Annons

Panasonic GF1 eller Ricoh GXR eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mepps

Medlem
Tänkte jag skulle skaffa mig ett alternativ till större systemkamera då jag för tillfället resonerar att den bästa kameran är den som man har med sig (systemklumpen är ofta för skrymmande). Så nu velar jag mellan rubricerade modeller. Man läser och kollar fakta och klämmer och velar. Tänkte hämta in lite kloka synpunkter. Tyck till folk :)

Gf1

Hej

Jag beställde en GF1 idag pga möjligheten att koppla på Nikonobjektiv med adapter. Adaptern finns på Kaffebrus. http://www.kaffebrus.com/adapter-nikon-f-till-micro-43-gh1-pen-etc-1123.html
På det här viset kan man antingen använda kameran med "Pancake lens" och ha den i fickformat eller koppla på större objektiv , det finns även adaptrar till andra objektiv på Kaffebrus. Adaptrarna har inga linser vilket innebär att bländare f1.8 är fortfarande f1.8 även om brännviddsförlängningen är 2x brännviden.

//Mvh
Lukas

Inte vet jag.

Jag har själv Ricoh GXR och trivs bra med den. Framförallt det ergonomiska och alla inställningsmöjligheter som finns lättillgängligt utan att behöva gå in i menyerna. Med nya 28 mm och med zoom objektivet 28-300 är den riktigt fickvänlig. Brukar själv stoppa den i en påse och sedan i fickan och gå ut... 50 mm är större (men om du har systemkamera behöver du ju inte den modulen)... Även blixten är bra och lätt att ställa styrkan på..

(Du kan hitta exempelbilder på min blogg i senaste inlägget även med nya 28 mm)

Lukasz: Adapterringar till olika objektiv är ju lysande. Då förutsätter jag att de gamla fina objektiven kommer till sin fulla rätt på GF1:an. Jag har en del trevliga OM-objektiv (24/2, 28/2.8, 50/1.4, 55/1.2 mfl) som skulle kunna komma till användning. Tack för länken till Kaffebrus, det finns ju ringar till en hel del gluggar. Ett starkt argument för GF1.

Ingela: GXRen är riktigt trevlig att hålla i och menyerna verkar bra. Ergonomiskt mycket bättre än GF1an. Det ska ju komma en modul för andra objektiv, undrar bara vilka...?
Fina bilder du har tagit Ingela, Ricohn verkar ju kunna leverera.
Nej någon systemare har jag inte längre, sålde min Nikon D200 med 17-55/2.8 just för att den inte kom med tillräckligt ofta. Använder en Canon G9 nu.

. Det ska ju komma en modul för andra objektiv, undrar bara vilka...?

Vet inte mycket om kommande moduler men här ett citat från flickr "I was flicking through Australia's ProPhoto magazine yesterday and reading its short article on the release of the 28mm A12 and at the very end it stated that there was going to be an APS-C zoom released in March 2011 (followed by the commonly rumoured Leica and m4/3'rds mount sensor units later in the year"

Det är allt jag vet om detta.

Ps. Kul att du gillade bildrna d.s

Adaptrarna har inga linser vilket innebär att bländare f1.8 är fortfarande f1.8 även om brännviddsförlängningen är 2x brännviden.

//Mvh
Lukas

Det stämmer att f1.8 fortfarande är f1.8, men t.ex 50mm är fortfarande 50mm, inte 100mm. Däremot ändras bildvinkeln till motsvarande 100mm på småbildsformatet.
Det gäller även skärpedjupet. Alltså, om du sätter ett 50/1.8 på din GF1 så kommer det bete sig som ett 100/3.6 på en småbildskamera med avseende på utsnitt och skärpedjup.

Har precis börjat fundera på ett alternativ till kompaktkamera.
Panasonic SF1 och 2 är små, Pen har skakreducering,
Samsung X100 verkar smart och Sony Nex har bra iso prestanda.
Ska kolla på Richo och Sigma oxå.
Lutar nu mot en kommande Pen med bättre isoprestanda och
dynamiskt omfång, med en 17/2,8 eller 20/1,7 blir det ganska smidigt.
Finns dessutom en prisvärd 50-200/2,8-3,5(100-400) som borde
funka med 1,4 teleförlängare.

Höll på att glömma Fuji X100 som nog inte går av för hackor.

Önskelistan; kompakt, inbyggd blixt, bra högiso, stort dynamiskt omfång,
skakreducering, ca 30-35mm på småbild, vridbar skärm mm......

Men kanske snart köper en NEX 3 med 16/2,8, den har åtminstone bra sensor.

Edit; En Olympus 50-200/2,8-3,5 kanske funkar som en 100-400/5,6-6,7
på en Pen eller SF2? Lite ljussvagt och även långt om man tänker
på att det blir ca 200-800 på småbild....

Senast ändrad:
Har precis börjat fundera på ett alternativ till kompaktkamera.
Panasonic SF1 och 2 är små, Pen har skakreducering,
Samsung X100 verkar smart och Sony Nex har bra iso prestanda.
Ska kolla på Richo och Sigma oxå.
Lutar nu mot en kommande Pen med bättre isoprestanda och
dynamiskt omfång, med en 17/2,8 eller 20/1,7 blir det ganska smidigt.

Men kanske snart köper en NEX 3 med 16/2,8, den har åtminstone bra sensor.

Pen = bra iso prestanda och dynamiskt omfång? Det är just där som 4/3 sensorerna vanligtvis släpar efter APS C. Dock har Samsung klantat till det ordentligt med deras sensor och den ligger inte alltför bra till brusmässigt. Men god bildkvalitet i övrigt.
Två andra nackdelar med Samsung NX är att man inte kan fokusera till oändlighet med Leica-M optik men också att deras nuvarande objektiv inte är anpassade för fullformat-sensorer.

Fuji och deras X100. Nog är den iaf lite intressant och lite av en frisk fläkt tycker jag. Frågan är dock hur pass bra den egentligen kommer att sälja med tanke på konkurrensen och Sigma DP1X och DP2s, för att inte nämna dessa spegellösa alternativ. Leica X1 ser jag faktiskt inte som en riktig konkurrent till X100. Och det p.g.a den löjligt stora prisskillnad (såvida inte Leica slutar fantisera och sänker priset när X100 släpps) men också autofokusen som inte är någonting att komma med. Förhoppningsvis har Leica lyckats snabba upp den med den nya firmwaren som är på väg ut.
Sen får vi se vad som kan komma genom Fujis samarbete med Cosina.

NEX har jag inte så stor koll på. Men Sony tycks ha missförstått poängen med små spegellösa vilket dem tydligt visar med deras förhållandevis stora objektiv. Brusprestanda är dock god och jag tror att konceptet kan ha potential.

Ricoh GXR. APS-C Leica-M modulen som äntligen ser ut att vara på väg borde ha släppts för ungefär ett halvår tillbaka. Det är sannolikt den i kombination med deras 28mm Aps-c modul som skulle kunna få fart på försäljningen. Objektivmoduler med fasta sensorer som sannolikt inte kommer kunna uppgraderas / bytas ut, är nog inte det folk i första hand är ute efter.

Sen återstår det att vad Canon respektive Nikon har tänkt sig att erbjuda och det är ju inte utan att man undrar vad Kodak möjligtvis skulle kunna göra. Utvecklingen av nya digitala kompaktkameror tycks ha gått i stå sedan länge och rimligtvis borde dem iaf fila på någonting meningsfullt.

Vad Epson beträffar undrar man om det är allvar eller inte den här gången efter det senaste som hörts. De flesta trodde nog, inkl jag själv (även om jag inte hade givit upp hoppet) Epson hade dragit sig ut för gott. Kanske finns det åtm ett litet hopp där? Även fast Cosina som gjorde R-D1 åt Epson nu tycks ha allierat sig med Fuji. http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=98232

Jag har inte gjort mitt eget val ännu men det lutar nog ändå mot Ricoh och Leica-modulen. Men mycket kan hända innan jag gör mitt slutliga val. (M)istake 4/3 med 2x multiplier, sämre iso prestanda och DR har fallit bort från min lista.

NEX har jag inte så stor koll på. Men Sony tycks ha missförstått poängen med små spegellösa vilket dem tydligt visar med deras förhållandevis stora objektiv. Brusprestanda är dock god och jag tror att konceptet kan ha potential.

Ser inget jätteövertag i storlek/form för m4/3 jämfört med Nex...personligen skulle jag alla gånger välja övertaget i bildkvalitén som Nex erbjuder framför det väldigt lilla övertaget i storlek på objektiven som m4/3 ger....med adapter så kan man dessutom använda i princip all optik som finns på marknaden med Nex tackvare det korta registeravståndet

http://www.seriouscompacts.com/f41/...e-comparison-nex5-nx10-e-p2-e-pl1-gf1-g2-295/

Jag har en GF1 med 14-42-zoomen. Ville ha en smidig kamera för resa och ville inte släpa på 5D. Sneglade på Canon 550D med en zoom med skapligt omfång, men föll för Panasonicen av flera anledningar; den är väldigt smidig (till och med 550D är klumpig i jämförelse), ganska enkel att ställa tid och bländare manuellt, bildresultatet är helt ok, jag behöver inte lång-tele (även om det finns sådant till den).

