Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panoramaproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har nio bilder från kyrkan Sagrada familia i Barcelona som jag vill sätta ihop till ett panorama. Men när jag gör det i Autostisch så blir tornen ihoptryckta och knubbiga.
I verkligheten så ser det ut så här.
http://mayhem-chaos.net/photoblog/images/lasagradafamilia.jpg
Skulle någon vilja testa med något annat panoramaprogram. Bilderna ligger i en zipfil på länken nedan. Tyvärr ligger den bara kvar i 7 dagar eller 25 nedladdningar.
http://s48.yousendit.com/d.aspx?id=12QE3LT8ID9AB1GZSSJCNRR56Y

Från Autostisch ser det ut så här:

Bilagor

• pano-2.jpg
    pano-2.jpg
    45.6 KB · Visningar: 862
Att göra panoramabilder av bilder tagna med vidvinkel är ingen bra idé. Lindrigt uttryckt!!
Och det blir sämre ju mer uttalad vidvinkeleffekten är. Och lutar du en vidvinkel så blir ju effekten väldigt påtaglig med störtande linjer. Så enkelt uttryckt - det går inte. Möjligen kan du rädda situationen något med "skew" i PS, altså att räta upp bilderna var för sig så långt det går och därefter sätta ihop dem - men bra blir det inte. Skall du göra panoramabilder så utgå från bilder tagna med kort tele eller i varje allra minst normalobjektiv.
Är det byggnader så försök komma upp till byggnadshöjdens mittlinje...jodå, jag vet att det kan vara svårt/omöjligt. Arkitekturbilder är oftast tagna med PC-objektiv (alltså perspective-control) eller ännu oftare - storformatskameror med totala förställningsmöjligheter.
Lycka till!
Us

Tack för tipsen. Jag tror att i detta fallet är det Autostich som har förvrängt bilden onödigt mycket. I orginalbilden (den överst i mitten) så tornen oförvrängda. Bilderna är tagna i motsvarande 38mm i småbildsformat.
I andra panoramaprogram borde det finnas betydligt bättre inställningar för perspektivet.

Bilagor

• dsc03516.jpg
    dsc03516.jpg
    40.3 KB · Visningar: 710
Jag fick till detta. Svårt att korrigera perspektivet utan att bilden ser konstig ut.

Bilagor

• pano-web.jpg
    pano-web.jpg
    54.9 KB · Visningar: 631
A.Dent skrev:
Love, det blev ju jättebra. Hur gjorde du? Vilket program?

Först Autostitch med inställningen Image Height=3000 pixlar, gav bra detaljnivå och tog 5-10 minuter att rendera. Sen tog jag in bilden i Photoshop, ritade upp guidelinjer att ha som riktmärken och gick lös med Transform Tool (markera bilden, CTRL-T).

Blev tvungen att klona lite himmel på slutet. Det tog ett tag att få allt någorlunda snyggt... Du kan få fullstor bild om du kontaktar mig via mailen.

Här är bilden direkt ur Autostitch:

Bilagor

• pano-web-2.jpg
    pano-web-2.jpg
    54 KB · Visningar: 609
Sonnaren skrev:
Att göra panoramabilder av bilder tagna med vidvinkel är ingen bra idé. Lindrigt uttryckt!!
Och det blir sämre ju mer uttalad vidvinkeleffekten är. Och lutar du en vidvinkel så blir ju effekten väldigt påtaglig med störtande linjer. Så enkelt uttryckt - det går inte.
Nedan ett exempel på det som "inte går" - men det kan ju hända att jag missförstår hur du menar.

Bilagor

• kyrka_040711_ps_svv_fs.jpg
    kyrka_040711_ps_svv_fs.jpg
    55.9 KB · Visningar: 582
Och här är originalbilderna, tagna med Sigma 15mm på EOS 300D. Det viktiga med vidvinkelbilder är att det inte blir något parallax-fel, något som händer lättare än med teleobjektiv. Sedan kan ju perspektivet bli lite vrickat även om det rent geometriskt är korrekt.

Bilagor

• 040711_dublett_300d_fs.jpg
    040711_dublett_300d_fs.jpg
    55.5 KB · Visningar: 581
Har kikat lite på Sagrada Familia-bilden. Autostitch tycks göra ett ganska bra jobb. Dock blir lyftkranarna böjda och det verkar som om projektionen som använts är "equirectangular". Provade med PTassembler och för att slippa för mycket handarbete använde jag autopano och enblend. Bilden tycks vara tagen med en Sony DSC-W1 på 7,9mm motsv 38mm vilket ger en "crop factor" på 4,81. Om man fyller i det i programmet kan det rätta perspektivet räknas ut. Om man istället för equirectangular projektion väljer cylindrisk blir det så här:

Bilagor

• sagr-cyl_enblended_fs.jpg
    sagr-cyl_enblended_fs.jpg
    55.3 KB · Visningar: 524
Här är med "rectilinear" projektion. Raka lyftkranar. Jfr också huset till höger.

Bilagor

• sagr-rect_enblended_fs.jpg
    sagr-rect_enblended_fs.jpg
    53.4 KB · Visningar: 531
Slutresultatet. Toppen på tornen blir ganska utdragna - kanske var det det Ulf menade ovan - men stämmer geometriskt. Det finns också antydd misspassning på enstaka ställen om man pixelpeepar men det kan fixas genom att sätta kontrollpunkterna mellan bilderna själv och inte låta autopano göra det. I PTassembler ska man även ange vilken punkt som ligger i horisontalplanet (alltså i nivå med kameran - i detta fallet valdes ett huvud framför staketet, mitt framför porten, i förgrunden) och då blir lodräta linjer parallella. Sätts den högre upp störtar linjerna.

Bilagor

• sagr-rect-bigger_enblended_fs.jpg
    sagr-rect-bigger_enblended_fs.jpg
    56.6 KB · Visningar: 525
Senast ändrad:
niklasl skrev:
Och här är originalbilderna, tagna med Sigma 15mm på EOS 300D. Det viktiga med vidvinkelbilder är att det inte blir något parallax-fel, något som händer lättare än med teleobjektiv. Sedan kan ju perspektivet bli lite vrickat även om det rent geometriskt är korrekt.
Jaha ja. ...ja du säger ju att bilden är geometriskt korrekt så då var väl arkitekteten berusad när han ritade kraneleringen som tornspiran vilar på. Halsbrytande vinkel och intressant och kraftig utåtlutning på härnspirorna. Bl. a. Men rasande skickliga byggare hade dom.......förstår att du ville ha en bild på detta märkliga bygge.

Bilagor

• kyrka_040711_ps_svv_fs[1].jpg
    kyrka_040711_ps_svv_fs[1].jpg
    25.3 KB · Visningar: 532
Här kommer ett snabbt förslag från mig via Sticher som vi använder på jobbet. Har inte gjort något med bilden förutom att automatiskt jämna ut dem, sy ihop dem och beskurit.

Ett väldigt kompetent program men lite dyrt att köpa om man bara ska ha det privat.

Sen gör sig bilden tyvärr inte så bra så lite som den blir här.

Bilagor

• barcelona_350px.jpg
    barcelona_350px.jpg
    58.2 KB · Visningar: 264
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Jaha ja. ...ja du säger ju att bilden är geometriskt korrekt så då var väl arkitekteten berusad när han ritade kraneleringen som tornspiran vilar på. Halsbrytande vinkel och intressant och kraftig utåtlutning på härnspirorna. Bl. a. Men rasande skickliga byggare hade dom.......förstår att du ville ha en bild på detta märkliga bygge.
Jag är ingen expert på detta men om du googlar kan du läsa om panotools och olika projektioner. Ju större bildvinkel, desto mera avvikande kan bilden se ut även om geometrin är riktig. Som du ser i bildexemplet är hörnspirorna parallella - visst, det kan avvika lite eftersom jag använde ögonmått när jag satte horisontalpunkten - perspektivet gör dock att det kan se ut som om de lutar utåt. Titta på korset på tornet högst upp så framgår att perspektivet är ganska extremt.

Men att påstå att det inte går att göra panoraman med vidvinkel är inte korrekt, om du inte menar skarva ihop bilder genom att lägga dem bredvid varandra.

Bilagor

• kyrka_040711_ps_svv_fs[1]-us_fs.jpg
    kyrka_040711_ps_svv_fs[1]-us_fs.jpg
    34.8 KB · Visningar: 262
En annan version av perspektiv och geometri. Geometriskt korrekt, ja, verkligt, nej. Från hotell i Göteborg.

(Jag vet att skarvarna syns på några ställen, använde inte enblend här).

Bilagor

• panogbg_fs.jpg
    panogbg_fs.jpg
    55.5 KB · Visningar: 253
Fredrik O. skrev:
Här kommer ett snabbt förslag från mig via Sticher som vi använder på jobbet. Har inte gjort något med bilden förutom att automatiskt jämna ut dem, sy ihop dem och beskurit.

Ett väldigt kompetent program men lite dyrt att köpa om man bara ska ha det privat.

Sen gör sig bilden tyvärr inte så bra så lite som den blir här.
Linjerna störtar - som de ju gör när man riktar en vidvinkel uppåt - men jag tycker nästan att din version är bättre än den jag lade upp med helt parallella linjer. Proportionerna känns naturligare. Liknande resonemang gäller ju även min kyrkobild från Bretagne, som ju Ulf påpekat.

Om jag i PTassember sätter horisontalpunkten i dödskallen vid figurens fot på avsatsen under Kristus så blir perspektivet liknande det i din bild.

Niklas och Fredrik, ni grymma på detta.Niklas det är nog som du säger att Fredriks alternativ är närmst verkligheten så som jag minns det.
Skulle någon av er vilja mejla en färdig bild i hög upplösning?

Har någon av er varit där själva? Det är en helt otrolig kyrka som började byggas 1892 och dom håller på fortfarande. När man ser kyrkan så förstår man, det finns inte en rak vägg eller något annat "normalt".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar