Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paj slutare på 300D..

Produkter
(logga in för att koppla)

kesperse

Aktiv medlem
Tjenare!!

Nu har min 300d rasat..
Halva bilden blir svart och autofokus funkar inte.. Slutaren är alltså paj.. =Z

När jag tog bort objetivet trillade det ut en liten svart plastsprint. Jag tror den sitter i själva ramen runt slutaren.. den har gått av.. det ser man på plasten.

Nån som har en ide om vad det kan kosta att laga??

MVH//Per
 
Finns det ingen garanti kvar? Även om slutaren är slut så bör det inte regna plastdelar om kamerna när man tar bort objektivet.
 
Paj slutare - ingen som hört talas om garanti?

1 eller 2 år beroende på om du kan påvisa att felat funnits från början (2 år) eller om det bara har uppstått (1 år).

Som du beskriver så borde 2 år gälla eftersom plastpinnen har suttit i kameran från tillverkningsdatumet ;-)

Gäller ju att du har garantin kvar.

/Jan-Olof
 
snackade med nåt service center och dom sa att det var 1 år oavsett vad som hänt. =( har hört att slutare ska gå på 3000.. men den där lilla pinnen som sitter i själva ramen runt då? den är där för att lyfta bakre spegeln tror jag..
 
Gissar vilt...

En trasig slutare borde väl inte påverka autofokusen?

Blir det någon skarp bild alls i sökaren på något avstånd? Blir det inte det gissar jag att upphängningen av spegeln rasat.

Per
 
kanske garanti

Är det så att du har haft kameran mindre än 2 år och tagit mindre än 30 000 exponeringar så ska du nog stå på dig. Då borde konsumentköplagen gälla. Jag skulle i alla fall inte gett mig!
 
Ingen aning.. jag sa ju hur gammal kameran var och hur många exponeringar men dom sa att ingen garanti gällde..
 
Undra om man kan laga skiten själv?? =)

har ju inget att förlora om inte jag har nån garanti.. men ska kolla med canon först
 
En garanti är ett frivilligt åtagande men konsumentköplagen kan de inte avtala bort. Under 2004 så var reklamationstiden för en produkt 2 år (3 år från 1 april 2005) så om du är konsument och köpte kameran i augusti 2004 så hänvisa till KKL. Efter de första sex månaderna så skall du visat att felet funnits där från början men om du inte varit onormalt våldsam med kameran så skall det inte börja rasa bitar från den så snart...
 
Eftersom jag själv sitter på en 300D så blev jag lite nyfiken, och orolig, men jag funderar på en sak...

Är det dålig kvalité som gör att slutaren pajar eller är det samma på canons analoga i samma prisklass att de "bara" tål 30 000 exp. Blir ju aningens fler exp. med digitalt...
 
Har nog förstått att slutarna på filmhusen håller typ lika länge.
Det beror ju säkert också på hur ofta man byter objektiv och på så sätt får in damm i huset.

Problemet om man vill byta själv är säkert att få tag på reservdelen, annars finns det ju sprängskisser på nätet.
 
Håller med Roger Eriksson - konsumentköplagen gäller.

Om jag vore som du skulle jag ringa direkt till Canon i Sverige om försäljaren fortsätter och bråka.

Var har du köpt kameran, kan ju vara intressant att veta eftersom jag går i långt framåtskridande inköpsplaner.

Om vi "backar" till den gamla analoga tideräkningen skulle ingen leverantör komma på tanken och säga att det är helt normalt att en kamera lägger av efter 14 månader och 30.000 exponeringar.

Är det på detta sättet, att canons prylar håller 30.000 exponeringar, kommer jag att hålla mig till den tillverkare som har coola pixlar.

Stå på dig - naturligtvis gäller konsumentköplagen / Jan-Olof
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.