Annons

PANIK! Förlorade Bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag har precis uppgraderat till den senaste version av Macbook Pro och Aperture 2.3. Senaste omgångarna bilder jag tagit har jag haft problem med att importera till datorn.

När jag ansluter minneskortet (CF) till datorn och öppnar det ser jag inga bildfiler och i Aperture kan jag inte importera några bilder.

Jag befinner mig i Hong Kong för tillfället och sitter med 300 bilder på minneskort som jag alltså inte kan importera till datorn. Jag har testat med min gamla dator och även att utforska minneskortet på en windows med samma resultat - inga bilder, bara en film som heter DCMI och tar 0kb...

HJÄLP! Jag vill inte bli av med alla mina bilder från resan!

Vänligen,
Hannes
 
Till PC (Windows) finns ett litet smidigt gratis program för att återskapa filer som har blivit borttagna. Programmet heter Recuva å finns att ladda ner ifrån http://www.piriform.com/recuva. Finns liknande program till OS X oxå men på tok förlägne sen jag körde Mac.

Inte alls säkert att detta hjälper men har bilderna blivit borttagna av en eller annan anledning så kan detta hjälpa.
 
Börja med att lägga det felande minneskortet åt sidan, gå sedan ut och köp ett nytt minneskort (kan inte vara en speciellt svår uppgift i Hong Kong). Vänta sedan tills du är hemma med att försöka rädda data från kortet, i lugn och ro kan du då söka efter filräddningsprogram som passar Mac (tyvärr känner jag bara till PC varianterna).

Förresten, kan du se bilderna med kortet i kameran?
 
Hejsan,

jag har precis uppgraderat till den senaste version av Macbook Pro och Aperture 2.3. Senaste omgångarna bilder jag tagit har jag haft problem med att importera till datorn.

När jag ansluter minneskortet (CF) till datorn och öppnar det ser jag inga bildfiler och i Aperture kan jag inte importera några bilder.

Jag befinner mig i Hong Kong för tillfället och sitter med 300 bilder på minneskort som jag alltså inte kan importera till datorn. Jag har testat med min gamla dator och även att utforska minneskortet på en windows med samma resultat - inga bilder, bara en film som heter DCMI och tar 0kb...

HJÄLP! Jag vill inte bli av med alla mina bilder från resan!

Vänligen,
Hannes

Köp ett nytt minneskort och undersök minneskortet som trislkas i lugn och ro när du kommer hem (jag utgår ifrån att du är på resa och bor i Sverige). Prova det nya minneskortet innan du fotar på riktitigt så att du är säker på att du kan läsa ut bilderna från det.
 
har du kortläsare eller kör du in bilderna från kameran?

Kan du se bilderna på kamerans skärm (någon annan har frågat detta tidigare) Kan du se dom?
detta är viktigt att veta om kameran visar bilderna.
 
Då återstår som någon tidigare skrev, lägg kortet åt sidan och använd i lugn och ro ett rescue program som bygger upp filträdet igen, bilderna är inte förlorade så länge du inte skriver över med nya
Har du några frågor så återkom
 
Data recovery

Det finns proffs som kan ta fram bilderna också om det inte lyckas själv med egna program. Sök på dataräddning på nätet och välj någon som har kostnadsfri analys isf :) (och gå inte till en vanlig data-/fotobutik, de använder bara samma program som man kan få ned från nätet och har inte så bra koll - kan säga att det inte går rädda fast det i själva verket går att göra för ett proffs, och kan i värsta fall förstöra)
 
fan.. jag försökte med "Data rescue 3.0" och det verkar inte hitta några bilder...
något annat förslag?
hur mycket kan det kosta att återfå bilderna via något företag? (ca 3 GB)

Vänligen
 

Jag skulle verkligen rekommendera dig att inte göra någonting alls med det där kortet utan köpa ett nytt kort. Nu verkar det tyvärr vara för sent eftersom du redan börjat prova med externa program.

Nytt kort och be om experthjälp när du kommer hem - om du verkligen är intresserad av att rädda bilderna.
 
fan.. jag försökte med "Data rescue 3.0" och det verkar inte hitta några bilder...
något annat förslag?

Jag har goda erfarenheter av PC Inspector smart recovery, programmet "vet" hur en råfil ser ut och kan därför ibland plocka fram bilder där andra går bet. Kräver Programmet är helt gratis och går att ladda ned från: http://www.pcinspector.de/SmartRecovery/info.htm?language=1
Tyvärr bara för Windows, borde dock fungera även på en Mac som har Windows installerat.
 
här finns en jämförelse av olika program till mac år 2010 och dataräddning

http://data-recovery-software-review.toptenreviews.com/mac-recovery-software/

Eftersom cf korten är FAT formaterade så verkar inte ditt data rescue program klara detta !!!! se sidan och länken, kan vara en förklaring varför du inte får fram någonting

Jag använder själv File Salvage sedan några år tillbaka med mycket bra resultat

PS tappa inte modet och skriv inte över CF-kortet med nya bilder, lägg det åt sidan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.