Annons

PANIK, suddiga bilder på fotosemester i sälen

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare!
Har nu provat redigera lite av bilderna jag tog idag.
Så nu får ni se vad ni tycker om mina bilder.

http://secureme.se/bamze/pic4/

Känns som dom blev lite bättre med lite redigering på...

Men man ska väl ifs kunna ta bilderna så här från början o slippa
redigera egentligen...

Det är bokstavligt talat som natt och dag. Kör du JPG så bör du kunna styra resultatet i kameran. Tyvärr inte så hemma på Nikon, men testa att ställa upp mättnad, kontrast och skärpa. Bör finnas någonstans i menyerna.

Micke.
 
Du verkar ha kommit på hur man gör, eller iallafall att kameran kan ta bra bilder med lite hjälp från din sida :)

Angående bildkontroller, så finns det i "skiftnyckelmenyn". Ställ in bildkontroller villl jag minnas att det heter. Det går dels att ställa in presets som vivid, colorful och andra, sedan kan du ställa in skärpa, färger, kontrast och så vidare manuellt också.
 
Tjenare!
Idag har jag varit ute hela förmiddagen och fotograferat.
Jag fick sett Norrsken också som jag försökte ta bild på.
Men jag kan säga de är kallt när de är -31 grader vill jag lova.

Idag har jag provat både M-läge och P-läge. Och anser att bilderna
blev rätt okej. Kommentera gärna bilderna.

http://secureme.se/bamze/pic5/

God Jul på er!

Mvh BamZe
 
Utan att ha analyserat bilderna tycker jag att du har fått till det riktigt bra!!

Det finns såklart lite småsaker du kommer att lära dig, men ett par av dina bilder såg riktigt bra ut.
 
De bilderna behöver du inte skämmas för, ett par var ruskigt bra. Jag skulle möjligen ha gjort ett par av bilderna aningen ljusare (c:a +1 EV) för att få snön riktigt vit och gnistrande, men då är det mer en fråga om tycke och smak.
 
De tre senaste bilderna (stativ, mörker, skidbacke) är fokuserade på 3.3m, 1.2m respektive 8m. Och det mesta av fotomålet kan sägas ligga på oändlighetsavstånd (skillnaden mellan 50m och oändlighet vad det gäller fokusering är väldigt liten, iaf med så här korta brännvidder och APS). De SKA vara oskarpa med de inställningarna och F/2.8. Hade de varit skarpa hade objektivet varit trasigt.

Det är inte lätt för kameran att fokusera när det är så mörkt och det inte finns några direkta kontraster i det område man försöker rikta den mot. I just detta tillfälle (mörker, stativ, F/2.8) hade jag jag nog ställt ca 20-40m fokusavstånd manuellt och tryckt av sen. Då hade det blivit ok skarpt.

Dagsljusbilder du har länkat till tidigare är inte direkt oskarpa tycker jag, däremot har de väldigt låg kontrast. Med dem ser jag två, kanske tre olika problem (eller kanske rättare sagt "möjligheter")...

1) Du använder inte motljusskydd
2) Du använder ett UV-filter
3) Imma / kondens alternativt att objektivet behöver en rengöring.

1) Sigmas 18-50 är ganska ok vad det gäller motljus vad jag minns, men det finns ju gränser för allt, framför allt när man zoomar ut maximalt (18mm).

2) De flesta UV-filter är värdelösa. De skyddar inte mot UV-ljus. De behöver inte heller "skydda" något mot UV-ljus då kamerans egna interna filter gör detta betydligt skarpare och starkare (och med mindre bieffekter!) än något på marknaden existerande externt filter. Det de däremot gör är att fluorescera när de träffas av för mycket UV, och de lägger då ett dimmskikt över bilden (kontrastsänkning). De kan aldrig göra en bildkvalitet bättre, frågan är bara hur mycket sämre de de gör den. Ett jättebra jättedyrt filter gör bara bilden LITE sämre, ett dåligt filter gör bilden mycket sämre.

3) Det är alltid problem med att ta kameran in/ut mellan olika miljöer, framför allt om temperaturskillnaden är stor. Problemet är lika stort i tropikerna (luftkonditionering>utemiljö) som i norr (innevärme>utekyla). Det måste inte vara direkt imbildning för att detta ska göra bilden "suddig", avsättningarna på inner- och ytterlinserna blir klart märkbara efter ett par omgångar av imma. Framför allt om det redan från början finns smuts eller fett på linsytorna.


Dom här problemen syns mindre i normala miljöer, som i ett sommarlandskap eller dylikt. Då är kontrasten i målet så hög att detta till viss del maskeras bort om man inte vet vad man tittar efter och störs av det. Men i ett snölandskap (som ju i stort sett ENBART består av jätteljusa områden) blir effekten massiv. Som att sätta ett softfilter på objektivet.

