper som också har dålig skuggteckning!
 
När vi ändå snackar papper med variabel kontrast:

Håller på att göra några förstoringar med ILFORDS varmtonade fiberpapper: Multigrade Warmtone.
Helt fantastiskt! Älskar det papperet, speciellt det blanka 1K. Det kostar lite, men är säkert det bästa. Trä får en fantastisk skönhet: tusan vad fint det blir! Rekommenderar till tusen!

När det gäller papper tror jag inte man ska haffsa och köpa det billigaste. Köper man dyra kameror ska man vara noggran i mörkrummet också. Jag slår ett slag för ilford. Tycker de är kanon...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar