Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panoramabilder med lodrätta ränder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har problem med panoramabilder - det blir fula lodräta ränder på himmelen, där bilderna skarvas är himmeln klart ljusare är för övrigt. Vad gör jag för fel ? Hoppas det syns på den bifogade bilden.
Använder EOS 7D mk2 med EF16-35/4L. M mode, bländare 8, ISO = 100, auto lighting optimizer är ej aktiv i M moden. Peripherial Illumination är enaeblad, men det blir ingen skillnad om den diseablas i DPP. Manuell focus och IS avstängt. Använder Microsoft ICE för att skapa panorama.

Använde tidigare EF-S 15-85 och då tyckte att problemet med ränderna inte var lika påtaglig (men syns om man tittar noga).

Vad skall jag göra för att komma åt problem med ränderna? Använder bara DPP för efterbehandling av bilderna.
 

Bilagor

  • IMJ_3784_stitch1_1.JPG
    IMJ_3784_stitch1_1.JPG
    590.6 KB · Visningar: 168
Jag vet inte vad de ljusa ränderna kommer från men jag brukar försöka ha något längre brännvidd för panoraman. Större än 40-50 mm på FF.
 
Viktigt är förstås att inte använda auto-iso eller AWB (automatisk vitbalans) men det har du kanske koll på.
 
Om objektivet inte ger en homogen bild utan t.ex vinjetterar i kanterna blir det ojämnt även om man har manuell exponering. Testa att ta fler bilder som överlappar varandra ordentligt med längre brännvidd också. I värsta fall beskär bort ytterkanterna innan bilderna läggs ihop. Om det finns dedikerad objektivkorrigering i redigeringsprogrammet hjälper det också lite på vägen att minska ojämnt ljus (vinjetteting).
 
Peripherial Illumination är enaeblad, men det blir ingen skillnad om den diseablas i DPP.
Det ser onekligen ut som att någonting har överkompenserat för att få bort vinjettering i delbilderna. Det är inte så att det finns nån inställning för det i programmet som slår ihop bilderna, så att det blir "kaka på kaka"? Det är ju väldigt lite så du kanske inte ens ser att det är korrigerat i originalbilderna, trots att så är fallet.
 
Till att börja med ska man nog använda RAW när man skarvar ihop bilderna till en panoramabild tror jag, man får då möjlighet att justera ljusstyrka på varje delbild vid behov och om panoramaprogrammet medger det. Sen kan det ju vara så att bilderna inte exponeras lika ute i kanterna jämför med mitten och enda boten för det tror jag är att använda fler bilder, så att överlapept blir större eller att man bara använder en smalare remsa från varje bild. Man har då dessutom möjlighet att eventuellt ta bort någon bild ur bildserien som försämrar resultatet. Jag minns att jag fick göra så en gång när jag hade fel objektiv med mig och ville ta en "vidvinkelbild". Jag tog en massa bilder med en liten vinkel emellan och tyvärr var det en människa som passerade just när jag tog en av bilderna, som resulterade i att ett par ben utan överkropp gick förbi på det första panoramaförsöket. Jag tog bort den bilden och panoramabilden blev därefter ganska ok.
 
För att se ränderna på skärmen på den laptop jag använder just nu fick jag sitta och vippa datorn hit och dit och titta på den i olika vinklar. Hade jag inte vetat att det skulle vara ränder på himlen hade jag nog inte märkt dem.

Så tillräckligt dålig skärm, så är problemet löst.
 
För att se ränderna på skärmen på den laptop jag använder just nu fick jag sitta och vippa datorn hit och dit och titta på den i olika vinklar. Hade jag inte vetat att det skulle vara ränder på himlen hade jag nog inte märkt dem.

Så tillräckligt dålig skärm, så är problemet löst.

Intressant, jag upptäckte problemmet när jag fick hämta en bra skärm från jobbet. Bilden här i Forumet är förminskad och problemet syns inte lika tydligt här på Fotosidan som i originalformat på en bra skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.