Annons

Panoramahuvud eller Kulled?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett stativ.. har idag ett skakigt litet skräpstativ som är till för videokameror.

Men jag står och väljer mellan ett Manofrotto 728B med panoramahuvud eller ett Manofrotto 725B med kulled.

Vilket tror ni jag kommer bli mest nöjd med? Jag vill ha ett som är stabilt och som har många möjligheter (porträttläge ov.)
 
Har du behov att ett panoramahuvud? Det används mest för 360° panoramafotograferingar. I det fallet är det ganska viktigt att få linsen att rotera kring dess axispunkt (brukar finnas en guldfärgad ring runt främre delen av objektivet som markerar den punkten)

Annars klarar du dig säkert bra med en kulled.
 
Men finns det nån jättefördel med ett kulledsstativ? För det är klart att det skulle vara kul att ha möjligheten att göra panoramafoto också.
 
Ja, en kulled är smidigare och väger mindre. Annars inte någon jättefördel. Panorama är kul och men kräver inte ett panoramahuvud. Vill man ta panorama utan panoramahuvud får man istället se till att ta bilderna med stora överlappningar mellan bilderna och hoppas att stichprogrammet sätter ihop dem på ett hyggligt sätt.

Själv har jag två huvuden till mitt Manfrottostativ, ett vanligt med tre vred och ett panoramahuvud som jag skruvar på vid behov.
 
Panoramahuvuden är oftast stabilare men långsammare att jobba med. Så vad man väljer beror till stor del av vilken typ av bilder man håller på med, och hur mycket tid man har när man fotar.
 
Annars har väl Cullman kulledshuvud med panoramafunktion?
Stabiliteten borde det inte vara bågot fel på heller, då jag har för mig att något av dem ska hålla för ~12kg.
Kan ju iofs inte säga helt säkert hur pass bra de är, men det är ju ett alternativ om du inte kan bestämma dig?
 
Dina val (728,725) tillhör inte kategorin stabila stativ,för det var väl det du ville ha.Du får nog gå upp en klass till 055 eller liknande för att få någotsånär stabilitet om du inte tänker ha stativen i sitt lägsta läge förstås.Dom har dessutom väldigt låg högstahöjd. Sen finns det Benbo och diverse trästativ som håller hög klass i stabilitet.
Jag rekommenderar kulled Manfrotto 488RC0.
Mvh/Gunte..
 
Själv kör jag kombinationen Manfrotto 055XPROB + Manfrotto 808RC4....en kanonkombination och stabil är den. Använder den till en D2X+Transmitter och ljusstark optik....inga problem trots den vikten det medför. Använder den till både studio och panorama/landskap.
 
Videohuvud är ju annars mycket snabbt vid många sorters fotografering. Du kan använda ena handen till spaken och den andra till att "skjuta" med. Mycket smidigt, men det krävs att man har ställt stativet helt plant åt alla håll, så att höjden inte förändras när man roterar kameran.
 
fotar du mkt med tunga telen? då är ett panoramahuvud något för dig, annars tycke rjag mest att det verkar drygare att arbeta med. visst kulleder doppar lit emed tyngre otpik, men jag tycker ändå att de ger mer frihet(så mkt frihet som ett stativ kan ge) eftersom man kan röra dem i det närmaste obegränsat o därför få bra vinklar.

jag har ett 486 som sitter på ett 055prob, jag är mkt nöjd med den kombinationen, funderar dock på ett videohuvud för att ha när jag bara fotar med telen och dylikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.