Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paj slutare på 300D..

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon har väll iofs inte sagt att slutaren ska hålla precis 30 000 lr 50 000 exponeringar.

Jag har uppfattat det som att detta är ett riktvärde för ungefär hur många exponeringar en kamera kan gå innan det kan bli aktuelt med ett slutar byte.

Vad jag vet är det bara canons proffshus (1d serien) som har en garanti för hur många exponeringar man minnst ska kunna ta.

Jag tycker att det är sjukt att kameran inte håller längre än 14 månader men eftersom garantin har gått ut (Som jag uppfatta det)

Men därimot kan man ju tycka att 35 000 exponeringa är en del. Det är ju runt 2500 bilder per månad eller 80 bilder per dag.
Jag tror inte canon hadde räknat med ett sådant slitage på kameran när de designade kameran.

Det går ju alltid att försöka tjata lite på dem men jag tror inte du kan räkna med att få något tillbaka eller reparerat.

MvH Andreas
 
37000 exponeringer är ganska mycket....tror att det är ett ytterst fåtal analoga hus som någonsin kommer upp i de siffrorna.

En jämförelse ( om än litet haltande )
En analog amatörkamera är designad att hålla ca 15 (!) rullar. Visst låter det litet, men fundera litet nu på hur dessa kameror används:

Första året är man aktiv och tar 5 rullar ( 1 runt jul, 1 på semester, 1 för sportlovet och sen litet ströbilder under året) vilket nog är ganska normalt för "familjefotografering". Åren efter tar de flesta 3 - 4 rullar per år.... Kameran kommer alltså att hålla ca 5 år vilket väl är ganska OK för en enkel kamera.

Jämför det med 37 000 exponeringar på 14 månader :)
 
jeskata skrev:
Har nog förstått att slutarna på filmhusen håller typ lika länge.
Det beror ju säkert också på hur ofta man byter objektiv och på så sätt får in damm i huset.

Problemet om man vill byta själv är säkert att få tag på reservdelen, annars finns det ju sprängskisser på nätet.

sprängskisser har du här... till bl.a. 300D

reservdel kan man köpa på MK Elektronik i Mölndal/Göteborg ... dock så är det begränsad tillgång på delar till analoga kameror som har några år på nacken...
 
JOLidman skrev:
Håller med Roger Eriksson - konsumentköplagen gäller.

Om jag vore som du skulle jag ringa direkt till Canon i Sverige om försäljaren fortsätter och bråka.


Nej, prata med Canon ska du inte göra. Köpet har gjorts upp mellan dig och försäljaren, Canon är som tillverkare inte inblandade. Enligt konsumentköplagen är det försäljaren som är ansvarig för trasiga/defekta produkter inte tillverkaren. Om försäljaren hänvisar till att det är upp till Canon om dom ska reparera så förklara vänligt men bestämmt att så inte är fallet och hänvisa till konsumentköplagen.

Däremot håller jag med om att konsumentköplagen gäller.

//Erik
 
defiant skrev:
sprängskisser har du här... till bl.a. 300D

reservdel kan man köpa på MK Elektronik i Mölndal/Göteborg ... dock så är det begränsad tillgång på delar till analoga kameror som har några år på nacken...

Måste bara göra dig uppmärksam på (om det är du som underhåller siten) att sprängskissen på EF-S 18-55 inte går att ladda nere (åtminstone inte i firefox).
 
jeskata skrev:
Måste bara göra dig uppmärksam på (om det är du som underhåller siten) att sprängskissen på EF-S 18-55 inte går att ladda nere (åtminstone inte i firefox).

skall undersöka det, tack.. fast det är nog inte EF-S utan den gamla EF tror jag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.