Annons

Panasonic/Leica

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Panasonic DMC-LC5 som jag är väldigt nöjd med.
Den har fått mycket negativ kritik för bildkvaliteten, men jag tycker den var så trevlig i övrigt att jag inte kunde låta bli, och jag är väldigt nöjd.
 
Så du anser att testresultaten inte stämmer med verkligheten?
Jag tycker också att kameran verkar trevlig men man kan ju inte helt ignorera testreultaten innan man provat.
Är det för övrigt någon skillnad mellan Leica D1 och Panasonicen, utom priset förstås?
 
Om du inte räknar med att beskära bilderna hårt, och i slutändan bara ska skriva ut bilderna eller visa dem i skärmupplösning, så blir det kanonbilder.

Jag bifogar en liten bild där man kan se problemet. Posteriseringen uppstår endast där det är oskärpa.

Vad jag förstås så ska Digiluxen och LC5an vara samma kamera under skalet. Bilderna ska vara nära på identiska.

Säg till om du behöver några bilder att titta närmare på..
 

Bilagor

  • lc5ex.jpg
    lc5ex.jpg
    32.5 KB · Visningar: 230
Jag tycker att Canon G2 eller G3 är ett bättre val.Canon har raw-format vilket är en enorm fördel. Särskilt i kluríga ljussitutioner som inte autovitbalanseringen klarar av. Lite kul är att Canons modeller är i grunden samma som Leica/Panasonic.

Det där med Leicaoptik är lite båg. Jämför med canon-modellerna så är likheterna slående. Canon G2 har dessutom fått väldigt mycket beröm för sitt skarpa op´tik, liksom Leican..
 
Tack skall ni ha för tipsen och ytterligare en fråga.
Hur fungerar det att köpa kamerautrustning i USA via nätet, det verkar billigare men det kommer väl till en hel del kostnader i Sverige, tull, moms och kanske lite till?
 
Har man tur blir det bara porto särskilt som det skickas via US Mail. Annars åker man på tull och moms, men det kan ju löna sig ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.