Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK! Förlorade Bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
programmet ser väldigt gammalt ut , stödjer raw från d1x osv

Programmet må vara gammalt men det är uppdaterat också med aktuella filformat, det är aldrig fel att ha kvar stödet för äldre filformat (filformaten ändras dessutom inte lika ofta som kameramodellerna gör).
 
det var en felformulering av mig, programmet ser gammalt ut då de talar om d1x osv, funkar det så är det OK.
 
Verkar vara ett toppenprogram! Tack för tipset!
Ett problem dock... När jag först testade Cardrescue utan att registrera det kunde jag se bilderna i preview-mode. När jag nu har registrerat det och testar på samma minneskort igen så hittar Cardrescue inga bilder alls. Trots att jag har exakt samma inställningar som jag hade vid första "scannen". Extremt irriterande!
Jag testar nu på det andra minneskortet jag har som jag inte först scannade och det verkar fungera. Men jag har fortfarande ett kort som jag inte kan få ut några bilder från!

Vänligen,
Hannes





Du kan alltid testa detta program, det påverkar inte ditt minneskort, skriver inte till något.
Men enligt uppgift så kan programmet rekonstruera flertal rawformat, nef, cr2 etc

http://www.cardrescue.com/
 
Problem med importerade filer!

Hejsan igen!
Nu lyckades jag få in några av bilderna på datorn! Varken Aperture (3.0) eller Photoshop (cs4) kan öppna mina CRW-filer (Canon Camera Raw). Vet någon möjligtvis vad som kan vara felet?
Vänligen,
Hannes
 
Hejsan igen!
Nu lyckades jag få in några av bilderna på datorn! Varken Aperture (3.0) eller Photoshop (cs4) kan öppna mina CRW-filer (Canon Camera Raw). Vet någon möjligtvis vad som kan vara felet?
Vänligen,
Hannes

Ja, bilderna kan vara korrupta så att de inte kan läsas helt enkelt.
 
Hejsan igen!
Nu lyckades jag få in några av bilderna på datorn! Varken Aperture (3.0) eller Photoshop (cs4) kan öppna mina CRW-filer (Canon Camera Raw). Vet någon möjligtvis vad som kan vara felet?
Vänligen,
Hannes

nu gissar jag hej vilt men jag har stött på problem på mac med operativets file type och file creator.
Det kan vara något sådant möjligen.

Finns program för att lägga dit rätt kodning.

Jobbar själv med 4D, databasen alltså, som har problem om jag skapar en fil på en pc och sedan försöker redigera den på en mac. Då löser det sig om man lägger in rätt type och creator.

Lycka till,
Johan
 
nu gissar jag hej vilt men jag har stött på problem på mac med operativets file type och file creator.
Det kan vara något sådant möjligen.

Finns program för att lägga dit rätt kodning.

Jobbar själv med 4D, databasen alltså, som har problem om jag skapar en fil på en pc och sedan försöker redigera den på en mac. Då löser det sig om man lägger in rätt type och creator.

Lycka till,
Johan

nu förstår jag nog inte riktigt. hur ändrar man "type" och "creator"?
 
nu förstår jag nog inte riktigt. hur ändrar man "type" och "creator"?

Jag fick i alla fall intrycket att du jobbar med en mac. Stämmer det?

I så fall kan man använda det här programmet, Quick Change.
Kolla på www.everydaysoftware.net

Med detta kan man lätt ändra attributen Type, Creator samt filändelse på filer.

På windows har man ju bara filändelse som styr vilket program som skall öppna en viss sorts fil.
MacOS jobbar med två begrepp till, type och Creator. Vilket innebär att du alltså kan få vissa filer med .txt som ändelse att öppna i ett program, medan andra med samma filändelse öppnas i ett annat program.

Du får ursäkta om jag är inne på fel spår! Vill bara vara hjälpsam.

/Johan
 
Har du testat nåt annat program som sväljer många filformat? Tänker mest på Bridge.
Om du vill kan du pm:a en fil så ska jag titta om jag lyckas luska ut något. Blev själv av med några hundra bilder när min hårddisk krashade i våras, så jag vet hur det är.
 
Fortsatta problem...

Hejsan allihopa!
Jag har haft fortsatta problem och misstänker att det är min minneskortläsare som är problemet. Trots att jag har bytt sladd till den så verkar det fortfarande som att det inte fungerar att föra över filerna till datorn. Nu har jag skaffat en ny 7D, nytt minneskort Sandisk 16GB och en ny datorn MacBookPro. Trots detta är det fortfarande problem!

Helt otroligt!... Nu är jag av med ett antal bilder från en god väns 60-årskalas.

Jag startade en ny tråd, se:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129412

Vänligen,
Hannes
 
Regel 1: Gör INGENTING mer med kortet om du inte är säker på vad du gör!!!

Regel 2: Labba INTE med programvaror som du inte vet vad dom gör

Regel 3: OM du överhuvudtaget ska ge dig in och labba med datarecovery-se till att du har ett
hårdvaruskrivskydd kopplat mellan kortet och datorn, "digital backventil".

Regel 4: Kontakta mig så kanske jag kan hjälpa dig... :)

//Per
 
Regel 1: Gör INGENTING mer med kortet om du inte är säker på vad du gör!!!

Regel 2: Labba INTE med programvaror som du inte vet vad dom gör

Regel 3: OM du överhuvudtaget ska ge dig in och labba med datarecovery-se till att du har ett
hårdvaruskrivskydd kopplat mellan kortet och datorn, "digital backventil".

Regel 4: Kontakta mig så kanske jag kan hjälpa dig... :)

//Per

Hejsan Per!
Min mail är [email protected]! Jag har haft kontakt med en Michael Josefson som tipsat om att återskapa bilderna med kommandon i terminalen via unix.

Vänligen,
Hannes
 
Borde man inte kunna kopiera över all information på kortet till datorn i form av en "image" fil. Så som man brukar göra med DVDer eller liknande för att sedan kunna leka vidare med informationen på hårddisken utan att riskera att man sabbar originalet?
 
Borde man inte kunna kopiera över all information på kortet till datorn i form av en "image" fil. Så som man brukar göra med DVDer eller liknande för att sedan kunna leka vidare med informationen på hårddisken utan att riskera att man sabbar originalet?

Jo, om den logiska volymen kan läsas och presenteras. Men i annat fall krävs verktyg som läser "fysiskt", dvs allt som finns på lagringsvolymen sektor för sektor. Det är på det sätt som bland annat s.k. forensiska programvaror arbetar.

//Per
 
hejsan,

jag lyckades få tillbaka ett flertal av filerna med hjälp av sandisks "rescue pro" i kombination med "card rescue".

tack för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.