Annons

Panasonic DMC-TZ3 Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Mina föräldrar köpte häromdan en TZ3 och jag har testat lite med den. I "simple mode" verkar autoiso använda lämpliga ison för att göra en korrekt exponerad bild, men i vanliga bildläget och autoiso så vill den aldrig gå över iso 200, utom när jag aktiverar blixten, då använder den iso 640.

Vid vanlig fotografering har jag valt att den inte ska använda längre slutartider än 1/8sek, utan att den ska höja iso istället, problemet är att den inte gör det, så inomhusbilder kan bli på 1/8sek och helt underexponerade(iso 200) och oanvändbara.

Är det nån annan som märkt detta eller är det fel på kameran?
Kollade på Panasonics sida för att se om det fanns nån firmware som löser detta men hittade inget.

Edit: Jag kollade en gång till i manualen och såg att Autoiso inte ska gå högre än iso200 av nån knäpp anledning, så det blir till att lära föräldrarna hur man ändrar iso för inomhusbruk.. ;)

Senast ändrad:
Du har ju ett (i)-läge på kameran.
Intelligent-ISO, väl där kan du gå in i menyn och välja max 400, 800 eller 1250.

jo, jag märkte det oxå, det fungerade ju mkt bättre, det verkar inte vara nån skillnad mot vanliga fotoläget förutom att den använder autoiso alltid, och att man bara väljer högsta möjliga, smart.. det vanliga läget blev nästan onödigt nu.. för mina föräldrar iaf..

Men tack för svaret!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar