Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik! Trasig 5d!

Produkter
(logga in för att koppla)

chad

Avslutat medlemskap
Igår när jag skulle byta objektiv på min Canon 5d, så lossar nån slags plastbit INNE i kameran. Jag vet inte vad den har för funktion, men nu är bilderna alltid för ljusa och helt knäppa.

Alltså, när jag tog av objektivet låg plastbiten på spegeln helt löst.
Vet nån om det är svårfixat och om man kan göra det själv eller om den behövs lämnas in?

All hjälp mottages tacksamt!
Kram.

Bilagor

• DSC_1850.jpg
    DSC_1850.jpg
    14 KB · Visningar: 501
Tycker det ser ut som mattskivan. Finns säkert instruktioner på nätet hur man byter mattskiva, och därmed också sätter dit en. Googla!

Haha! För sen :)

Ta med dig kameran och mattskivan till en fotobutik av den bättre klassen (t.ex. YFO eller Scandinavian photo) så hjälper de dig troligtvis att sätta tillbaka mattskivan. På 5D ska man ju kunna byta själv utan problem, så det lär inte vara så svårt att få dit den.

När du nu ändå har mattskivan ute så ta och gör ren den med en objektivpensel. Lägg den sedan rätt i den lilla metallram som går att fälla ner och som förmodligen redan är nerfälld på din kamera. Annars hade inte mattskivan lossat. Den ligger nu förmodligen mot spegeln.
Sedan är det bara att fälla upp den igen och se till att den snäpper fast i sitt lås.

Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa! Drar en lättnadens suck.
Jag åker till Scandinavian imorgon och får förhoppningsvis lite hjälp.
Tur att det finns snälla och hjälpsamma (ta detta rätt nu!) fotonördar som er!
Tack igen!

Kram Siri.
www.flickr.com/photos/sirikristinsdottir

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar