Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorera: med eller utan antiskak?

Produkter
(logga in för att koppla)

F-Pix

Aktiv medlem
Jag har googlat runt lite på frågan om SR bör vara på eller av vid panorering, och jag blir inte riktigt klok på svaren. Är det någon här som har egen erfarenhet? Jag fotade hundratals panoreringar vid en flyguppvisning i Västerås i slutet av maj med min K20D och 55-300mm. Jag fick en del riktigt bra bilder, men också ett gäng som inte alls var bra. Då hade jag ingen tanke på att stänga av SR, så jag vet inte hur resultatet hade blivit utan.

Någon som kan bringa lite klarhet i frågan? Gärna med egen erfarenhet.

mvh
Göran, Linköping

Med optisk stabilisering i objektivet kan man ju ibland välja mellan två typer av stabilisering:
1. Stabilisering av både horizontella och vertikala rörelser.
2. Stabilisering bara av de vertikala rörelserna.
Variant två är till för panoreringar.
Nu har ju Pentax stabiliseringen i huset och inte i optiken, vet inte om det gör nån skillnad så det bara finns en variant av stabilisering. Men kolla om du liksom jag har två typer av stabilisering. I så fall är ju svaret givet.

Nä, tyvärr, K20D:s SR i huset har bara två inställningar: på och av.

Ett tillägg här är att min fråga gäller helt handhållna panoreringar, så här finns inte stöd av något panoreringsstativ heller...

mvh
Göran

Det är lite lurigt, SR känner på rörelseändringar så panorerar man lugnt och stadigt och sedan halvtrycker och inväntar symbolen (medan man fortfarande håller jämn fart) så funkar det nog bra med SR på.

Men oftast så handlar det om snabba ryck vid panoreringar och då hinner SR ändå inte aktiveras. Säkrast är nog SR av om det inte handlar om just långsamma stadiga panoreringar.

Finns det risk att SR förvärrar situationen? Alltså suddar till det?
mvh
Göran
Jajjemen!

Sätter jag något av mina Nikkor på ett stativ med påslagen VR (antiskak) så blir det inte kul. VR kan alltså inducera skak. Den kommer i en slags självsvängning och försöker kompencera för skakningar som inte finns. Vissa gluggar känner av att kameran sitter på ett stativ och stänger av VR men långt ifrån alla......Nu vet jag inte hur det funkar med Pentax men det kan du garanterat läsa om i bruxen

Finns det risk att SR förvärrar situationen? Alltså suddar till det?
mvh
Göran

Ja, om du plötsligt ändrar hastighet i en panorering efter att SR ställt in sig vid hastigheten du först hade så tar kameran det som en skakning som skall motverkas.

Men som sagt, ofta går det så fort när man panorerar att SR aldrig hinner starta och då blir effekten samma som med SR avstängd.

De flesta panoreringar jag gjort är med SR påslaget. Det bygger dock på att jag kan hålla rätt panoreringshastighet innan jag aktiverar SR. SR aktiveras ju nät avtryckaren trycks ner halvvägs, och den rörelse som kameran då har betraktas som noll. SR kommer att kompensera för alla försändringar av detta. På sätt och vis kan man säga att SR hjälper dig att panorera jämt. Men om jag sitter nära motivet så att hastigeheten inte blir konstant, då är det npg bättre att slå av SR.

Hmmm, det här är väldigt intressant!
Jag får nog sticka ut till motorvägen och öva. Annars är det vid flyguppvisningar som jag vill ha bästa panoreringsteknik. Tack för alla synpunkter!
mvh
Göran

Antar jag rätt att bildens filinformation "Shake reduction Enabled" bara visar att SR-knappen varit i läge "på", inte att den verkligen har varit aktiv i just den enskilda bilden?

Det finns information i bilden som talar om ifall SR verkligen användes, men om det är den du ser..... vet ej, det beror på programmet du använder.

Enklast är att prova, slå på SR och ta en bild utan att invänta SR-symbolen och kolla sedan vad programmet säger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar