ANNONS
Annons

Papper & bläck?

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Har precis gjort ett litet impulsköp. En Epson Stylus Photo 950. Auktion av ett konkurslager...

Nån som kan rekommendera förbrukningsmaterial?

InkClub.com säljer "piratpatroner" för 99:- inkl moms och orginalpatroner för 148:-. Men är piraterna nåt att ha?

Papper? Vad rekommenderas? Är dyra fotopapper värda sitt pris?

MathiasT skrev:

Papper? Vad rekommenderas? Är dyra fotopapper värda sitt pris?

Mja!

Dyra fotopapper är nog just lite dyra, men resultatet är desto bättre. Prova gärna att skriva ut på lite olika papper. Ställ in lite lägre utskriftupplösning och testa dig fram, kan ge härliga resultat. Använd de dyrare papprerna när du är ute efter skärpa och brilljans samt färgmättnad. Har själv testat åtskilliga offsetpapper och fått mycket trevliga resultat på Stora FINE, ett obestruktet offsetpapper. Detta kan du med lite fjäsk köpa svinbilligt på närmaste tryckeri.

Vad gäller piratbläck så tror jag inte du upplever nån större skillnad. Möjligen är det utskriftens hållbarhet som påverkas negativt..

Kan detta verkligen vara nåt?

http://www.refill.nu/refill.htm

cobra-arbete.gif

Bilagor

• 1200overview.jpg
    1200overview.jpg
    48.8 KB · Visningar: 808
Jag har testat InkClub. Köpte färgpatron där som inte fungerade överhuvudtaget. Tyckter inte att det var värt pengarna.

Ska du skriva ut foton så är definitivt originalbläck bäst. Epsons papper finns i olika prisklasser. T.ex är Heavymatte billigt. Du får bäst kvalitet både bildmässigt och inte minst líka viktigt - bättre hållbarhet.
Min erfarenhet är att originalbläcket är drygare än piratbläck så kostnadsmässigt skiljer det ändå inte så mycket.

Min erfarenhet av piratbläck är dålig. Köpte en svartvit patron av känt märke (Pelikan) för Epson skrivare. Patronen läckte ut och höll på att förstöra min Epsonskrivare. Tog flera veckor innan jag fick den ren. Sedan dess håller jag mig till original Epson bläck och Photo paper av olika kvalitéter. Har aldrig haft problem med dessa. Dessutom är ljusbeständigheten mycket bra med Epsons bläck och vissa papper.

Har hittat ESSELTEs Dataline bläck (98:- för trefärgspatron) i bokhandeln, funkar bra i min Epson 860. Nu sitter tredje patron i när jag skriver ut julkorten. Brukar lätta på patron låset ett ögonblick när Epsons mätare säger slut i patron.och får ca 50% till innan det börjar bli randigt. Men låt inte skrivaren stå oanväd i mer än en vecka.

köper du piratpatroner kan du väl utgå ifrån att dessa passar din skrivare fysiskt, men det är ju inte alls säkert att dom verkligen har precis samma nyans som originalbläcket. Och om du skall skriva ut foton och inte bara färgglada worddokument vill du säkert ha så korrekta färger som möjligt så då borde du väl köra på original.

Plus att canonskrivare är väldigt ekonomiska ifrån början ändå.

ah, så vare, nåja, sak samma, fortfarande skulle jag gissa på att det är exempelvis samma blå nyans i alla inkjets patroner, så om epsons blåa nyans skiljer sig lite ifrån denna blir ju färgen på pappret inte som det var tänkt.. så kör på original.

Kan inte klaga på att det blir fel färger med Datalinebläcket. Det stämmer nog med Qality garanteed. Ingen fråga heller vad för bläck jag använt till klubbmästarbilden.

Kikade runt lite på papper själv, mest på cheapink som verkade ha lite bättre urval av både orginal och arkwright papper än inkclub, men tillslut beställde jag från itea.nu, återstår att se hur bra deras papper är.

Anledningen till att jag köpte på internet var att jag ville få ner priset då jag antog att det var dyrt i butik, såg att hps näst bästa papper kostade 189 på clas ohlson bl.a.
Men så var jag vid siba i fredags, då fanns deras finaste papper för både 199 och 119kr, så jag tog med en förpackning för 119 med. Så uppenbarligen är inte internetbutikerna mer ekonomiska så varför ta risken.

Vad gäller bläck tog jag en canon i865-skrivare så det är ok pris även på originalpatronerna.

Har en Espon Photo 890. Min erfarenhet av "piratbläck" är begränsad. Bläcket (jag minns inte fabrikatet)jag använde var tunt och torkade ideligen i munstyckena så jag tvingades köra rengöringsprogrammet varje gång jag skulle använda skrivaren (dagligen).Efter den erfarenheten använder jag Epsons originalpatroner. Kan som andra ovan rekommendera Epsons Matte Paper p g a pris och kvalité. Jag har använt Epson Matte Paper till bilder som ska monteras bakom glas. Monterat bakom glas är det "ljusäkta" och man tänker inte på den matta ytan. Har också använt Agfa och Kodak papper men använder nu Fuji Hunt som jag tycker ger ett utmärkt resultat.

Jag har epson photostylus 895

ink66 färgpatroner är skapliga. T008

Papperet måste man ha koll på.

Köpte kodaks photopapper billigt på SIBA.

Funkade inte alls med Epsons originalfärg.

Det blev bubblor i de mörka partierna.

Epsons Mattepapper är mycket bra.

Pier54 skrev:

Köpte kodaks photopapper billigt på SIBA.

Funkade inte alls med Epsons originalfärg.

Det blev bubblor i de mörka partierna.

Epsons Mattepapper är mycket bra.

Jag brukar skriva ut "vykort" på Kodaks papper därför att det går utmärkt att skriva adress och text på baksidan. Detta funkar inte på Fuji Hunt. När jag skriver ut vykorten skriver jag ut som "Photo Glossy Film" och har inte drabbats av bubblor.

Var på tryckeri i dag.

köpte Mellotex color copy 100 gram

Printade text och bilder på min Epson photoStylus 895.

Bäst hittills men inte jättebra.

Ställde in Transparencies 360dpi

På inställning photoquality 720 dpi blev det sudd sudd.

Epson Matte heavypaper är bäst men bra mycket dyrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar