Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

paintballfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

pacmeister

Ny medlem
Hej jag har nyss börjat med att fotografera paintball just nu är det inomhus i en gympahall
och jag skulle behöva lite hjälp och tips m.m

jag har en nikon d3000 med ett simga 100-300 objektib med manuell fokus har även orginall objektivet på 18-55. har inte köpt en extra blixt än som en tipsa mig om men tycker förutom att vissa bilder blir mörka (som går att fixa efterhand) så blir dom suddiga ingen skärpa m.m vad gör jag för fel?
försöker ha så hög slutartid som möjligt med inte lätt i det dåliga ljuset ibland går det.
skickar med nån exempel bild så ni får se vad jag menar.
tacksam för alla hjälp :)
mvh: patrik
 

Bilagor

  • pic3.jpg
    pic3.jpg
    41.7 KB · Visningar: 575
  • pic4.jpg
    pic4.jpg
    38.3 KB · Visningar: 558
  • pic1.jpg
    pic1.jpg
    35.9 KB · Visningar: 560
  • pic2.jpg
    pic2.jpg
    54.4 KB · Visningar: 558
Den sporten är lika utrustningskrävande som de erkänt svårfotografrade inomhussporterna hästhopning och innebandy. Det behövs ett kamerahus med riktigt bra ISO-prestanda och snabb autofokus och ett riktigt ljusstarkt objektiv (som har största bländare 2.8 eller helst större). Båda är dyra. Vibrationsreduktion är däremot inte så viktigt eftersom det inte hjälper mot rörelseoskärpa.

Kolla t ex här (sökning på FS med ordet innebandy):
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...tion=&sort=ptime+desc&maxrows=&set=lp&skip=20
De skarpa bilderna av dessa har slutartider kring 1/500 sek. För att få ner slutartiderna så mycket har ISO 2000-5000 och bländare kring 2.8 använts.
 
Precis som du säger så måste du brottas med snabba rörelser och dåligt ljus. Mina tips blir

1) Dra upp ISO så högt du "vågar". Du borde kunna köra på ISO 1600.
2) Kör kameran manuellt med bländare och tid. Sätt bländaren "vidöppen". Dvs så litet tal som möjligt.
3) Mät mot något neutralt och genomsnittligt. Jag tror att ljuset är ungefär lika i hela hallen. Anpassa tiden till en korrekt exponering. Skulle tiden bli väldigt kort, så kan du välja mellan att sänka ISO något eller blända ner optiken något. Förmodligen kommer du inte att få den möjligheten.......

När det gäller övrig skärpa så borde kameran kunna hänga med på följande fokus. Kör med serietagning och kör korta serier 2 - 3 exponeringar. Tvinga kameran till att enbart använda en fokuspunkt - t.ex. den i mitten. Försök följa ditt motiv och låt kamerans autofokus jobba hela tiden. Kör du korta serier så räkna med att bild 2 brukar sitta. (då har autofokusen hunnit med men om du följer ditt motiv, så kan lika gärna 1:an sitta.)

Detta blir grundtipsen. När du blir varm i kläderna, så kanske en fokuspunkt i ena kanten passar bättre för själva bildutsnittet. Bara till att kämpa på!
 
Tack för tipsen :)
som tur är blir det dock mer utomhus sen när tävlingarna drar igång igen så då blir ju ljuset mycket bättre.

har ni några tips på redigeringar ja kan göra i photoshop? kan photoshop så sett men har aldrig gjort redigeringar med foton förr så där är även många tips välkommna :)

dessa är några jag gillar men de är också tagna utomhus.
http://bullitproofmonkey.com/epc-venice-cup/
 
Hmmm ser ut som Viktor på bilderna ;-)

Pacmeister om du står på plan och tar bilderna så ställ in slutartid på 650-1000 om kameran tillåter och knäpp en hel drös med bilder i breaken på 1 utvald person. Har du tur blir denna träffad och du lyckas få en grym actionbild där du ser färgstänket flyga åt alla håll.

Ses till våren när tävlingarna börjar :D

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk
 
Jag fotar en del airsoft och det finns vissa likheter dock fotar jag oftast utomhus. Jag tycker du ska testa ett riktigt ljusstarkt objektiv tex en fast 50mm 1.4/1.8 bländare, dessa finns väldigt prisvärda och ger väldigt mycket glädje! Följ övriga tips om maxad bländare & högt iso så kommer det blir fint. Jag känner inte till kvalitet på ditt objektiv men det verkar inte vara dunder till det användningsområde du tänkt dig.
 
Nu ska jag göra ett helt offtopic inlägg....
Fy fan för att städa där sen :)))

I övrigt kan jag bara hålla med andra. Ljusstarkt objektiv och höga ISO. Finns inga genvägar där...
 
Tycker just att en fast 50mm kan vara en genväg. Jag hade inte råd med ett ljustarkt tele objektiv som hade varit det optimala så jag köpte ett bilgare tele och bilderna blev oftast skräp(detta tamron tele används aldrig längre=pengar i sjön), sen med fast 50 blir det så jäkla bra när det blir bra men tyvärr är man/jag ibland på fel ställe då zoomandet sköts med benen och inte objektivet.

EDIT: Idag tänker jag inte köpa mer skit obektiv, kommer köra på fasta objektiv och spara till ett "tillräckligt" bra tele en väldigt vacker dag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.