Annons

Panasonic FZ4 vs FZ5

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag går i köptankar angående en kamera med mycket zoom, samt bildstabilisering.

De jag siktat in mig på är Panasonic FZ4 och FZ5.

Enligt logiken borde FZ5 ta bättre bilder, med tanke på pris och antal pixlar osv. Men när jag har jämfört bilder i recensioner av dessa två så tycker jag att FZ4 tar bilder som har mindre brus och att de är minst lika skarpa som FZ5.

Frågan är nu vilken kamera jag ska välja? FZ5 är ju en knapp tusenlapp dyrare, och tar den inte bättre bilder är det väl inte värt det?

Är det någon som har erfarenheter av bägge dessa kameror och kan uttala sig om bildkvalitet osv?

/Sebastian

FZ5:an är ju svart, bara det gör ju att den tar bättre bilder. ;)

Skämt åsido; att klämma in 5MP på en lika stor sensor ger ju mer brus. Det finns brus i bilderna, men jag upplever det sällan som störande (jag har en FZ5). Bruset kommer när det finns dåligt med ljus (även vid ISO 80) eller vid högt ISO. naturligtvis mest märkbart vid jämna ytor.

exempelbild, OBS! 2.2 MB!

Men den är väl inte en tusenlapp dyrare, 400 snarare?

Jag är mycket nöjd med min FZ5, optiken och bildstabiliseringen fungerar mycket bra. Brus verkar vara något det för närvarande är svårt att komma undan i denna pris/storleksklass.

Senast ändrad:
Hehe, ja en svart hade ju varit att föredra =)

Men en FZ4 finn nu på pixmania för 3500 ca och en FZ5 för ca 4200, inte så stor skillnad kanske men om det inte är så stor skillnad i bilderna känns det onödigt att lägga ut de extra pengarna.

Annrs är ju den nya Canon S2 IS ett hett alternativ, den har ju bättre filmmöjligheter.

Vad svårt det ska vara att bestämma sig för en kamera =)

Aha, jag bara kollade Cyberphotos priser, där skiljde det 400.

Canon S2 IS har många fördelar, men den är större och väsentligt tyngre. (Vikten brukar anges utan batterier eftersom den kör på AA-batterier.) Och när väl den kommit ut och det finns tester att läsa så hägrar en ny kamera vid horisonten. ;)

Tack för infon, samt bilderna!

Nu har jag iaf beställt en FZ4 och tror jag kommer bli grymt nöjd med den. Tänkte att jag kunde lägga pengarna jag sparade på lite extragrejer, såsom väska, stativ osv.

Jag hade säkert blivit lika nöjd med FZ5 också men då jag tyckte det skiljde så lite så valde jag det lite billigare alternativet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar