ANNONS
Annons

Panasonic DMC-LX3 eller DMC-LX5

Produkter
(logga in för att koppla)

sentis

Ny medlem
Hej

Eftersom jag kommit fram till att jag sällan har med min DSLR när jag reser (eftersom jag gillar att resa lätt och den väger rätt saftigt) så tänkte jag ta och införskaffa en kompaktkamera.
Mina främsta önskemål är att den ska ha stor ljusöppning och vara rolig att fota med.

Just nu väljer jag främst mellan Panasonic DMC-LX3 för runt 3000 kr och Panasonic DMC-LX5 för runt 3800 kr. Är väldigt svårt att jämföra dessa eftersom recensionerna för den ena är två år äldre än för den andra.

Är det värt 800 spänn (för en fattig student) att köpa den runt 2 år nyare LX5? Enda riktiga skillnaden jag ser på specen är att LX5 har lite mer zoom.

Nån som har någon erfarenhet av dem att dela med sig av?

Hej

Eftersom jag kommit fram till att jag sällan har med min DSLR när jag reser (eftersom jag gillar att resa lätt och den väger rätt saftigt) så tänkte jag ta och införskaffa en kompaktkamera.
Mina främsta önskemål är att den ska ha stor ljusöppning och vara rolig att fota med.

Just nu väljer jag främst mellan Panasonic DMC-LX3 för runt 3000 kr och Panasonic DMC-LX5 för runt 3800 kr. Är väldigt svårt att jämföra dessa eftersom recensionerna för den ena är två år äldre än för den andra.

Är det värt 800 spänn (för en fattig student) att köpa den runt 2 år nyare LX5? Enda riktiga skillnaden jag ser på specen är att LX5 har lite mer zoom.

Nån som har någon erfarenhet av dem att dela med sig av?

Jag har en LX3 och är mycket nöjd. Men skulle jag köpt idag skulle jag utan tvekan ha köpt en LX5. Bättre zoom-omfång + lite annat smått o gott. Definitivt värt 800 kronor. En polare till mig valde att byta sin LX3 till en LX5, men jag sitter nöjd med min LX3. Inte värt de pengar jag i så fall skulle få slanta upp. LX3 är en mycket bra kamera upp till ISO 200, helt ok på 400, och funkar i nödfall på 800. / mvh FiCa1

back-illuminated CMOS image sensor

Jag har en LX3 och är mycket nöjd. Men skulle jag köpt idag skulle jag utan tvekan ha köpt en LX5. Bättre zoom-omfång + lite annat smått o gott. Definitivt värt 800 kronor. En polare till mig valde att byta sin LX3 till en LX5, men jag sitter nöjd med min LX3. Inte värt de pengar jag i så fall skulle få slanta upp. LX3 är en mycket bra kamera upp till ISO 200, helt ok på 400, och funkar i nödfall på 800. / mvh FiCa1

Jag har en Leica D-LUX 4, vilket är exakt likadan kamera som LX3, bara att det sitter en röd prick på Leican och lite annat smått och gott.

Jag går idag och funderar på att byta till Leica D-LUX 5 eftersom sensorn är bättre, ljuskänsligare, eftersom den är vänd på så att kablaget sitter på baksidan. Detta gör att photonerna (ljuset) har lättare att hitta ner till sensorn.

På Wikipedia finner du:
A back-illuminated sensor, also known as backside illumination (BSI or BI), is a type of digital image sensor that uses a novel arrangement of the imaging elements to increase the amount of light captured and thereby improve low-light performance. The technique was used for some time in specialized roles like low-light security cameras and astronomy sensors, but was complex to build and required further refinement to become widely used. Sony was the first to solve these problems and introduce a consumer BI sensor, in their 5 Mpx 1.75 µm CMOS sensor introduced in 2009. The technology has been introduced by several other vendors such as HTC EVO 4G, and is a major selling point of the camera in the latest iPhone.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200806/08-069E/index.html

http://www.photonics.com/Article.aspx?AID=34685

Dessutom kan du sätta på en elektronisk sökare (3.000:) så att du inte behöver stå med sträkta armar när du fotar. Allt detta plus större omfong på tele och lite annat smått och gott.

Sony tillverkar antagligen de bästa BSI konstruktionerna och dessa är både ccd och cmos , CCD konstruktionen används av flera tillverkare sedan en tid , tex i Canons kompakter G11, s90, g12, s95 för att nämna några

Jag har en Leica D-LUX 4, vilket är exakt likadan kamera som LX3, bara att det sitter en röd prick på Leican och lite annat smått och gott.

Jag går idag och funderar på att byta till Leica D-LUX 5 eftersom sensorn är bättre, ljuskänsligare, eftersom den är vänd på så att kablaget sitter på baksidan. Detta gör att photonerna (ljuset) har lättare att hitta ner till sensorn.
.

Leica D lux 4 och D lux 5 har antagligen samma BSI sensor från Sony, dvs den du också kan finna i Canon g12 , s95, Nikon P7000 osv

FIS vs BIS

Leica D lux 4 och D lux 5 har antagligen samma BSI sensor från Sony, dvs den du också kan finna i Canon g12 , s95, Nikon P7000 osv

Med 99% säkerhet, även den bäste kan ha fel ;-), så har D LUX-4 en FIS, Front illuminated structure och D LUX-5 en BIS, Back illuminated structure.

/ Jan-Olof

Med 99% säkerhet, även den bäste kan ha fel ;-), så har D LUX-4 en FIS, Front illuminated structure och D LUX-5 en BIS, Back illuminated structure.

/ Jan-Olof

du menar BSI
dvs en back-illuminated sensor, också känd som backside illumination (BSI eller BI)
jag hittar ingen info om att Panasonic har gjort en 10mpixel BSI så det är antagligen Sonys sensor som även sitter i senaste Leican

du menar BSI
dvs en back-illuminated sensor, också känd som backside illumination (BSI eller BI)
jag hittar ingen info om att Panasonic har gjort en 10mpixel BSI så det är antagligen Sonys sensor som även sitter i senaste Leican

Enligt Wikipedia har du helt rätt, BSI eller BI kommer jag hädanefter att hålla mig till.

Wikipedia skriver:

A back-illuminated sensor, also known as backside illumination (BSI or BI), is a type of digital image sensor that uses a novel arrangement of the imaging elements to increase the amount of light captured and thereby improve low-light performance. The technique was used for some time in specialized roles like low-light security cameras and astronomy sensors, but was complex to build and required further refinement to become widely used. Sony was the first to solve these problems and introduce a consumer BI sensor, in their 5 Mpx 1.75 µm CMOS sensor introduced in 2009. The technology has been introduced by several other vendors such as HTC EVO 4G, and is a major selling point of the camera in the latest iPhone.[1]

Vad det gäller Iphone 5 så valde Apple en kameramodul från Sony men inte kameramodulen med högsta upplösningen som Sony kan erbjuda idag , modulen skall passa in i Iphones mått vad det gäller höjd , tidigare var det Omnivision, världens största sensortillverkare som försåg Apple/Iphone med kameramoduler..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar