Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK, suddiga bilder på fotosemester i sälen

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden jag hade redigerat manuellt har fått en riktig genomkörare i matlab, man kanske kan göra det i photoshop om man är duktig. Att balansera kontraster är något av det svåraste man kan göra manuellt.

Bilden har fått sig en genomkörare i Matlab? Genast lät det intressant, kanske går att ta bildbehandlingen till nya (nördiga) nivår. =) Du har inget länk till en sida som tar upp detta om man skulle vilja läsa på?

/ Modelleringsintresserad processingenjör med fotointresse.. typ
 
Detta är välmenat och jag önskar att allt löser sig för dig i slutändan;

Skulle jag vara du så skulle jag ärligt talat bytt till en d80 igen, för då fick du ju tydligen bra bilder! Eller någo nyare motsvarighet som har fullatuomatiks-lägen.

Och eftersom ditt fotointresse inte verkar vara på topp (jag uppfattar det som så då du "uppgraderade" till en d200 trots att du inte har koll på inställningarna eller vad som krävs för att få bra fotografier).
Ibland är det bättre att låta automatiken sköta sitt som den gjorde på din d80.

Om du sedan vill bli en bra fotograf på riktigt så se då till att lära dig alla inställningsmöjligheter och ta åt dig tips och råd helhjärtat före du uppgraderar till något mer avancerat som kräver mycket kunskap. Att köpa en dyr kamera innebär inte bättre bilder, det handlar mest om hur mycket man är intresserad och brinner för det man gör.

Är nästan som att jämföra med dom som går över till ett linux system när dom annar suttit på windows i alla sina år, och där sitter dom och förstår ingenting eftersom dom inte förberett sig och det är ju aldrig bra.

Lycka till och ha ett gott nytt år min vän!

//Miche (vi har pratats vid mycket förut via garaget om du kommer ihåg det)
 
Bilden har fått sig en genomkörare i Matlab? Genast lät det intressant, kanske går att ta bildbehandlingen till nya (nördiga) nivår. =) Du har inget länk till en sida som tar upp detta om man skulle vilja läsa på?

/ Modelleringsintresserad processingenjör med fotointresse.. typ

Allt som görs i photoshop är mer eller mindre matlab fast med snygga menyer och penslar :)
 
Jo det visste jag. Men Auto-vitbalansen arbetar inte i hela detta område, utan bara ett visst område på mitten. Då ska man tänka på att det är lika mycket skillnad på 2500 och 3500 som det är på 3500 och 6500K. Dvs - ganska mycket.

Du som kan allt :)P), vet du vaaarför kamerornas vitbalansautomatik inte går hela vägen? Själv använder jag auto vid alla tillfällen förutom inomhus på kvällen, då ställer jag själv in den på 2500 kelvin eftersom kameran själv inte vill göra det. :\
 
Varför Nikons ingenjörer valde att lägga minimipunkten just på 3500 för de flesta icke "proffs" modeller (varianter av D1, D2 samt D3) vet jag inte, men jag har ganska mycket förståelse för att man man vill begränsa automatiken en hel del - framför allt om det är lysrör inblandade.

MEN....
Vid ca 3500K finns en "jämnviktsnivå" där förstärkningen av rött överstiger 1:1, och det kanske är där de lagt gränsen. Att efterbehandla en jpg-bild skadar alltså egentligen inte bildprestanda märkbart från 3500>2500. Samma skada - eller digital otillräcklighet - hade funnits om man justerade bilden innan jpg-komprimering.

En låst "incandescent" WB är oftast betydligt närmre verkligheten än vad en AWB ens i idealfallet kan komma, så de (Nikon) tror kanske sina kunder om att ha en viss kompetens eller kapacitet för eget tänkande.... (ajajaj....)

Gott nytt på er!
 
Allt som görs i photoshop är mer eller mindre matlab fast med snygga menyer och penslar :)

Sant.... Men allt som sker i PS görs tyvärr med den allra lägsta precision som dom tror dom kan komma undan med, och utöver detta dessutom i fel gamma.... Skärpning och kontrastkorrigering sker egentligen BARA på rätt sätt i en gamma1.0 (linjär) miljö, ganska skilt från gamma 2.2 (sRGB) som överskärper skuggbrus och inte blandar färger rätt.....
 
Detta är välmenat och jag önskar att allt löser sig för dig i slutändan;

Skulle jag vara du så skulle jag ärligt talat bytt till en d80 igen, för då fick du ju tydligen bra bilder! Eller någo nyare motsvarighet som har fullatuomatiks-lägen.

Och eftersom ditt fotointresse inte verkar vara på topp (jag uppfattar det som så då du "uppgraderade" till en d200 trots att du inte har koll på inställningarna eller vad som krävs för att få bra fotografier).
Ibland är det bättre att låta automatiken sköta sitt som den gjorde på din d80.

Om du sedan vill bli en bra fotograf på riktigt så se då till att lära dig alla inställningsmöjligheter och ta åt dig tips och råd helhjärtat före du uppgraderar till något mer avancerat som kräver mycket kunskap. Att köpa en dyr kamera innebär inte bättre bilder, det handlar mest om hur mycket man är intresserad och brinner för det man gör.

Är nästan som att jämföra med dom som går över till ett linux system när dom annar suttit på windows i alla sina år, och där sitter dom och förstår ingenting eftersom dom inte förberett sig och det är ju aldrig bra.

Lycka till och ha ett gott nytt år min vän!

//Miche (vi har pratats vid mycket förut via garaget om du kommer ihåg det)


Tjenare!
Ja de är klart, håller helt klart med.
Jasså har vi pratat på gorg ? Vad heter du där då ?

Btw, idag köpte jag en Nikon D300 och ett fast 50mm 1.4 objektiv ^^
Så nu hoppas jag de blir "bättre" bilder :)
 
Om du använder stor bländare (50/1.4) är det extra viktigt hur du fokuserar och vinklar objektivet eftersom skärpeplanen är så tunt.

Hoppas du blir nöjd med din nya d300!
 
Haha, iförsig inser jag hur man skulle kunna göra i MATLAB men ändå känns det lite.. omständigt =) Använder ni matlab bara för skärpning eller har du skrivit ihop fler grejer?

JAG använder inte Matlab alls. På sin höjd Excel ;-)

Däremot känner jag en kille som pluggar beräkningsvetenskap, han läste en kurs i bildbehandling men det var mer för industriapplikationer så det var inget som gick att använda på snygga bilder. Snarare toköverskärpning, plocka isär färgkanaler och annat. Fast det är ju grejer som går att göra i PS, så samma saker fast i lagom proportioner skulle ju gå att använda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.