Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panoramakamera och framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

orangekermit

Ny medlem
Hej, jag har en del funderingar kring att kopa en panoramakamera:

1) Nagra ideer om vilka alternativ jag har och fordelar/nackdelar och pris? Jag har kikat lite pa en Hasselblad XPan II som kan ta blandat 24x65 mm och 24x36 mm pa samma rulle standard 35mm film. Har hort att det finns en Fujivariant av samma kamera, ar den billigare?

2) Vilka andra format pa panoramaformat existerar? Jag gissar att det finns mellan/storformat som tar panorama. Vilka kameror? Kostar de mycket mer?

3) Nar det galler de olika panoramaformaten: Var kan man framkalla filmen (dia, neg resp sv/v)? Det ar ju lite speciellt att man inte kan klippa den som en vanlig 35mm. Vad kostar det?

4) Vad kostar det att gora kopior?

5) Vad kostar det att fa filmen scannad? Hi res, respektive lo res?

6) Vad for slags montering kan man anvada for diabilder fran XPan? Vilka projektorer kan man isf anvanda?

Tack pa forhand!
/P

PS Ar inte intresserad av sk. APS panorama. Jag hittade ingen annan diskussion nar jag sokte.

orangekermit skrev:
Hej, jag har en del funderingar kring att kopa en panoramakamera:

1) Nagra ideer om vilka alternativ jag har och fordelar/nackdelar och pris? Jag har kikat lite pa en Hasselblad XPan II som kan ta blandat 24x65 mm och 24x36 mm pa samma rulle standard 35mm film. Har hort att det finns en Fujivariant av samma kamera, ar den billigare?

jag har tx-1 och den säljs normalt inte i europa, tittade en annan på någon beg.site men den var inte billig. Du hittar X-pan till bra begpriser idag

2) Vilka andra format pa panoramaformat existerar? Jag gissar att det finns mellan/storformat som tar panorama. Vilka kameror? Kostar de mycket mer?

Noblex finns som både 135 och 6x6 och ny kan du hitta bla på Adorama. Sen finns det andra men de är svara att hitta beg.

3) Nar det galler de olika panoramaformaten: Var kan man framkalla filmen (dia, neg resp sv/v)? Det ar ju lite speciellt att man inte kan klippa den som en vanlig 35mm. Vad kostar det?

Lämnar till proffslab och ber dem att Inte klippa filmen

4) Vad kostar det att gora kopior?

Beroende på formatet. Till X-pan behöver du till gång till 6x7 format på förstoringsapparaten. Till Noblex och Storformat blir det i det närmaste kontaktkopiering ocm du inte har en apparat för större storformat

5) Vad kostar det att fa filmen scannad? Hi res, respektive lo res?

Du behöver minst 6x6 scanner

6) Vad for slags montering kan man anvada for diabilder fran XPan? Vilka projektorer kan man isf anvanda?

Till X-pan finns speciella ramat men du måste ha 6x6 projektor

Tack pa forhand!
/P

PS Ar inte intresserad av sk. APS panorama. Jag hittade ingen annan diskussion nar jag sokte.

Jag hade en Pentax 67 förut, där jag gjorde en egen hållare för småbild (totalkostnad under 40kr). Pentax 67 använder egentligen en filmyta på 55x68 mm, så med 35mm film i blir det 24x68.

Begagnade 67 med normal (105mm) kan man få rätt billigt.

Här ett hus för 3500:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=24347
Och här objektiv 105 eller 75 (kanske bättre för panorama) för 2"-3":
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=24287

Annars kan du alltid ta och köra vilken mellanformatskamera som helst, och beskära efteråt. Då har du ändå kvar 35mm kvalité.

På fotoquick har dom en trevlig maskin som kör utskrifter på rulle i 60cm bredd. Tex 60x150 599:-. Har för mig att dom flesta proffslabb har liknande maskiner, tex Crimson (rekommenderas) Odenlab mfl.

Tack for nyttig information Eva och Staffan. Nu ska jag lasa pa om de olika alternativen och ut och kanna pa lite begagnade kameror...
/P

Mamiya suveräna mätsökarkamera, Mamiya 6, fanns i en version som tog småbildsfilm och då gav ett panoramaformat som X-pan. Jag tror att den hade tilläget MF (Multi Format) i modellnamnet. I mätsökaren finns inspeglade markeringar för panoramaformatet. Vidvinkeln till 6:an är ruggit bra. Ingen billig kamera när det begav sig och inte särskilt vanlig .. men säkert inte så dyr idag.
/Claes

På fotoquick har dom en trevlig maskin som kör utskrifter på rulle i 60cm bredd. Tex 60x150 599:-. Har för mig att dom flesta proffslabb har liknande maskiner, tex Crimson (rekommenderas) Odenlab mfl. [/B]

Kollar lite på Crimsons hemsida, men förstår inte riktigt skillnaden mellan "Lambda Prefix" och "Frontweb Prefix". Båda tjänsterna verkar vara utan korrigering osv, men den ena är mycket dyr (450/550:- som minimiavgift) och den ena väldigt billig (~100:- minimiavgift) (Billigt just för väldigt avlånga panoramor, /cm skiljer priset inte mycket). Det står att åtminstone den billiga tjänsten använder sig av teknik "laser"? Är detta samma sorts kvalitet som man normalt får om man beställer kopior, eller ser det annorlunda ut? "pixligt?" Deras upplösningar på 200 och 400 DPI ser ju helt ok ut, om det är "fullfärgs-pixlar" vill säga.

Mamiya 6 ligger på runt 10-15000:- begagnat vad jag sett. På Ebay kan man möjligen göra fynd. Dock ställer jag mig lite frågande till "panoramafunktionen" då det smidigaste ju helt enkelt är att bara beskära 6x6 formatet istället för att binda upp sig till 135 formatet en hel rulle. Här är i alla fall en liten review av Mamiya 6:
http://www.kenrockwell.com/mamiya/6.htm

När det gäller renodlade panoramakameror finns ju även Linhofs Technorama 612 och 617 med 6x12cm resp 6x17cm format. De är dock inte särskilt billiga.
http://www.linhof.com/english/index.html
På Ebay kan man dock hitta ett och annat exemplar, såg just en 617 för $6495:-.

Lägger in detta i en gammal tråd som passar:

Man blir väldigt sugen när man ser vilka verktyg som finns och då jag själv har möjlighet att kopiera upp till 13x18cm negativ med huvudet 2m upp och plattan i golvnivå. Hittade DENNA LÄCKERBIT, på lomography.com av alla ställen? En 6x17cm kamera med Super-Angulon 90mm och 110 gr bildvinkel. Samma som min Bessa L 24x36 med 15mm Heliar. Men det bör bli lite mera sting i förstoringar från 60x170mm-negativ än 12x36mm (för samma utsnitt i småbildsformatet). Får dock bara plats 4 bilder på varje 120-film mot 36 på småbilden. För 33 700:- får man den så det förblir nog bara drömmar än så länge...

Widepan-kameran fungerar säkert utmärkt handhållet för t.ex gatufoto, fast den är nästan 30cm lång så det väcker nog en del uppmärksamhet. Avtrycket på högersidan verkar sitter rätt för det.

Till Mamiya 7/7II finns ett panaramakit till kameran, laddas sedan med normal 135-film.
(Har ett kit om någon är intresserad.)

När jag läste Nils inlägg ovan om LÄCKERBITAR kunde jag inte hålla mig.
Denna läckerbit har jag stående i mitt kameraskåp, en Cambo Wide 4x5"/ 9x12cm.
Till den har jag två objektiv 47 och 65mm båda Super-Anguloner, 47:an har en bildvinkel på 120 gr och 65:an är på 100 gr. Till båda har jag centerfilter för att slippa ljusavfall.

Bilagor

• cambo.jpg
    cambo.jpg
    38.6 KB · Visningar: 385
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar