Annons

Panasonic GH1 utan superzoomkit?

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
Har kikat efter något litet rese-/videokomplement och GH1 verkar trevlig, men tyvärr verkar den bara säljas i Europa med en stor och svindyr superzoom. Någon som hört när den kan tänkas komma som enbart hus (som i Japan), eller i kit med t.ex. pannkakan 20mm f1.7?

(ja, hade jag tänkt på frågan förra helgen hade jag själv frågat dem på mässan, men någon annan kanske gjorde det...)

Senast ändrad:
DMC-GF1 alt. PEN E-P2

Syftet med DMC-GH1 är just video med tillhörande Lumix G Vario HD 14-140/4-5,8 MEGA O.I.S.

Förstår inte vad du ska med en GH1 till annars. Prismässigt är det objektivet billigt i förhållande till vad du får för pengarna, helt jämförbart med vad andra fabrikanter tar för motsvarande superzoom (kolla t.ex. på B&H där gluggen utgör 57% av paketpriset).

Duger inte en GF1 / EP-2 i så fall, som mera uppfyller dina kriterier om att både vara litet och samtidigt vara ett videokomplement? En pancake är ju mera motiverat till dessa kameror.

Duger inte en GF1 / EP-2 i så fall, som mera uppfyller dina kriterier om att både vara litet och samtidigt vara ett videokomplement? En pancake är ju mera motiverat till dessa kameror.
Ja, EP-2:an var lockande med sin storlek och bildstabilisering även med ljusstarka gluggar som Panasonics pannkaka. Jag tycker dock GH1:an är tillräckligt liten för att funka bra som resekamera, och dessutom känns vridbara skärmen trevlig i såna sammanhang.

För video skulle jag använda den främst för stock footage och annat mer kontrollerat fotande där man kör med stativ och utan fokustrixande, vilket gör superzoomens styrkor rätt överflödiga. Däremot skulle det kännas bortkastat att inte spela in sånt i 1080-upplösningen eftersom man vill att såna klipp ska ha maximal livslängd i videodatabaserna och erbjuda maximal möjlighet till efterbearbetning.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto