Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik Hjälp med blixtar önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

kidix

Aktiv medlem
Jag är ganska grön på detta området och har just installerat ett studiopaket (två blixtar mm) från kaffebrus med trådlös "sändare".
Jag förstår inte och gnuggar geniknölarna (som för tillfället sprungit och gömt sig), när jag fotar med A läge (väljer bländare själv) blir bilderna mörka men när jag fotar automatiskt blir de helt ok,
Inställingarna i A läget är helt de samma som i automatläget, samma bländare, slutare, iso, blixten satt till wireless.
Det jag gissar är att blxtarna avfyras snabbare, innan jag hunnit ta bilden i A läget, men är inte säker.
Vill ju inte fota med automatik nu när jag skaffat en systemkamera.
Har en Sony a300.
Alltså blixtarna funkar helt som de skall när jag fotar automatiskt eller med t.ex det förinställda programläget.
Någon som kan hjälpa mig?? Pleeease :)
 
jag skulle inte haft blixten intälld på wireless!!

Kom på ett fel jag gjort.
Jag skulle inte haft blixten intälld på wireless!!
Men en annan sak, måste den inbyggda blixten fyras av också?
 
Den inbyggda blixten kan du stänga av. Kör alltid i M läget och välj ISO 100. Kolla kamerans synctid och använd den slutartiden eller långsammare. Bländaren är ditt viktigaste verktyg jämte blixten styrka. Skaffa en ljusmätare om du är osäker på inställningarna.
 
Studioblixtar exponerar du med fast tid, och bländare efter ljusets styrka.Den fasta tiden beror på blixtens brinntid och kamerans snabbaste slutartid, där hela "rutan" exponeras under den tiden slutaren är öppen.
Detta innebär i praktiken att du ställer in kameran på t.ex. 1/125 sekund och bländaren på 5.6 eller 8.0
 
Den inbyggda blixten kan du stänga av. Kör alltid i M läget och välj ISO 100. Kolla kamerans synctid och använd den slutartiden eller långsammare. Bländaren är ditt viktigaste verktyg jämte blixten styrka. Skaffa en ljusmätare om du är osäker på inställningarna.

Jag kan nog inte stänga av pop-up blixten på min sony alpha.Den måsta vara aktiverad för att utlösa de andra blixtarna.
När jag testade helt manuellt utlöstes inte blixtarna alls.
Jag tror att Sonys kameror inte funkar som de andra märkena. Och jag har heller inget synkuttag på kamerahuset.
 
Jag har fått någonslags lösning nu kl. 05.08 mitt i natta :)

Har suttit hela natten och läst, sökt och fipplat med installningar, men så plötsligt
Jag tog bort fjärrutlösaren helt och kopplade synk kabeln till kameran ( till adapter på blixthuvudet,jag måste ha en adapter då det är en sony), då fungerade det:)
Satte slutaren på 1/125 och det funkar lysande, jag kan välja vilken bländare jag vill och det ser bra ut (mysko, tycker jag då jag inte fotat manuellt utom med mellanringar me väldigt uselt resultat, så jag har alltid hållit mig till A eller S
...)
Jag kan också använda S med naturligtvis sämre resultat.
Är nöjd med detta men skulle naturligtvis velat kunna använda det trådlöst. Konstigt, för jag pratade med en kille på Kaffebrus, han hade samma kamera som jag, han nämnde inget om att den trådlösa inte fungerar, vi diskuterade hur jag skulle använda adaptern och den trådlösa.
Varför skall slutaren alltid vara på 1/125, det kanske redan har besvarats förresten...
TACK!!!
Ursäkta alla "typos"... det är sent...eller tidigt... och jag har nog också en släng av dyslexi ;)
 
Vad är det för sändare, IR eller Radio ( radio har mottagare som måste sättas på blixtarna ).
Och som sagts tidigare. Alltid manuellt i studio. Har du kört manuellt , också med sändaren?
I studio kan du köra som högst med ca 1/200 - 1/250 sek. Du behöver å andra sidan sällan snabbare tider då blixten brinner under så kort tid ( 1 / 1000 ca beroende på styrka ) och fungerar då som slutare.
 
Vad är det för sändare, IR eller Radio ( radio har mottagare som måste sättas på blixtarna ).
Och som sagts tidigare. Alltid manuellt i studio. Har du kört manuellt , också med sändaren?
I studio kan du köra som högst med ca 1/200 - 1/250 sek. Du behöver å andra sidan sällan snabbare tider då blixten brinner under så kort tid ( 1 / 1000 ca beroende på styrka ) och fungerar då som slutare.

Det är en radiosändare som sätts på blixten (på adaptern i mitt fall dp jag har en Sony)
Ja, ja, jag har testat manuellt med sändaren, det funkar inte alls,
Skulle en IR kunna funka, lite tråkigt att ha en sladd, den är lite i vägen och inte jättelång.
 
Det är en radiosändare som sätts på blixten (på adaptern i mitt fall dp jag har en Sony)
men det är ju där det felar... och där felsökningen ska börja...

ställ in kameran på M, slutartid 1/160, f8, ställ blixtarna på 1/4 styrka och se om du får en bild alls...
använd inte den inbyggda blixten om du inte kan ställa den att slå helt manuellt...
programmen P A och S ska du inte köra om du kör med studioblixtar, då blir det bara kajk av alltihopa..
 
Då tar vi grunden.
1 tiden spelar ingen praktisk roll.
Den MÅSTE vara lika med kamerans synkroniseringstid ELLER LÄNGRE. Kamerans synkroniseringstid står i manualen.
OM du väljer en tid som är kortare än synkroniseringstiden så kommer delar(upp till hela) av bilden att bli svart.
OM du väljer en extremt lång tid så kommer omkringliggande ljus i rummet, fönster, lampor, modelljus att börja påverka exponeringen.

2 Bländaren styr hur mycket ljus du får in i kameran OCH ditt skärpedjup.

3 Max & Min -effekten på blixtarna styr hur ljust eller mörkt motivet kan bli.

4 För att bixtar skall fyras av måste de triggas.
Triggning sker antingen genom synksladd eller slavsändare. Slavsändning kan ske genom inbyggd blixt(sämst alternativ eftersom det påverkar exponeringen) eller en sändare i blixtskon. Sändaren i blixtskon kräver då en mottagare på en blixt. Sändare kan vara av IR-typ(ljus) eller radio.
IR-typen kan bli förvillad utomhus av solljus.

När en blixt fyras av så känner övriga blixtar av det ljuset och även dessa fyras av mha sina slavtändare.

Det var nog det hela.
 
men det är ju där det felar... och där felsökningen ska börja...

ställ in kameran på M, slutartid 1/160, f8, ställ blixtarna på 1/4 styrka och se om du får en bild alls...
använd inte den inbyggda blixten om du inte kan ställa den att slå helt manuellt...
programmen P A och S ska du inte köra om du kör med studioblixtar, då blir det bara kajk av alltihopa..

Det funkar inte med radiosändaren på blixhuvudet (adaptern) men med synk kabeln,
om jag använder radiosändaren måste den inbyggda blixten fällas upp för att den skall fyra av något alls, fäller jag ner den händer inget....
Med synkkabeln funkar blixtarna utmärkt,
Jag förstår nu att jag inte kan använda A eller S (den hade jag inte tänk använda ändå).
Det som nu inte funkar är radiosändaren, den kan jag väl leva utan fassat man blir ganska låst....
TACK alla som försöker hjälpa mig! FS är underbart!!
 
Då tar vi grunden.
1 tiden spelar ingen praktisk roll.
Den MÅSTE vara lika med kamerans synkroniseringstid ELLER LÄNGRE. Kamerans synkroniseringstid står i manualen.
OM du väljer en tid som är kortare än synkroniseringstiden så kommer delar(upp till hela) av bilden att bli svart.
OM du väljer en extremt lång tid så kommer omkringliggande ljus i rummet, fönster, lampor, modelljus att börja påverka exponeringen.

2 Bländaren styr hur mycket ljus du får in i kameran OCH ditt skärpedjup.

3 Max & Min -effekten på blixtarna styr hur ljust eller mörkt motivet kan bli.

4 För att bixtar skall fyras av måste de triggas.
Triggning sker antingen genom synksladd eller slavsändare. Slavsändning kan ske genom inbyggd blixt(sämst alternativ eftersom det påverkar exponeringen) eller en sändare i blixtskon. Sändaren i blixtskon kräver då en mottagare på en blixt. Sändare kan vara av IR-typ(ljus) eller radio.
IR-typen kan bli förvillad utomhus av solljus.

När en blixt fyras av så känner övriga blixtar av det ljuset och även dessa fyras av mha sina slavtändare.

Det var nog det hela.

Jag kan trigga blixtarna med synkkabeln men inte med radiosändaren.
 
Det funkar inte med radiosändaren på blixhuvudet (adaptern) men med synk kabeln,
om jag använder radiosändaren måste den inbyggda blixten fällas upp för att den skall fyra av något alls, fäller jag ner den händer inget....
Med synkkabeln funkar blixtarna utmärkt

Kamerans inbyggda blixt har inget att göra med om radiosändaren skall fungera eller ej, du behöver alltså inte bekymra dig för att fälla upp den om du skall köra med radiosändaren. "Wireless" i kamerans inställningar är för att med hjälp av ljus från den inbyggda blixten kunna kommunicera trådlöst med Sonys egna små batteridrivna blixtar, men din radiosändare har ingenting med det att göra, även om den per definition också är trådlös.

Många använder ändå den inbyggda blixten för att med den trigga studioblixtrarna via deras fotoceller. Om det går att få kameran att förstå att den inte skall ha sin egen blixt till att exponera efter, så är det inte så tokigt, men många har bekymmer med att då slå av alla "hjälpsamma" funktioner som förblixt för exponeringsmätning, röda-ögon-reducering mm, och i slutändan brukar nog de flesta köpa en radiosändare eller koppla in sin synksladd i alla fall, och det verkar ju du redan ha gjort!

Ställ in kameran på "ADI" i första menyn, och "Fill Flash" via Fn-knappens blixtinställningar, så borde det bli bra. Å så manuell tid och bländare som flera sagt tidigare, 1/125 och 5.6 eller 8 är något att börja med. Om ingenting är direkt felkonstruerat eller trasigt så borde det fungera och åtminstone ge en bild där blixtarna synkat med kameran. Exponeringen i sig styr du sedan genom att ändra på bländaren och/eller blixtarnas styrka.

Adaptern i sig är också intressant som bov i dramat. Du har alltså samma adapter för att dels få en pc-kontakt (och när synksladden är inkopplad i den och i blixtarna så fungerar det), dels för att rent praktiskt kunna montera radiosändaren på kameran i adaptern, är det korrekt?

OK, då fungerar adaptern för att ge synk till sladden, men har den verkligen synk-kontakter mot skon där du monterar radiosändaren? Det finns adaptrar som bara ger en vanlig pc-utgång för syksladden och fungerar som en konverterare för själva blixtskon, men som inte kan trigga den i adaptern monterade blixten (i ditt fall radiosändaren) utan att man kopplar en synksladd mellan adaptern och själva blixten.

Det är lite dumt med sådana, särskilt för dig om det är en sådan du har, för det blir lite bökigt att få ihop en synksladd med radiosändaren: Man får skaffa sig en adapter till som tar inkommande synk från ensladd och kopplar det till en vanlig blixtsko med centrumkontakt...

En annan sak är om du kanske fått fel på kanalerna på sändaren och mottagaren. Jag vet ju inte vilken modell du har, men det brukar gå att välja mellan några olika kanaler, och det måste förstås vara samma kanal vald på både sändare och mottagare
 
Det är väl bara att skicka tillbaks radiosändaren och mottagaren till Kaffebrus, det är inte helt ovanligt att dom inte funkar alls. Be dom skicka en ny för det verkar helt klart vara dom som inte fungerar som dom ska.
 
Det är väl bara att skicka tillbaks radiosändaren och mottagaren till Kaffebrus, det är inte helt ovanligt att dom inte funkar alls. Be dom skicka en ny för det verkar helt klart vara dom som inte fungerar som dom ska.

Jag ringer dem i morgon, de har en där medarbetare som använder samma kamera som jag med samma studiopaket, så de kan nog hjälpa mig, det funkar bra med synkkabel, önskar bara den var längre :)
 
tittade igenom tråden hastigt så jag kanske missade någons inlägg och säger detsamma :)

1- Har du kollat att sändaren och mottagaren är inställda på samma kanal? enklast är att ställa sändaren på "all" om det finns en sådan funktion.
2- Finns det batterier i båda sändare och mottagare?
3- Testa alltid med manuellt vid fotografering med studioblixtar. Automatiken - i alla dess former- känner av befintligt ljust och vet ingenting om att det finns blixtar som väntar på en signal ;)
4- Tänk på att du inte kan använda trådlöst vid mycket korta slutartider. vet ej vilket gräns din kamera har men antagligen 1/200 eller 1/250s. kommer du över det t.ex. 1/400s så blir bildern delvisst eller helt svart.
5- Finns det en test knapp på sändaren? då kan du testa med att trigga av blixtarna utan att ens koppla sändaren till kameran.

Lycka till :)
 
Tack alla!

Tittade igenom tråden hastigt så jag kanske missade någons inlägg och säger detsamma :)

1- Har du kollat att sändaren och mottagaren är inställda på samma kanal? enklast är att ställa sändaren på "all" om det finns en sådan funktion.

Det finns ingen sådan test, men de fungerar :)
2- Finns det batterier i båda sändare och mottagare?
Ja, det fungerar när jag trycker det "testknappen"
3- Testa alltid med manuellt vid fotografering med studioblixtar. Automatiken - i alla dess former- känner av befintligt ljust och vet ingenting om att det finns blixtar som väntar på en signal ;)

Jag fotar manuellt nu ,men det fungera bara med synkabeln, och då alldelaes utmärkt
4- Tänk på att du inte kan använda trådlöst vid mycket korta slutartider. vet ej vilket gräns din kamera har men antagligen 1/200 eller 1/250s. kommer du över det t.ex. 1/400s så blir bildern delvisst eller helt svart.
Jag kör med slutartiden 1/125
5- Finns det en test knapp på sändaren? då kan du testa med att trigga av blixtarna utan att ens koppla sändaren till kameran.
Testet fungerar
Tack alla på fotosidan som ställer upp så här och hjälper mig!
Jag har lärt mig massor under denna resas gång (korta men intensiva då jag sovit 3 timmar per natt i tre dygn )
Jag tror att jag får hjälp av supporten på kaffebrus idag



Lycka till :)[/QUOTE]
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.