Kritiskt skarpa bilder med ett 18-50F/2.8 på en D200?
*Dubbla brännvidden till slutare. På 18mm använd som lägst 1/30s. På 50mm, använd som lägst 1/100s. Detta gäller bara om du står stabilt, skakar det, eller du står så att du inte kan hålla stabilt - då är faktorn x3 i stället. 1/50 på 18mm och 1/150 på 50mm.
*Se till att fokuseringen fungerar rätt. Det är inte så svårt. Använd F/2.8 och testa runt lite, man ser om det är skarpare framför/bakom det man siktar på ganska tydligt.
*Att det blir lite brus i bilderna är oftast bättre än att de blir oskarpa pga skakningar. Höj ISO och använd snabbare slutartider om det behövs.
*Släng ett ev. UV-filter åt h-e. Eller se till att det är kliniskt rent och välputsat, samt har bra antireflexbehandling.

Objektivet bör inte vara något problem. En bra 18-50 är märkbart skarpare än det 8.000kr dyrare Nikon 17-55F/2.8DX, framför allt i området 24-35mm.

Skillnaden på "låg kontrast" och "dålig skärpa" kanske syns här. Jag har tagit en av dina exempelbilder och bara kontrastbehandlat den lite.
innan:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142.jpg
efter:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142con.jpg

Kan man justera med kamerans parametrar, minus expon. för att få samma fina bild som din andra, skillnaden är ju nästan enorm.

//Bengt.
 
Underbar tråd. Börjar med panik efter köp av ny kamera, slutar med nöjd trådskapare och goda exempel på hur man tar bättre bilder utan att köpa det nyaste och senaste utan bara lära sig prylarna man har. :)
 
Underbar tråd. Börjar med panik efter köp av ny kamera, slutar med nöjd trådskapare och goda exempel på hur man tar bättre bilder utan att köpa det nyaste och senaste utan bara lära sig prylarna man har. :)

Hej!
Jag är super nöjd med mina bilder jag tar utomhus:)
Nu är de bara inomhus bilderna jag behöver justera.

Mvh Bamze
 
Kan man justera med kamerans parametrar, minus expon. för att få samma fina bild som din andra, skillnaden är ju nästan enorm.

I de flesta kameror brukar det vara möjligt att påverka kontrasten, i Canons fall (som jag är bekant med) ligger inställningarna under något som kallas för "Bildstil" (benämningen varierar mellan systemen). Det brukar finnas ett antal färdiga "bildstilar" med olika karaktär (Landskap, Porträtt etc.), men sedan brukar du kunna göra en egen bildstil där du vanligen kan justera Skärpa, Kontrast, Färgmättnad och Färgton.

För Nikon hittar du motsvarande inställningar under "Optimize Image".
 
I de flesta kameror brukar det vara möjligt att påverka kontrasten, i Canons fall (som jag är bekant med) ligger inställningarna under något som kallas för "Bildstil" (benämningen varierar mellan systemen). Det brukar finnas ett antal färdiga "bildstilar" med olika karaktär (Landskap, Porträtt etc.), men sedan brukar du kunna göra en egen bildstil där du vanligen kan justera Skärpa, Kontrast, Färgmättnad och Färgton.

För Nikon hittar du motsvarande inställningar under "Optimize Image".

Jo dagens kameror har numera en uppsjö av inställningsmöjligheter, speciellt då för jpeg-bilder.
Finesser finns som inte alltid varit rumsrena eller ansedda bland yrkesfolk, men som i verkligheten fungerar förträffligt, blandannat skuggupplättning som då förbättras lite med varje ny modell. Canons 60D-7D som exempel har väl tillslut fått till detta riktig bra, såg exempel i förra numret av Foto.

Dessa inbyggda finesser var väl så vitt jag förstår endast möjligt att plocka fram genom Raw-hantering tidigare.
Att sedan lyckas väl med kritvita vinterbilder, är en utmaning för dom flesta fotografer.

//Bengt.
 

Hehe tror ingen tvivlar på de, handlar om den bakom rattarna :)
 
Operatören!


Det går att ta bra vinterbilder med alla kameror, bara operatören kan sin sak :)
Kameror är enbart optiska upptagningsinstrument !! ;-)

Mvh.

/Janne
 
Anders, dina senaste bilder var riktigt trevliga! Men som det redan nämnts kunde det varit lämpligt med viss positiv exponeringskompensation för att inte kameran skall tolka snö som någonting grått. Iso 400 hade använts för alla dessa bilder. För bästa resultat vid landskapsfotografering brukar det vara bäst att använda kamerans grundiso - förutsatt att slutartiden blir tillräckligt kort. I grundiso har kameran högst dynamikomfång och minst brus…
 
Självklart är det så att det är den bakom spakarna som tar bilderna, men det har ju diskuterats en del om byte till D700 och att D80 skulle ge bättre resultat än D200.

Nu kom ju mina bilder efter att du själv fått till bra bilder, jag ville bara förstärka poängen lite ;-)
 
Bilden jag hade redigerat manuellt har fått en riktig genomkörare i matlab, man kanske kan göra det i photoshop om man är duktig. Att balansera kontraster är något av det svåraste man kan göra manuellt.

Man kan ställa upp kontrasten "globalt", så att mörkt blir mörkare, och ljust blir ljusare, men det hjälper inte så mycket i bilder där överstrålning ("Haze") är grundproblemet. Det ser man på att alla mörkare partier blir "grumliga", lite otydliga internt.

Det jag har gjort är snarare likt en skärpning, men på en mycket större yta - skärpning jobbar ju oftast i 0.5-2 pixlars radie, detta arbetar i allt mellan 2-100 pixlars radie. Exakt hur detta sker är nog ganska kraftig överkurs just nu, det är mycket som ska tänkas på innan man börjar klödda med detta - om man vill ha det rätt. Lättaste sättet att tänka på det är som en highpass-skärpning på steroider, och i linjär gamma.

Motljusskydd, och starkare kontrast inställt i kameran när man är ute på dylika snö-exkursioner är nog det lättaste och viktigaste... :)

Och tänk på:
Im-bildning! Ta inte kameran från 25º stugvärme och spring ut i snön och dra av 10 bilder. Det funkar inte riktigt så... Sätt kameran på något torrt precis vid fotlisten på ytterdörren innan du går ut, så att den åtminstone kommer ner i 10º. Klimatbytes-chocken blir betydligt mindre då...
Ren frontlins! När det är så här ljust och kontrastfattigt ute gör varenda dammkorn skillnad i bilden. Det värsta som finns är fetthinnor - de gör absolut störst kontrast-skada. En ren mikrofiberduk räcker jättelångt, bara den används.

Om det nästan BARA är snö med i bilden, använd lite drygt 1Ev +kompensering som Sara nämnde tidigare, det är så kameran fungerar helt enkelt. Lycka till, bara fortsätt jobba med det :) Det är inte alltid man lyckas komma "hela vägen fram" med bara kamerainställningar, men man kommer bra långt!

PS, nyttigt vetande:
Tänk på att din Nikon inte KAN fota med Auto-WB i glödlampsljus. Detta är en begränsning i Nikons AWB-system, som vägrar sänka ljustemperaturen så långt. Jag tror en D200 har sin undre gräns på 3500K, vilket blir alldeles för gult/orange i glödlampsljus (som ju snarare ligger på 2600K). Använd manuell WB eller "glödlampa" som WB-inställning då. Begränsningen "uppåt" ligger på 8000K, vilket räcker till det mesta utom objekt i djup skugga under hög blå himmel (12-13000K!)
DS
 
Kan inget om Nikon men den förra kameran D80. Hade den inbyggd blixt?

Om du då fotade med den "gröna rutan" vilket vill säga helautomatik så har kameran nog "hjälpt" till med lite blixtljus för att få fason på inomhusbilderna. Dessutom har den kanske "hjälpt" till lite till genom att skärpa bilderna åt dig.

Skulle du fota med din nya D200 på samma "skärpe" inställningar och med blixt skulle du nog få liknande resultat.

Nu vet jag ju inte riktigt vad du kan men om du verkligen vill testa skärpan på din nya kamera så föreslår jag följande.

Gå ut mitt på dagen när det är fullt dagsljus. Gärna lite mulet.
Lär dig hur du ställer in iso och ställ iso-värdet till 100.
Lär dig hur du ställer in kameran på bländar-prioritet. (Av på Canon, kanske A på Nikon) och ställ in bländare 8.
Ta en bild på ett motiv som inte är alltför kontrastrikt men ändå har skarpa detaljer, tex en dörr på ett hus. Gärna med ljuset lite från sidan för att få fram struktur och detaljer i bilden.
Har du möjlighet, ta bilden med stativ och ännu hellre om du vet hur man gör det så ta bilden med självutlösare för att inte rubba kameran.

Om även denna bild blir suddig enligt din mening så ge det ytterligare en chans och lär dig ställ in din nya kamera med samma "bildförbättring" som D80 använder i "grön ruta". Någon Nikon snubbe (eller snubba) kan säkert redogöra för default-inställningarna på en D80.

Ta ytterligare en likadan bild. Om det fortfarande blir oskarpt bör du nog reklamera kameran.

Vad gäller brus på höga iso. Ta bild på högt iso som du tycker ser skit ut pga mycket brus. Lämna in den på framkallning i en storlek som du vanligtvis framkallar bilder i om du nu brukar göra det. Och avgör sedan om det verkligen är ett brusproblem.
 
Jo det visste jag. Men Auto-vitbalansen arbetar inte i hela detta område, utan bara ett visst område på mitten. Då ska man tänka på att det är lika mycket skillnad på 2500 och 3500 som det är på 3500 och 6500K. Dvs - ganska mycket.
 
Kanske en dum fråga men ska man inte kunna ta typ impulsiva fest bilder med en sån här kamera altså?
Som idag på After ski, ska man behöva ha stativ, stor blixtar för att fånga en bra och impulsiv bild?

Mvh
Har så svårt att förstå hur du kan misslyckas så enormt med en bra kamera när jag kollar på dina bilder på FS

vet inte hur en d200 funkar, men alla kameror kan ställa in en tillräckligt kort slutartid om du justerar f/x eller ISO

Idag kan du ju få riktigt bra bilder med höga ISOtal om du kör CameraRaw eller NoiseNinja etc etc

Men lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.