Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix TZ3 som komplement till min SLR? Andra alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har länge tänkt köpa en liten smidig digital som komplement till min Canon 20D för de tillfällen då jag inte vill släpa runt på den stora utan bara ha en som man kan stoppa i fickan.

Fick lite brådis nu då jag skall på Amerikansk fotboll i Dallas och man inte får ta med stora Zommkameror med in på arenan :-( Jag vill ju fota allt från arenan utvändigt, inne på baren innan matchen och givetvis lite inne på arenan. Sitter bra till så en del bilder på matchen skall nog gå att få till.
Därav funderingen på Lumix med 10x optisk zoom. Då kommer man ju hyggligt nära i all fall.

Större än så vill jag inte ha så en del supezoomar går ju bort.
Vilka andra alternativ finns och vilka för/nackdelar ser ni med Lumix TZ3?

//Jocke

Joa skrev:
Vilka andra alternativ finns och vilka för/nackdelar ser ni med Lumix TZ3?

Generellt så är ju nackdelen med digitala kompaktkameror slutarfördröjningen men det gäller som sagt, vad jag vet, alla modeller/märken.

Lumix TZ3 verkar vara en riktigt trevlig kamera i övrigt och det enda som cyberphotoskriver som negativt är:

"Enda egentliga plumpen i protokollet är att Panasonic som vanligt har en ganska hård brusreducering på bilderna, framförallt på ISO 400 och uppåt, vilket även tar bort en del detaljer."

Joa skrev:
Fick lite brådis nu då jag skall på Amerikansk fotboll i Dallas och man inte får ta med stora Zommkameror med in på arenan :-(

om det är "zoomkameror" som inte är tillåt så kanske din 20D och en fast 300/2,8 kan passa då?

;)

:)
Kollade igen. Du tände ett sljus av hopp om en fast lins, men det står så här på Cowboys hemsida:

"CAMERAS: You may bring a small, still shot camera to Texas Stadium. However, video cameras and cameras with extended or zoom lenses are not allowed at Texas Stadium"

Så egentligen får man bara ta med sig en liten (definition av liten?) kamera utan Zoom. Det finns väl knappt idag.

Någon som har en TZ3 eller har sett någon mer recension av den?
Jag kan tänka mig att jag kommer att reta mig på fördöjning mellan avtryck och tagen bild, tiden det tar att göra kameran startklar och att zooma mellan ändlägen tar lång tid.
Hur är detta på just denna kamera?

//Jocke

ANNONS