Annons

Panasonic on the move! FZ7 på G

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet ej hur stort mitt foto intresse är. Har en liten digitalkamera nu men vill gå upp några steg fastnade för FZ5/FZ7 pga zoomen blandannat men kanske ska se om man hittar en med lite mer vidvinkel. Max pris med mineskort är ca 5000:-.
 
Långa brännvidder och Panasonic Z7

magnus67 skrev:
Långa brännvidder är tydligen det som gäller. Men hur ofta har man glädje av tele motsvarande 432 mm egentligen? Skulle tro att de allra flesta fotografer har större nytta av mer vidvinkel.

Snälla Panasconic, slopa 36-432 mm zoomen och gör en som motsvarar 24-300 mm istället så köper jag kameran direkt.

Du undrar om vem som har användning av lång brännvid,jag kan bara säga att jag är en av dem som inte kan få en tillräckligt stor "kanon" p.g.a att jag är en inbiten fågelfotograf.

Så fördelen med den här kameran är att den är så liten så att man alltid kan "släpa med" den, vilket man inte alla gånger känner för att göra med en systemkamera, speciellt inte om man släpar på t.ex fiskespön och annat .

Visst är en stor vidvinkel trevligt, men hur ofta har man behov av en vidvikel under 35 mm? Visst landskap i all ära, men hur många landskap klarar av,avser nu landskap som har ett så enormt stort skönhetsvärde och som behöver förevigas och som tarvar en vidvinkel på mindre än 35? Bara undrar
 
Petro skrev:
Ricoh Caplio R3 kanske? Pocketzoomare iofs men den kanske passar dig bättre?
http://www.dpreview.com/news/0509/05090702ricoh_caplior3.asp

Har du erfarenhet av denna kamera? Hur har Caplio-kamerorna klarat sig i recensioner? Verkar lite galet att styra bort nån från Panasonics FZ-serie som överlag alltid får bra kritik för sin bildkvalitet bara för att den inte har vidvinkel.
För det är väl ändå bildkvalitet som är det viktigaste när man köper kamera, eller?
 
Re: Långa brännvidder och Panasonic Z7

SSAM skrev:
Du undrar om vem som har användning av lång brännvid,jag kan bara säga att jag är en av dem som inte kan få en tillräckligt stor "kanon" p.g.a att jag är en inbiten fågelfotograf.
...
Visst är en stor vidvinkel trevligt, men hur ofta har man behov av en vidvikel under 35 mm? Visst landskap i all ära, men hur många landskap klarar av,avser nu landskap som har ett så enormt stort skönhetsvärde och som behöver förevigas och som tarvar en vidvinkel på mindre än 35? Bara undrar

Jovisst, fågel- och andra djurfotografer har nytta av mycket tele. Och jag menar inte att tele är oanvändbart. Syftade mest på "vanliga" människor som tar festbilder inomhus på släkt och vänner. De har nog mer nytta av lite mer vidvinkel (än de 35 eller 38 mm som brukar vara standard) jämfört med extremt tele.

Bilden är ett exempel på en landskapsbild där jag gärna skulle haft lite mer vidvinkel för att få isen och stenarna i förgrunden än mer dominerande i förhållande till bakgrunden. (Bilden är tagen med motsvarande ca 31 mm.)
 

Bilagor

  • 2006-01-28-09-3.jpg
    2006-01-28-09-3.jpg
    26.1 KB · Visningar: 295
Punkk skrev:
Har du erfarenhet av denna kamera? Hur har Caplio-kamerorna klarat sig i recensioner? Verkar lite galet att styra bort nån från Panasonics FZ-serie som överlag alltid får bra kritik för sin bildkvalitet bara för att den inte har vidvinkel.
För det är väl ändå bildkvalitet som är det viktigaste när man köper kamera, eller?

Nej, har ingen erfarenhet av den personligen och recensioner säger hyffsade bilder, ingen FZ5/7 kvalitet alltså.
Men jag svarar på Henriks förfrågan om bättre vidvinkel. Anledningen till att jag tipsar om denna är att jag inte könner till någon annan kamera med bra vidvinkel och hyffsad zoom... Jag har dock inte någonstans jämfört den mot FZ5/7!

Vad ska man annars rekomendera Henrik tycker du om han vill ha en zoomkamera med bättre vidvinkel än 36mm för under 5000 :-?
 
Jag har funderat ett tag på FZ5 och nu på uppföljaren FZ7. Det var inte fören det togs upp i denna tråden om vidvinkel jag började fundera på det.
 
Petro skrev:

Vad ska man annars rekomendera Henrik tycker du om han vill ha en zoomkamera med bättre vidvinkel än 36mm för under 5000 :-?

Min poäng är att om man är ute efter en zoomkamera under 5000 kr skall man INTE låta vidvinkel vara den enda parametern som styr sitt kameraköp (speciellt när det finns få kompaktkameror som har vidvinkel under 36 mm som du så riktigt konstaterar i din retoriska fråga)

Sen om han är en vidvinkelfantast eller blivit när han läst denna tråd så får han väl naturligtvis väga in vidvinkel tungt vid sitt köp, men det borde finnas fler parametrar som styr sitt inköp (iaf har jag det när jag köper kamera).
 
bara så ni vet

panasonic dmc-fz7 finns att köpa på cyberphoto för 4390 ink moms och inte 4700-5000 som många tror


ska själv köpa en snart ;) stefan
 
tomos739 skrev:
Är också sugen på en FZ7, dock såg jag att Sony släpper sin DSC-H2 nu innom kort. Tycker kamerorna verkar snarlika i specifikation, dock spöar Sony Panasonic i upplösning på displayen. Ngn som har ngt gott/ont att säga om DSC-H2? Vilken tror ni mest på mellan dessa medeller?

Bifogar länk till DSC-H2:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=H2

...samt FZ7:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ7

Också Canon S3is kommer snart...
 
Petro skrev:
Också Canon S3is kommer snart...

Jag är i köpartagen av en kamera ... har lurat på en FZ7 .. men är även sugen på DSC-H5 och S3IS .. vilken kamera tror ni generellt på? Canon känns som det 'naturliga' valet om man enbart går på det märke man känner igen och har läst om.

S3IS har ju inte kommit ut ännu men ser man till föregånsmodeller (FZ5, S2IS och DSC-H1, alla rätt?), vad är era erfarenheter då?

mvh
 
rumpino skrev:
Jag är i köpartagen av en kamera ... har lurat på en FZ7 .. men är även sugen på DSC-H5 och S3IS .. vilken kamera tror ni generellt på? Canon känns som det 'naturliga' valet om man enbart går på det märke man känner igen och har läst om.

S3IS har ju inte kommit ut ännu men ser man till föregånsmodeller (FZ5, S2IS och DSC-H1, alla rätt?), vad är era erfarenheter då?

mvh

fortsätter på min egen fråga =)

har dragit ut den tekniska specifikationen för dessa tre kameror .. fösöker göra någon form av jämförelse o väga för- och nackdelar mot varandra, det var inte så enkelt.

http://s01.imagehost.org/0551/Kamera.PNG
 
magnus67 skrev:

Personligen tycker jag att de allra flesta amatörkameror har alldeles för lite vidvinkel och alldeles för mycket tele jämfört med vad en amatör i allmänhet kan ha nytta av.
(Man kan tyvärr inte få både och med bra kvalite till ett rimligt pris.)

Jag är en glad amatör och min FZ7-an kan få in svärmordern på bild trots hennes bredd :))))

Men om det inte räcker då kan man köpa en vidvinkeltillsats som sänker den till 24mm

MVH Ludwig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.