Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorama bild 10403*3034 i 300dpi, skriva ut hur stort?

Produkter
(logga in för att koppla)

jallax

Ny medlem
Hej!

Jag gjorde en panorama bild av ungefär 4 bilder från min Cannon 400D.
Nu är jag så nöjd med bilden, att jag vill skriva ut den så stor som möjligt utan att tappa kvalité?

Helst på Canvas, men eftersom bilden är ganska panorama formad, så har jag inte hittat något ställe där man kan beställa en storlek själv, stiället för att anpassa sig själv efter någon av leverantörernas standard mått.

Fråga 1:
Bilden är 10403*3034 i 300dpi. Hur stor kan man dra ut den i verkligheten utan att tappa kvalité?
Bilden är tänk att hänga på en vägg, så den kommer besåkads både på nära och på längre avstånd.

Fråga 2:
Finns det något ställe som man själv kan beställa storleken på canvas? Vart?

Fråga 3:
Någon rekomendation av bra ställe att skriva ut bilden så stor som möjligt på? Antingen vanligt, eller på canvas.

Om du ska sätta upp den på canvas kan du dra upp den rätt stort, iof, beror de på hur fint tyg som används. Om du vill ha något som tåls att beskådas på riktigt nära håll (klart, de går å kolla nära på canvas med, men om man vill se detaljer riktigt bra) så får du nog skriva ut på papper.

300dpi är helt klart godkänd kvalité, med 10403x3034pixlar så får du då en ca 88x26cm stor bild. Du överlever säkerligen med halva upplösningen med om du gärna vill ha större, blir närmare 1.5x0.5meter istället då.

Gjorde precis något liknande med en bild i något lägre upplösning (7715x3086 ihopsatt av några bilder från 5D).

Blev utskrift på Canvas i storleken 3 x 1.2 meter. Upplösningen räcker absolut, och man kan gå riktigt riktigt nära utan att upplösningen fallerar.

Så dun upplösning räcker gott och väl till några meters bredd.

Bilagor

• canvas.jpg
    canvas.jpg
    12.6 KB · Visningar: 2,994
Fråga 1:
Bilden är 10403*3034 i 300dpi. Hur stor kan man dra ut den i verkligheten utan att tappa kvalité?
Bilden är tänk att hänga på en vägg, så den kommer besåkads både på nära och på längre avstånd.
När jag skriver ut bildfiler i den storleken så använder jag en upplösning på 180 ppi. På canvas ger inte en högre upplösning särdeles mycket bättre resultat. Det ger en storlek på 146 x 43 cm utan interpolering.

Stefan

Tack för alla snabba svar!

Lutar nog åt att det blir en canvas bild ändå.

StaffanW, vart beställde du din canvas? Hur mycket kostade det att trycka din, och få den monterad?

Tack för alla snabba svar!

Lutar nog åt att det blir en canvas bild ändå.

StaffanW, vart beställde du din canvas? Hur mycket kostade det att trycka din, och få den monterad?

Jag undrar egenligen precis samma sak, vart fanken kan man skriva ut panorama på canvas, har kollat igenom diverse utskriftsställen på nätet men inte hittat någon som gör panorama.

Ställen i Göteborg funkar fint det med... =)

Tips?

Gjorde precis något liknande med en bild i något lägre upplösning (7715x3086 ihopsatt av några bilder från 5D).

Blev utskrift på Canvas i storleken 3 x 1.2 meter. Upplösningen räcker absolut, och man kan gå riktigt riktigt nära utan att upplösningen fallerar.

Så dun upplösning räcker gott och väl till några meters bredd.

Vilket fotolab skickade du bilden till och vad kostade det? Ser fint ut.

Vilket fotolab skickade du bilden till och vad kostade det? Ser fint ut.

Tackar.
Var ett tröjtryckeri som hade en maskin som kunde göra så stora förstoringar.

Crimson gör iallafall upp till storlek 100x170cm (för 2000:).
Om inte det räcker, så slå dom en signal ändå. Dom kanske kan göra större ändå, eller så vet dom vem som har möjlighet.

Dom brukar vara hjälpsamma.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto