Annons

Panorama och HDR Luminar Neo?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Mitt abonnemang på Lightroom CC går snart ut och då jag tycker att Adobe tar hutlöst bra betalt för sina produkter så har jag börjat se mig om efter alternativ. Jag har kikat lite på Luminar Neo, där kan man enkelt göra "smarta" justeringar genom AI samt använda lager om man vill mixtra lite mer med bilden.
Men det är (enligt mig) två centrala funktioner som saknas, möjligheten till HDR samt panorama. Aurora HDR heter ett tillägg som skulle kunna lösa HDR-biten, men jag hittar inget alternativ för panorama?

Finns det någon här som vet om dessa funktioner finns dolda i Luminar Neo, eller vilka plugins jag måste skaffa om det inte finns?

Jag känner tyvärr inte till Luminar Neo, men om det enda du saknar i det är möjligheten att lägga ihop flera bilder till en panoramabild så kan det kanske vara värt att överväga att göra sådana operationer i ett fristående program. Gör man panoramabilder väldigt ofta så kan jag förstå att man vill ha den funktionen i samma program som man använder för övriga justeringar, men gör man dem ganska sällan (typ några gånger per år) så kanske det är OK att göra dem i ett annat program. Det finns flera att välja på, t ex dessa:

Jag använder Hugin, som är ett av programmen på ovannämnda lista, och har blivit mycket nöjd med de (ganska få) panoramabilder jag har gjort i det programmet. Jag har tidigare använt det som ett fristående program, men de senaste gångerna har jag använt det inifrån digiKam (www.digikam.org) där det är integrerat som en modul.

Senast ändrad:
Tack för alla tips.
On1 Photo RAW verkar mest likt Lightroom, men har möjligheten att jobba med lager.
jag ska kika på detta samt Affinity Photo som tipsades om ovan.

Tack för alla tips.
On1 Photo RAW verkar mest likt Lightroom, men har möjligheten att jobba med lager.
jag ska kika på detta samt Affinity Photo som tipsades om ovan.
Jag borde tilläga att Affinity Photo inte har något bildbibliotek som Lightroom.
Jag använder Photo Mechanic sedan 14 år tillbaka för att ladda ner, välja och hålla ordning på mina bilder.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto