Annons

Pana FZ-20 Vs A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar Cederqvist

Avslutat medlemskap
Har tänkt köpa en ny kamera och har länge haft ögonen på en Panasonic DMC-FZ20. Kollade lite på Konica minolta A200 nu och fick lite att tänka över. Jag är ute efter en "allround" kamera runt 5000:- och fastnade för panasonicen främst för leica linsen och stabiliseringen.
Vad säger ni om valet mellan dessa två? Behöver jag verkligen 8mpixlar istället för 5?

Om du har nytta av fler pixlar beror väl på hur stort du ska förstora bilderna. 5Mpix räcker till A3 utan större problem och troligen ännu mer, beroende på motiv och hur kräsen man är.

Sen tycker jag ju att A200 är en trevligare kamera, med mekaniskt kopplad zoom, större sensor osv. Fast den har ju inte lika stort zoomomfång, om man vill ha det.

Tack för ditt svar. Nej, större än A3 lär jag nog inte skriva ut. Hur är skilnader på brus. Det borde väl bli lite mindre med större sensor, men hur mycket mindre? Om man kör med Noice Ninja kanske det inte spelar någon roll?

Bruset förstör ju inte bara intrycket av bilder (kornig), utan försämrar ju även detaljupplönsingen. Använder man dessutom mjukvara för brusreducering så minskas detaljrikedomen ytterligare. Det är alltid bra att ha så lite brus som möjligt fårn början.

A200 har mindre brus, men inte enormt mycket mindre, men klart märkbart. Detaljupplösningen är inte heller enormt mycket bättre, den högre upplösningen till trots.

Om du inte redan gjort det kan du läsa testerna och jämföra bilder osv, för att bilda dig en egen uppfattning, här tex:
http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa200/
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/

Det tänkte jag inte på, tack. Har läst recensionerna ett par hundra gånger och kan ändå inte bestämma mig :)
Tror nog inte jag kommer köra på högt ISO så mycket men det är ju bra att kunna utan att bilden är för brusig.
Tycker Panasonicen känns bättre i handen men saknar zoom kontrollen på objektivet.
Tack för hjälpen.

Varför inte en FZ30, Oscar? Priset?
Den har ju mekanisk zoom, 8MP och en hel del annat nytt (RAW-format, vinklingsbar LCD, snabb uppstart och prestanda, m.m.). Jag tänkte också en del på bruset i mitt val men tyckte skillnaden var för liten för att låta det avgöra, här jämförs den med A200 på ISO400:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz30/page10.asp

Allmänt med Panasonic så är verkligen Leica-optiken en höjdare och det är faktiskt riktigt roligt att fota med ett rejält tele som dessutom är ljusstarkt och stabiliserat. Hjälper ordentligt för att man inte ska behöva gå upp i ISO. Om man ändå gör det och får brus så tar brusreduceringsprogram som NeatImage (freeware)bort förvånansvärt lite detaljer.

Lycka till i valet!
/Per

Jo, nu är det en fz30 som gäller. Tyckte först det var mycket pengar men har hittat från Hong Kong för ganska lågat pris. Följer er tråd med spänning:)

Det låter som ett klokt val ;-)
Intressant alternativ att handla från Hong Kong! Du får gärna dela med dig av den erfarenheten.

Oscar Cederqvist skrev:
Jo, nu är det en fz30 som gäller. Tyckte först det var mycket pengar men har hittat från Hong Kong för ganska lågat pris. Följer er tråd med spänning:)

Glöm inte att du kan åka på tull och moms på priset åxå. Lägg på 30% för det, om du inte redan gjort det.

Har handlat lite andra el prylar därifrån i lite lägre prisklass och har aldrig haft problem med tullen. En FZ30+1GB sdkort, litet static rengörings kit och extra batteri går på 5100sek ink frakt, det är ju lockande.

Det varierar ju både med vilken speditör och med slumpen om man räkar ut för det.
Dyrare varor skickar man ju inte gärna utan försäkring och då anges ju värdet på handlingarna. Men en del företag är villiga att chansa och tar en eventuell förlust.

Sedan är det ju ofta så (vet inte hur det är med just panasonic) att garantin inte gäller i sverige heller. Om man nu skulle ha oturen att råka ut för att något går sönder.

Det kan vara både för och nackdelar med att importera. :)

Helt rätt, det är lite chansning att handla därifrån. Men skulle det hända något går det ibland att få det gjort på hemmaplan om man tjatar. Tror Panasonic har någon form av "world wide" garanti men vet inte riktigt hur den funkar.

Oscar Cederqvist skrev:
Har handlat lite andra el prylar därifrån i lite lägre prisklass och har aldrig haft problem med tullen. En FZ30+1GB sdkort, litet static rengörings kit och extra batteri går på 5100sek ink frakt, det är ju lockande.

Det ska så klart stå "litet stativ" i mitt föregående inlägg.

Vi (på FZ30-tråden) diskuterade garantin tidigare angående köp i USA som är undantaget i Panasonic's Limited World Wide Warranty. I listan över service centers är USA markerat med en asterisk som indikerar undantaget, någon asterisk finns inte för Hong Kong (Sverige finns på samma lista) så om du får samma garanti så bör den alltså gälla här.

När jag kom hem idag låg det en lapp i lådan att FedEx varit här och försökt leverera min kamera, KL 10:20. Såklart är inte många hemma vid den tiden. Ringde FedEx och skulle boka en ny lev tid men får då höra att de bara kör ut ett par gånger i veckan och då vid 10 tiden.....
Tycker det är otroligt dålig service med tanke på att det är det största bolaget i branchen.
Hur som helst ska de lämmna den till grannen imorgon.

När jag köpte min kulled ringde de och frågade när jag var/kunde vara hemma. Till slut enades vi om att de skulle köra ut paketet till mitt jobb istället.
Men det kan ju vara olika beroende på var man bor. Jag bor ju i Gbg och där har de ju säkerligen utkörningar stan runt hela dagen.

Jag trodde också de skulle ringa innan, men det sa de att de inte gjorde. Kunde fått den levererad till ett annat ställe men jag vet inte riktigt var jag är just då.
Tycker det var dåligt om man jämför med DHL.

Nu har jag fått min kamera och den verkar helt OK. Självklart gick det inte helt som det skulle. Batteriladdaren är inte avsedd för våra uttag, något som jag frågade speciellt om. Får se om jag kan få tag påå en sladd eller om jag måste köpa en hel laddare.
Annars har allt gått bra.

Kul att den kommit fram ok, tullfritt också låter det som!! Så här ser den 'svenska' laddaren ut underifrån, hoppas det kan räcka att byta sladd!

Bilagor

• p1010492.jpg
    p1010492.jpg
    46.7 KB · Visningar: 84
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar