Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papper i bulk

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterSfa

Aktiv medlem
Om jag t.ex använder Canon MP-101 (Matt) så säljs den i A4 format med 50ark i kartong a 100:- ca:

Min tanke, det är ju inte Canon själva som tillverkar dessa papper, dom köps från fristående pappersbruk i mängder och ett annat pris.

Frågan:
Om jag t.ex vill ha ett ekvilent papper, men köpa t.ex ett paket på 500 ark i kartong.

Vet någon en benämning och ev grossist på sådan papper?

Såg att företag som mapsverige.se har papper i alla möjliga typer, men jag har inte en susning om vilka papper där som kan vara likvärdiga som de papper jag köper i butik.

Provade med ett coatat papper för sk 720dpi utskrift. Men, det var som rena dasspappret i kvalitet på utskriften, jämfört med Canon MP-101 pappret.

Zotamedu skrev:
Det är möjligt att pappret bara tillverkas för just Canon.

Ja pappret MP-101 tillverkas säkerligen på beställning av canon. Men papperstypen som sådan är en ren standardprodukt.

Det jag mer är ute efter, är inte exakt samma papper som de tillverkar. Utan jag är ute efter snarlika papper.

T.ex ger en snabb sökning bland grossister att tillverkaren Svenskt Papper, tillverkar en Galeri Art som finns i matt, siden och gloss. Finns i vikter 115-300g

Problemet är att jag inte ha ren susning om just detta papper t.ex är lika väl fungerande i bläckstråle.
Enligt produkt beskrivingen är pappret till för bildverk som de uttrycker det. Men det skiljer sig ju med offset och screen tryckning mot bläckstrålen.

Jag har frågat dem också per email. Men inget svar än så länge.
Jag hoppades att kanske någon yrkesverksam här på forumet hade mer erfarenhet av olika papper.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto