Annons

Panoramafotografering motiv och komposition

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett panoramhuvud speciellt utformat för panorama med möjlighet att ta sfäriska panoraman. Jag fixar nog det tekniska men hur tänker ni andra som fotoar panorama om bildkomposition och dispsition av motiv.

Dela med er av tankar och åsikter, motgångar och framgångar.

//Jan

Jag tycker det är väldigt svårt.

Min fotografiska stil handlar om att göra kompositionen klar i sökaren. Jag vill se och begrunda, bedöma balans mellan objekt och finlira med kanterna. Ofta rätt länge.

Med ihopsatta panoraman blir det en gissningslek. Visst kan man lära sig att bedöma vad som "kommer med", men en total känsla för bilden får man inte.

Jag har labbat lite med tillbehörssökare för att försöka lösa det där, men inte hittat riktigt rätt än. Jag har dock inte gett upp.

I övrigt när det gäller fotografiska tips så tycker jag att den absoluta majoriteten av alla ihopsatta panoraman jag har sett har haft ursvaga förgrunder. De flesta panoraman är bara vida vyer över saker långt bort. Trist och utan djup. Så mitt tips är att jobba lika noggrant med förgrunden som du skulle gjort om du hade haft en vanlig supervidvinkel på. Gå närmare, mycket närmare!

Sen tycker jag också att det är viktigt att det händer saker över hela bildens längd, annars känns panoramafotografin ofta som effektsökeri.

Aha, nu ser jag att det är sfäriska panoraman du vill göra. Där har jag inga tips att komma med. Tror man har mer att lära från filmens värld när det gäller såna.

jimh skrev:
Aha, nu ser jag att det är sfäriska panoraman du vill göra. Där har jag inga tips att komma med. Tror man har mer att lära från filmens värld när det gäller såna.

Nej jag vill inte göra sfäriska panorama det var ett förtydligande om vilken typ av stativhuvud det var för annars är det lätt att missta sig.

Du var rätt ut i din första kommentar Jim. Förgrunden är ännu viktigare i panorama och svårighet att hitta bra motiv och disponera den är en utmaning.

Tacksam för länkar till vad du/ni tycker är bra panoramabilder. Skriv gärna varför de är bra.

Jan

I övrigt när det gäller fotografiska tips så tycker jag att den absoluta majoriteten av alla ihopsatta panoraman jag har sett har haft ursvaga förgrunder. De flesta panoraman är bara vida vyer över saker långt bort. Trist och utan djup. Så mitt tips är att jobba lika noggrant med förgrunden som du skulle gjort om du hade haft en vanlig supervidvinkel på. Gå närmare, mycket närmare!
Jag misstänker iofs att många nog försöker fuska en bit där just för att det är knepigare att sy ihop sakerna bra om man missar med vinkeln i förgrunden. sedan brukar väl inte alltid förgrunden alltid vara så vanlig i början av mångas fotografiska utveckling. Därimot tror jag att panoraman har kommit in tidigare jämfört med när man körde film. Då fanns det ju liksom inte någon direkt inbyggd panorama funktion heller.

Tacksam för länkar till vad du/ni tycker är bra panoramabilder. Skriv gärna varför de är bra.
Jag gjorde ett par försök i skottland på den biten, där jag är rätt nöjd med det första men det andra är lite plattare till "vad som händer". Å andra sidan är det första lite plattara till ljuset. Jag har iaf försökt få till lite förgrund i dem. Sen om de är bra eller inte, ingen aning, inget har sagt något hittils, så de verkar inte har varit speciellt intressanta för utomstående.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=384236

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=285615

Senast ändrad:
jansta skrev:
Nej jag vill inte göra sfäriska panorama det var ett förtydligande om vilken typ av stativhuvud det var för annars är det lätt att missta sig.
Trevligt. Då hoppas jag att det här blir en aktiv tråd, för är det något jag själv hungrar efter bildmässiga tips kring så är det detta.

En annan personlig åsikt är att jag tycker att många panoraman är alldeles för vida. Det är extremt svårt att få något att hända i en bild som är långsmalare än 6x17-formatet. Redan det tycker jag är lite väl långsmalt för det mesta.

Sen tycker jag också, men det är väldigt personligt, att man bör välja vilket format man skall jobba i. Det blir inga snygga sammanhållna presentationer om man blandar format för mycket. Och sammanhållna presentationer ger ofta större tillfredsställelse än en bunt aldrig så fina singelbilder som inte går att presentera tillsammans. Man kanske kan välja ut ett par eller max tre format att jobba i men hålla sig till dem.

Skall se om jag hittar något jag tycker är trevligt bland mina bokmärken när jag kommer hem.

Jag kom förresten på en fotograf jag gillar redan nu: Tony Dummett. Inte så mycket hans stitchade grejer, men hans X-Pan-bilder är trevliga. Och icke att förglömma de icke-panoramiska bilderna :)

Jag tror jag har svårt att se vad som skulle vara svårare med panoramaformatet jämfört med andra format. Så länge motivet styr formatet och inte tvärt om. Min drömkamera har kvadratiskt format med smidigt justerbara beskärningsramar i sökaren. Som det är nu tycker jag ofta det är knepigt att se bilder med mer liksidigt format än 2:3-formatet i sökaren. Av någon anledning har jag enklare att se bilder i vidare format... dvs. panorama.

Kan dela in mina panoramabilder i två kategorier: dels de där jag ser en bild, men vidvinkeln inte räcker till / alternativt att det är uppenbart för lite som händer upptill / nertill, dels de där jag vill få med det jag ser hem, alltså ingen specifik bild, utan mer en dokumenteragrej.

Jo, här kommer jag på ett problem - om vyn är så snygg att det borde bli en härlig bild av hela vyn, men det som fastnar istället bara blir en "dokumentera-bild". Lösningen då är nog så simpel som att dels bränna av hela vyn, dels försöka avgränsa och finna en "riktig bild" också.

Men annars, nej, jag tycker inte mitt bildseende fungerar varken bättre eller sämre i panoramaformat än i andra. Jag känner/tänker precis likadant oavsett format när jag söker bilden. Eller kanske snarare - först ser jag motivet och en eventuell bild, sedan blir frågan vilket format som passar bäst för att skapa en bild av motivet.

ANNONS