Plåtade två 8 GB-kort fulla under två veckor i Kina och jag har bara positiva erfarenheter av den, förutom att batteritiden kunde vara lite bättre. Runt 350-400 bilder (visserligen med ganska mycket display-tittande) klarar den. Den dog aldrig och jag kanske hade kunnat klämma ur 100 fler bilder på en laddning, men man laddar ju gärna en gång för mycket över natten på resa... Ska göra en batteritest hemma.

Jag kör bara jpeg med den. Kompisen jag reste med har en Canon S95 och de bilderna ser mycket bättre ut direkt ur kameran. GF1 kräver en hel del tweakende, men bra blir det.

Jag kollade även på Olympus E-P2 innan köp, men den faller på att den inte har inbygd blixt. Det har GF1, visserligen ganska svag, men för vanliga fest-på-kvällen-bilder funkar den bra. Dessutom upplever jag Olympus optik som väldigt plastig. E-PL1 kollade jag också på, men den känns lite väl basic, och optiken inger, inte för mig iallfall, något förtroende. Men många kör Olympus och är jättenöjda.

I Hong Kong köpte jag den separata sökaren man sätter i tillbehörsskon. Bilden är sådär, lite tunnelseende eftersom bilden är ganska liten, men har man som jag glasögon gör det inte så mycket. Dessutom bra när det är väldigt soligt. Nästa investering blir troligtvis ett hus till (antingen en GF1 eller nya GF2) och en 7-14mm.

Sedan är den snygg också, och det gör ju inget:)

Pen = bra iso prestanda och dynamiskt omfång? Det är just där som 4/3 sensorerna vanligtvis släpar efter APS C. Dock har Samsung klantat till det ordentligt med deras sensor och den ligger inte alltför bra till brusmässigt. Men god bildkvalitet i övrigt.
Två andra nackdelar med Samsung NX är att man inte kan fokusera till oändlighet med Leica-M optik men också att deras nuvarande objektiv inte är anpassade för fullformat-sensorer.

Jag menar helt enkelt att Panasonic måste komma med en
bättre hög iso-sensor.
Dom tappar nog en hel del försäljning på mycket brus,
så jag antar att en bättre sensor är på gång,
kanske redan finns i Olympus E5.
Men kommer troligen inte upp i klass med Sony 14/16Mp och Canon 18Mp.
Är övertygad om att Samsung filar till sin sensor, eller rättare sagt,
kommer med en ny som är bättre på hög iso.

Ett tillägg till mitt tidigare svar. Vad jag gillar med Ricoh GXR och 50mm modulen och min lilla test med 28mm modulen är att jag inte behöver photoshopa. Bilderna är bra som de är när jag fotat i jpg. En anorlunda erfarenhet efter att bara fotat med kopmpakter tidigare.

bättre hög iso-sensor.

http://www.bythom.com/compactmirrorless.htm

bättre hög iso-sensor.

Håller med om att Panasonic måste få fram en bättre sensor i det avseendet. Olympus E-5 bådar gott tycker jag.

Ser inget jätteövertag i storlek/form för m4/3 jämfört med Nex...personligen skulle jag alla gånger välja övertaget i bildkvalitén som Nex erbjuder framför det väldigt lilla övertaget i storlek på objektiven som m4/3 ger....med adapter så kan man dessutom använda i princip all optik som finns på marknaden med Nex tackvare det korta registeravståndet

http://www.seriouscompacts.com/f41/...e-comparison-nex5-nx10-e-p2-e-pl1-gf1-g2-295/
Jag had också valt Nex om valet enbart stod mellan den och m4/3. Dels bildkvaliten och så ogillar jag brännvidsförlängningen på m4/3

En Olympus 50-200/2,8-3,5 kanske funkar som en 100-400/5,6-6,7
på en Pen eller SF2? Lite ljussvagt och även långt om man tänker
på att det blir ca 200-800 på småbild....

Ur skärpedjupsynpunkt, ja, men inte ur exponeringssynpunkt. Ljusstyrkan hos ett objektiv ändras inte med vilken slags kamera man monterar det på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar