Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panoramabilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

zeeke

Aktiv medlem
Jag har 7 bilder som jag vill sätta ihop till en ca 180 graders panoramabild. Problemet jag har är att CS4 gör två rader av bilderna iställer för en enda. Jag har provat att öka både bild- /duk storleken så att de skall rymmas men det hjälper inte.

Är inte hemma på CS4 alls så jag skulle bli glad om någon kunde tala om vad jag gör fel.

Hade samma beskymmer för ett par veckor sedan. Det visade sig att precis i skarven mellan de två delarna fattades det en "mikroskopisk" bit, dvs jag hade missat i överlappningen. Som tur är tog jag flera versioner av panoramat och de fungerade. Mitt stalltips är att du bör försäkra dig om att ingen del fattas...:). Lycka till!!

du kör med automatiken alltså, testa att ta olika metoder där och se om det kanske hjälper

annars kanske positionera manuellt, de tog ju bort den finessen men det finns att få tag på ändå, kommer inte ihåg hur det var på CS4 dock

annars är PTGui ett riktigt bra program för panorama som jag kan rekommendera istället för Ps om du brukar sånt här ibland, det funkar bättre tycker jag och bättre möjlighet att påverka resultatet (lite knepigt innan man kommit igång kanske men det finns bra guider)

Jag har precis fått upp ögonen för det här och mer kommer det att bli. :)
Har testat med PTGui och där funkar det klockrent. Bilderna har överlappning med god marginal. Får testa att köra manuellt. Tack för tipsen.

Jag såg att du fick tips om ett annat program också som låter kanon. Jag måste också testa för det låter riktigt bra att få göra det manuellt om det krånglar i Photoshop.

Tänkte bara beskriva hur jag gjorde när det strulade till sig i Photoshop för min del med exakt samma fel.

Det visade sig att en av bilderna i mitten var skakig och därför kunde inte programmet förstå var den skulle passa in. Jag hade som tur var tagit om hela sekvensen två gånger och kunde först klistra ihop den vänstra delen(4 bilder) och den högra(5 bilder) separat för att sedan köra de två delarna en sista gång där jag hade bytt ut den skakiga bilden. Då fick photoshop äntligen ihop den till en komplett bild.

Så testa att bryt upp bilden i två/tre delar istället för att lägga ihop direkt till en stor bild och försök alltid att ha ett litet överlapp.

Ja de brukar säga ca 30% överlapp, i ptgui går det oftast helt automatiskt om man bara varit noga när man fotat

Till nyare Ps kan man ladda ner officiellt plugin för att köra manuellt

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Då har jag testat och jag får inte ihop de två bilder som trilskas när jag försöker manuellt. Det diffar och diffen syns sedan. Gigapan Stitch klarar det inte heller utan att det blir diff. Den enda av de tre som jag provat som klarar det är PTGui. Där funkar det utan några som helst problem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto