Annons

panoramafoto längs gata

Produkter
(logga in för att koppla)

budda

Aktiv medlem
Hej!

jag har en idé om att dokumentera fasader, hus och butiker längs med stadsgator.

Är det någon som vet om det går att använda vanliga panoramatekniker och program för att ta bilder och sy ihop dessa så de blir en enda lång bild längs gatan?

Jag tänker mig att man flyttar kameran ett par meter inför varje bild och ser till att hålla kamerans bildplan parallellt med fasaden och avståndet till fasaden konstant.

Någon som provat?
 
Har inte provat, men borde inte vara omöjligt. Känner spontant att man kan få problem med perspektivet när det gäller höga husfasader fotat från förhållandevis lågt perspektiv och kort avstånd. Kan ett tilt/shift-objektiv hjälpa kanske?

EDIT: Men om du bara är intresserad av fasadens nedre plan. Första våningen och kanske bara lite till, så funkar det säkert utan större perspektivförskjutningar. Jag tänkte ovan på eventuella problem om du fotar vidvinkligt så att hela huset ända upp till tak ska med.
 
Ja, jag tänkte mig trottoaren, första våningen och ev reklam mellan våning ett och två...
 
Det kan bli väldigt knepigt i och med att man måste flytta kameran, inte bara rotera den, eftersom gator är rätt långa. Så perspektiven lär bli väldigt skiftande. Men kanske om man tar en bild per meter och bara använder den metern i kollaget typ, så borde det fungera. Men blir ju ganska omständigt.
 
Det kan bli väldigt knepigt i och med att man måste flytta kameran, inte bara rotera den, eftersom gator är rätt långa. Så perspektiven lär bli väldigt skiftande. Men kanske om man tar en bild per meter och bara använder den metern i kollaget typ, så borde det fungera. Men blir ju ganska omständigt.

Ja, jag hade tänkt att flytta ganska kort mellan tagningarna. Det får nog bli lite experiment om vad som är optimalt avstånd med förvrängning kontra arbetsflöde...
 
Det bör fungera - jag gjorde samma sak fast på närmare håll: Jag ville fotografera maskineriet på ett ånglok som stod trångt till. Jag tog en bild, gick ett par meter i sidled, tog en bild till osv. Allt handhållet, men jag försökte hålla avståndet samma och kameran horisontellt och vinkelrätt mot motivet.

Photoshops panoramafunktion - inställd på .cylindrisk projektion - hade inga svårigheter att lägga ihop bilderna, se http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3109069.htm?set=mp

/Lennart Elg
 
PS: Kollade mina originalbilder. Lokpanoramat är sammansatt av fyra horisontella bilder, tagna med Nikons 18-105 på 66 mm - jag ville ha lite tele för att minska distorsion. Panoramat är inte beskuret annat än att rensa kanterna.
 
Jag har inte testat själv men det vore ju intressant att se hur t.ex. iPhones panoramafunktion hanterar detta om man bara går längs en fasad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.