Annons

Panasonic DMC-FZ1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Görant

Aktiv medlem
Vi åker på en långresa Österut 17 Mars. Har inte mycket kameror kvar, tänkte köpa nåt inför resan.
Kan Panasonic DMC-FZ1 vara rätt kamera?
Verkar ha en häftig zoom (12X) (35-450) + digital zoom. Dessssutom ser den ut som en kamera..
Och image stabilizer.

ngn?

japp..men bara två..känns som lite fattigt underlag för ett beslut ;-) ska väl komma tester snart..från någon av de många digitalkamerasiterna.

Precis, jag skulle nog knappast använda detta som underlag heller...

Blir det bra recensioner ligger nog denna kamera bra till för köp!

Är digital zoom något att ha? Skulle ge 420x3=häftiga 1300mm... Eller är det samma som att zooma efter i photoshop.
Även fråga: En större upplösning (t.ex 5 mbit) hade väl gett en lägre optisk zoom (med samma optik) - eftersom ccd-chipen hade haft dubbelt så stor yta?
Göran

Görant skrev:
Är digital zoom något att ha? Skulle ge 420x3=häftiga 1300mm... Eller är det samma som att zooma efter i photoshop.
ja, det är samma som att beskära efteråt i PS el. dyl.
Görant skrev:

Även fråga: En större upplösning (t.ex 5 mbit) hade väl gett en lägre optisk zoom (med samma optik) - eftersom ccd-chipen hade haft dubbelt så stor yta?
Göran
nä, så behöver det inte vara, sensorn kan vara av samma stolek, även om den har fler pixlar.
men annars stämmer det..är sensorn större så, alltså mer vidvinkel och kortare tele...om det överhuvudtaget får plats.

Det intressanta i sammanhanget är ju bild-stabiliseringen. Har aldrig fått prova Canons motsvarande telelinser t.ex. (ES?) men sett tester att dessa telelinser är bra. Har en 50mm Canon kikare dock med stabilizer - och den funkar väldigt bra.
Nu är ju detta Panasonic - gör inte dom digitalkameror med stabilising?
Hur som helst.. värt att prova.

Också värt att prova:

Någon som har en digitalkamera! Ett test av vad "Digital Zoom" tillför. Man kan ju misstänka trots allt att vissa parametrar ändras i kameran t.ex. att avläsningen sker bara på de innersta cellerna - därmed kortare exponeringstid t.ex.
Skulle vara användbart med lång zoom....

/Göran

vill du ha mer tele än 420mm så köp en konverter istället för att använda digitalzoom, en 2x konverter ger ju 840mm.

Görant skrev:
Man kan ju misstänka trots allt att vissa parametrar ändras i kameran t.ex. att avläsningen sker bara på de innersta cellerna - därmed kortare exponeringstid t.ex.
Skulle vara användbart med lång zoom....
Det skulle dessvärre ändå inte innebära någon skillnad för slutartiden. Ett objektivs ljusstyrka är inte beroende av hur stor del av den tecknade bildcirkeln man använder. Och en CCD består ju av individuella celler, så den blir inte heller känsligare för att man struntar i signalerna från vissa av dem.

Digital zoom har bara ett användningsområde och det är om man vill beskära utan att använda datorn, t ex om man lämnar in sitt minneskort till ett labb eller har en fristående skrivare som funkar utan dator.

Hej,

De blev klara med testet snabbare än jag hade trott! Hmmm, vad tycker ni? Jag känner mig lite tveksam...Bra med IS och 12x zoom, men jag vill nog ha lite fler manuella funktioner...

ja, nog tycker jag en begagnad Olympus C-2100uz är ett betydligt bättre köp, bättre bildkvalité, fler manuella inställningar, kan lagra i tiff, och inte minst lägre pris.
men Panasonicen är ju betydligt smidigare..så om det är viktigt så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar