Annons

panorama!

Produkter
(logga in för att koppla)

jfafoto

Aktiv medlem
hur gör man enklast ett panorama i ps? jag har aldrig gjort det förut så förklara som för en 5-åring. finns det några andra program(freeware)som är enklare att göra det i?
tacksam för svar!
freddan!

Jag tycker att autostich funkar riktigt bra faktiskt och det är väldigt enkelt. Jag har visserligen bara tagit några snabba panoraman på frihand för att testa lite än så länge, men det har den klarat riktigt bra att sätta ihop.

tack för de snabba svaren. har testat autostitch nu och enklare kan det knappast bli. skall testa på lite mer avancerade motiv och se hur det blir. vill fortfarande lära mig hur jag gör i ps då jag har bättre kontroll på vad jag gör. så om någon vill dela med sig av sin kunskap vore jag väldigt tacksam.

Min högst personliga åsikt är att strunta i PS. Det finns precis som Anders påpekat möjligheter att göra det i PS, funktionen heter Photomerge, men min erfarenhet av denna funktion är att den är klart sämre än Autostitch.

Ska du verkligen ha full kontroll skulle jag säga att Panorama Tools är betydligt mer intressant, kanske tillsammans med PTAssembler, PTGui eller Hugin (de två förstnämnda är shareware och kostar några kronor, själv använder jag PTAssembler vilket gav mig rabatt på ett panoramahuvud jag är nöjd med, the PanoSaurus). Med Hugin följer Nona som kan användas istället för Panorama Tools. De är bra på lite olika saker om jag inte missförstått.

I PTAssembler/PTGui/Hugin kan du lätt sätta ut kontrollpunkter/linjer i bilderna och bilderna "förvrängs" av Panorama Tools/Nona för att passa in i varandra på ett sätt som du har svårt att göra med PS.

För att slippa sätta ut alla kontrollpunkter själv kan du använda autopano eller autopano-sift. Enblend rekommenderas för att få mjuka övergångar. Det sistnämnda går att få till i PS men då är det betydligt mer manuellt finpillande.

Vill du nödvändigtvis göra det i PS (eller PSP, Gimp, etc) så finns en tutorial om det: http://www.uwgb.edu/dutchs/CompTips/Panoramas.HTM

Lite tips om hur du använder Photomerge i PS finns här: http://graphicssoft.about.com/cs/photoshop/qt/csphotomerge.htm

Panoguide har forum om panoraman. De kan vara värda att titta lite på. Detsamma gäller för PanoTools wiki.

Denhär
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=317529&target=_blank
bilden har jag pusslat ihop i photoshop.

Det är tre ihopsatta bilder. Jag har tagit bort distortion med PT-lens och därefter lagt bilderna på varandra och passat in dem så att skarven hamnar där de passar bäst ihop. Därefter har jag suddat bort det överflödiga från resp bild med suddgummit och använt olika styrka osv för att få en mjuk övergång.
Det kanske finns enklare sätt att göra det i photoshop, men mer manuellt blir det väl knappast, om man nu inte vill ta bort distortionen manuellt åxå.

Jag kör själv PTAssembler. Jag tror att bilder liknande den jag bifogar här, med 20 eller fler ingående bilder blir svåra att göra bra i Photoshop, men eftersom jag inte provat i PS så kan jag ju såklart ha fel.

Läppstiftet och Barken Viking. Cirka 63 megapixlar. Består av 20 bilder.

Bilagor

• läppstiftet-och-barken-viki.jpg
    läppstiftet-och-barken-viki.jpg
    35.4 KB · Visningar: 409
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar