ANNONS
Annons

Panoramaproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
A.Dent skrev:
Skulle någon av er vilja mejla en färdig bild i hög upplösning?
Hör av dig med din mailadress så kan jag rendera en bild med önskat perspektiv (imorgon - läggdags snart). ;-)
A.Dent skrev:
Har någon av er varit där själva?
Nej, men av det här fick man ju helt klart inspiration att åka dit. När man detaljstuderar bilderna och ser utsmyckningen på fasaden väcks intresset att se Sagrada Familia i verkligheten. Barcelona lär vara väldigt fint även för övrigt.

Du liftade inte dit, Mr Dent? :-D

Ja det är inte lätt att få till ett någorlunda vettigt perspektiv. Man får kompromissa lite annars sticker tornen iväg till månen. Håller dock med om att det tidigare exemplaret var lite väl ihoptryckt plus att jag slarvat med passning av tornen. Lägger upp en liten tillfixad. :)

Kan tänka mig att det är ett väldigt vackert ställe att vara på. Var på väg dit i sommras men det blev att vi stack till Lissabon i Portugal istället. De har en hel del vackra byggnader där med. Tyvärr tog jag inga panoramabilder där nere vilket jag ångrar nu när jag sitter och plockar med din kyrka. De har ett par riktigt fina utsiktsplatser där nere där man kunnat ta över staden.

Om du vill ha bilden så kan jag såklart rendera ut den i full upplösning men då den kommer att bli rätt stor så jag tror det blir svårt att få över den via mail, i alla fall om du vill ha den i tiff eller ps (med lager). Men det går säkert att lösa på något sätt.

Bilagor

• barcelona_350px.jpg
    barcelona_350px.jpg
    56.6 KB · Visningar: 225
Hehe den jäveln han har tagit precis ett av de panoramorna jag ångrar att jag inte tog. Från en gammal borg som ligger på en höjd mitt i Lissabon. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

Bilagor

• lisboa.jpg
    lisboa.jpg
    49.2 KB · Visningar: 221
Castelo de Sao Jorge heter visst borgen. Han har också varit upp i Santa Justa-hissen där han tog det sista panoramat i serien. Undra vad man tänkte på när man var där. Fattar inte att jag inte tog lite bilder till ett par panorama.

Han har en hel del riktigt läckra interiörbilder också.

Om ni tyckte den sidan av kyrkan såg intressant ur så skulle ni se den andra sidan. Den är så pråligt utsmyckad få att den är ful. Jag kan lägga upp en bild på det senare. Den ingången ni ser är faktiskt bara en sidoingång. Huvudingången kommer byggas till vänster i bilden. Tornen är 75m höga (8st finns) och det byggs på det stora tornet som ska bli 150m.
Det är en arkitekt som heter Gaudi, han har skapat otroliga byggnader i Barcelona.
Jpeg går bra, max 10MB till [email protected]. Större filer går bra via http://www.yousendit.com/
Bilden nedan är ett innertak(?) eller vad man kan kalla det.

Bilagor

• dsc03438-2.jpg
    dsc03438-2.jpg
    51.2 KB · Visningar: 200
Märklig skapelse. Och vilken tid det tar att få den färdig. Ett torn på 150m är väl i nivå med pylonerna på Öresundsbron, halva Eiffeltornet?

Har iaf gjort om bilden idag - upptäckte att en del av de automatiskt satta kontrollpunkterna gav lite fel men med manuella så blir det bra. Förvånansvärt litet parallaxfel i bilderna du tagit. Däremot finns små skillnader i exponering/färg som dock fixas till rätt bra med enblend. Enda konstiga jag hittat är en förbipasserande på skoter längst fram i förgrunden som får halva huvudet avklippt, men det märks inte om man inte letar i en förstorad bild. Går att fixa med masker i programmet men vet inte hur man gör när man kör enblend efter renderingen (som f ö tog 47 min inkl enblend). Om du tycker att linjerna störtar för mycket går det givetvis att göra en ny version.

Bilagor

• dsc03514-dsc03522_manuell_icke-parallell_enblended_fs.jpg
    dsc03514-dsc03522_manuell_icke-parallell_enblended_fs.jpg
    56.7 KB · Visningar: 173
Senast ändrad:
Flyttade perspektivpunkten något neråt (mindre störtande linjer) och åt vänster (topparna på de högsta tornen jämnhöga och bättre balans när vänstra lyftkranens överdel är mera vågrät).

Bilagor

• dsc03514-dsc03522_manuell_icke-parallell_alternativ_enblended_svv_fs.jpg
    dsc03514-dsc03522_manuell_icke-parallell_alternativ_enblended_svv_fs.jpg
    56.6 KB · Visningar: 166
Vad är "geometriskt korrekt"

En projektion kan aldrig bli "geometriskt korrekt" - vad ni nu menar med det. Perspektivet förvränger alltid. Och en projektion utan perspektiv kan heller inte vara "korrekt", eftersom ögat alltid ser perspektiv.

Ett exempel på det är inlägget som vill visa att tornen pekar utåt, fast de är parallella. Torn som sträcker sig uppåt pekar normalt mot en gemensam punkt i perspektivet.

Ni kanske är ute efter en bild typ teknisk ritning, som helt saknar perspektiv? Men då är kameran fel redskap.

Jag har faktiskt också funderat på uttrycket "geometriskt korrekt" och kom fram till att det blir korrekt hur man än gör, så länge man inte förstör något i bilden. Därför är nog uttrycket egentligen meningslöst. Att föremål kan avbildas med olika projektioner som ger olika resultat inses kanske lättast om man jämför med olika projektioner för att skapa kartor över världen vilka innebär olika typer av fördelar och kompromisser. Grönland är inte i samma storleksklass som Afrika, även om det ser ut så med Mercators projektion.

Kameran är kanske inte rätt redskap - det beror på vad man vill - men detta är ju en egen genre inom fotografin. Kyrkobilden skulle också ha kunnat tas med shift-optik (fast just så extrem shift som i det fallet finns nog inte) och denna typ av avbildning är populär bland arkitekturfotografer. Jämför med Rainer Viertlböcks bilder, t ex den på förstasidan av Munich Business Towers. I verkligheten ställer ju det här till det. Bilden är varken korrekt ur perspektivsynpunkt men heller inte som ritning betraktad utan snarare en kombination av ritningens parallella linjer och perspektivseendets utsiktspunkt. Denna paradoxala avbildning är för mig ofta arkitekturfotografins signum. Men är den inkorrekt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar