Jag tror jag har svårt att se vad som skulle vara svårare med panoramaformatet jämfört med andra format. Så länge motivet styr formatet och inte tvärt om. Min drömkamera har kvadratiskt format med smidigt justerbara beskärningsramar i sökaren. Som det är nu tycker jag ofta det är knepigt att se bilder med mer liksidigt format än 2:3-formatet i sökaren. Av någon anledning har jag enklare att se bilder i vidare format... dvs. panorama.
Kan dela in mina panoramabilder i två kategorier: dels de där jag ser en bild, men vidvinkeln inte räcker till / alternativt att det är uppenbart för lite som händer upptill / nertill, dels de där jag vill få med det jag ser hem, alltså ingen specifik bild, utan mer en dokumenteragrej.
Jo, här kommer jag på ett problem - om vyn är så snygg att det borde bli en härlig bild av hela vyn, men det som fastnar istället bara blir en "dokumentera-bild". Lösningen då är nog så simpel som att dels bränna av hela vyn, dels försöka avgränsa och finna en "riktig bild" också.
Men annars, nej, jag tycker inte mitt bildseende fungerar varken bättre eller sämre i panoramaformat än i andra. Jag känner/tänker precis likadant oavsett format när jag söker bilden. Eller kanske snarare - först ser jag motivet och en eventuell bild, sedan blir frågan vilket format som passar bäst för att skapa en bild av motivet.