Jag har en GF1 med 14-42-zoomen. Ville ha en smidig kamera för resa och ville inte släpa på 5D. Sneglade på Canon 550D med en zoom med skapligt omfång, men föll för Panasonicen av flera anledningar; den är väldigt smidig (till och med 550D är klumpig i jämförelse), ganska enkel att ställa tid och bländare manuellt, bildresultatet är helt ok, jag behöver inte lång-tele (även om det finns sådant till den).
Plåtade två 8 GB-kort fulla under två veckor i Kina och jag har bara positiva erfarenheter av den, förutom att batteritiden kunde vara lite bättre. Runt 350-400 bilder (visserligen med ganska mycket display-tittande) klarar den. Den dog aldrig och jag kanske hade kunnat klämma ur 100 fler bilder på en laddning, men man laddar ju gärna en gång för mycket över natten på resa... Ska göra en batteritest hemma.
Jag kör bara jpeg med den. Kompisen jag reste med har en Canon S95 och de bilderna ser mycket bättre ut direkt ur kameran. GF1 kräver en hel del tweakende, men bra blir det.
Jag kollade även på Olympus E-P2 innan köp, men den faller på att den inte har inbygd blixt. Det har GF1, visserligen ganska svag, men för vanliga fest-på-kvällen-bilder funkar den bra. Dessutom upplever jag Olympus optik som väldigt plastig. E-PL1 kollade jag också på, men den känns lite väl basic, och optiken inger, inte för mig iallfall, något förtroende. Men många kör Olympus och är jättenöjda.
I Hong Kong köpte jag den separata sökaren man sätter i tillbehörsskon. Bilden är sådär, lite tunnelseende eftersom bilden är ganska liten, men har man som jag glasögon gör det inte så mycket. Dessutom bra när det är väldigt soligt. Nästa investering blir troligtvis ett hus till (antingen en GF1 eller nya GF2) och en 7-14mm.
Sedan är den snygg också, och det gör ju inget