Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panoramaproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, nytt för mig. Ser ut som något taget med mellanformatare, då kanske man kan få så där kort skärpedjup. Lite förvirrande till förstone att kalla det panorama, fast den bakomliggande tekniken är samma så det kanske är rätt.

Okej, nytt för mig. Ser ut som något taget med mellanformatare, då kanske man kan få så där kort skärpedjup. Lite förvirrande till förstone att kalla det panorama, fast den bakomliggande tekniken är samma så det kanske är rätt.

Man får med lätthet skärpedjup mellanformatarna bara kan drömma om så länge dom inte börjar göra bokehpanoramor.

/Karl

Jag tror du är för "snål" vad gäller överlappen. Prova med 30-40 %

Sen skriver du att du rör dig så lite som möjligt. Inte bra ! Prova att vrida kroppen tillsammans med kameran.
Inte fötterna, dom ska stå kvar på samma ställe :)

Du behöver inget panoramahuvud till den typen av bilder du visade. Bara om du har något du vill få med i förgrunden, du behövs ett panohuvud.

Men allt blir ju enklare med panoramahuvud och ett bra stativ. Använder alltid det själv, men det är jag det !

Bäst blir det faktiskt om man tänker sig att kameran är en strippåle (en stång som sitter fast vertikalt om någon inte skulle veta vad det är) som man åmar sig runt väldigt nära, då bråkar man minst med Nodalpunkten. Så att gå runt en liten cirkel är inte fel.

/Karl

Men oj, nu fungerade det ju! Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde annorlunda den här gången (provade alla möjliga alternativ förra gången), men helt plötsligt blev det bra... Jätteskumt!
Men nästa gång det krånglar så ska jag prova med Hugin eller det andra programmet som nämndes. Ska testa dem med bokehpanorama-bilden som blev dålig också.

Fantastiskt fin bild. Lite OT, men får man fråga var den är tagen någonstans?

/P

Fantastiskt fin bild. Lite OT, men får man fråga var den är tagen någonstans?

/P

Tack:) Den är tagen ovanför byn Grindelwald i Berner Oberland i Schweiz. Det är ett fantastiskt fint ställe som jag verkligen kan rekommendera att åka till. Längst bort till höger syns berget Eiger och lite av nordväggen skymtar fram bakom molnen (väldigt känd i bergsbestigningskretsar). Finns massor med fina vandringsleder och hur mycket att fota som helst:)

Some years ago i did tons of panoramics using the software Stitcher unlimited: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?id=11390049&siteID=123112
It was very easy to use and incredibly powerful to create very complex panoramas. For example i did several full 360 spheres having the model 8 or even 10 times in the same panorama, overlapping itself, in small rooms with a lot of parallax and that kind of tricky situations.
It is worth to give a try. There is a demo version on the website.
Also since it can works with HDR it si possible to make good panoramas with difficult lighting situations.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar