Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pantone Huey

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har den installerad sedan en månad tillbaka. Det som hände när jag kopplade in den var att den ställde in skärmen betydligt ljusare än vad jag själv gjorde med "ögonkalibrering". Svårt att säga vad som är rätt eller fel, jag kör med den och hoppas färgerna blir rätt.

Rent funktionellt är den enkel att installera och sköter sedan sig själv. Den påminner med jämna mellanrum om att det är dags att göra en omkalibrering + att den korrigerar utifrån rummets belysning om man så vill.
 
Per, jag ställer frågan bara för att jag är novis i ämnet. Jag håller just på och läser en bok i ämnet Color Management, tung som en bibel. I den senaste upplagan av den boken så står det att man inte kan vitblanasera på tft-skärmar så bakgrundsbelysning på dessa skärmar spelar mindre roll. Jag kanske har missuppfattat vad som står i boken?

Hälsningar
Robert
 
R.Hammar skrev:
Per, jag ställer frågan bara för att jag är novis i ämnet. Jag håller just på och läser en bok i ämnet Color Management, tung som en bibel. I den senaste upplagan av den boken så står det att man inte kan vitblanasera på tft-skärmar så bakgrundsbelysning på dessa skärmar spelar mindre roll. Jag kanske har missuppfattat vad som står i boken?

Hälsningar
Robert

Jag är säkert minst lika mycket novis som du, och har heller inte läst någon bok, men det går åtminstone att ställa in färgtemperatur på min skärm, och det är väl det som vitbalansering innebär.
 
Jag har kalibrerat min skärm med Huey och får liknande problem som Per, alltså att bilderna blir ljusare efter kalibrering
Öppnar jag mina justerade bilder på en annan dator som ej är justerad så är dessa mycket mörkare...
ex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1327859.htm
På denna bilden är grenarna ljusa och fina på den kalibrerade skärmen medans här på jobbets dator är den riktigt mörk, ser den rätt ut hos er?
(undersidan på grenarna är väldigt mörka?)
 
soxten skrev:
Jag har kalibrerat min skärm med Huey och får liknande problem som Per, alltså att bilderna blir ljusare efter kalibrering
Öppnar jag mina justerade bilder på en annan dator som ej är justerad så är dessa mycket mörkare...
ex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1327859.htm
På denna bilden är grenarna ljusa och fina på den kalibrerade skärmen medans här på jobbets dator är den riktigt mörk, ser den rätt ut hos er?
(undersidan på grenarna är väldigt mörka?)

Den ser mycket bra ut på min kalibrerade Lacie 319. I princip enda stället som inte har täckning är under stjärtfjädrarna och under vingen.
 
R.Hammar skrev:
Per, jag ställer frågan bara för att jag är novis i ämnet. Jag håller just på och läser en bok i ämnet Color Management, tung som en bibel. I den senaste upplagan av den boken så står det att man inte kan vitblanasera på tft-skärmar så bakgrundsbelysning på dessa skärmar spelar mindre roll. Jag kanske har missuppfattat vad som står i boken?

Hälsningar
Robert

Det låter som att du har missförstått boken, alternativt att boken har fel.

Det de kanske syftar på är att en färgbalansering i en tft-skärm sker genom att man filtrerar bakgrundsbelysningen. Ju större korringering man gör, desto mer av bakgrundsbelysningen filtrerar man bort. Av den anledningen så spelar bakgrundsbelysningen stor roll. Vanligt på billigare tft-skärmar är att man efter en kalibrering ligger nära 100% ljusstyrka. Efter några år, när bakgrundsbelysningen börjar mattas av, kan man inte längre uppnå ett korrekt ljushetsvärde. Dyrare skärmar har oftast betydligt starkare bakgrundsbelysning. Jag ligger på ca 49% ljusstyrka på min Lacie 319, så när bakgrundsbelysningen blir svagare så har jag ändå väldigt bra marginal för att skruva upp den.
 
jag har haft min installerad i snart en månad. jämförde utskrivna bilder med skärmens visning av samma bild. och nu är den så gott som perfekt. Men kör med två skärmar. den ena visar fel, verkar som kallibreringen misslyckas på den.

kolla mitt skrivbord:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1326609&target=_blank

Den högra skärmen visar korrekta färgen medan laptopen visar något för varma färger.

vet inte va ni tjötat om innan. Men huey fixar så att färgerna på din skärm stämmer överens med verkligheten, som tex vid utskrifter (oavsett om de är en tft, crt eller lcd)
 
gatica skrev:
<snipp>
vet inte va ni tjötat om innan. Men huey fixar så att färgerna på din skärm stämmer överens med verkligheten, som tex vid utskrifter (oavsett om de är en tft, crt eller lcd)

Huey kan altså också profilera skrivare? D.v.s. att man skriver ut en kalibreringskarta och läser in, för att skapa en skrivarprofil som stämmer med den aktuella skrivaren, pappret och bläcket?
 
Walle skrev:
Huey kan altså också profilera skrivare? D.v.s. att man skriver ut en kalibreringskarta och läser in, för att skapa en skrivarprofil som stämmer med den aktuella skrivaren, pappret och bläcket?

ingen aning. men skulle inte tro de. för att kalibrera och profilera skrivare och scanners måste man nog ha en kallibrator i pisklassen 4000kr. huey är ju en väldigt enkel och därmed billig kalibrator.

jag gjorde så att jag beställde Crimsons provbilder. 3 bilder får du hemskickat i a4 format. dem jämför du sedan med samma bilder som du laddar ner från deras sida.

kolla:
http://crimson.se/info.html?setB=11

/gatica
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.