Berätta gärna vad du tycker när du bekantat dej med programmet.
Än så länge måste jag säga att PaintShop Pro är en mycket positiv bekantskap!
Jag har förvisso bara bekantat mig med själva editeringsdelen i programmet och inte alls med management- eller adjustdelen. Jag har heller inte grävt jättedjupt i editeringsdelen, men i alla fall testat på verktyg för att räta upp en bild, beskära, förstärka eller tona ner enskilda färger, sätta svart och vitpunkt, justera ljusstyrka och kontrast, ändra vitbalans och lyfta skuggor, mättnad och "vibrancy", använda oskarp mask, ändra bildstorlek och lägga på en enkel ram.
Negativa saker så här långt är väl att jag inte riktigt har blivit vän med vitbalansverktyget i PSP ännu. Detta för att färgerna där inte blir samma som jag batchade ut från råkonverteraren Canon DPP. Om RAW-filen vid batchningen från DPP har "Daylight 5200K" som vitbalansering, så kommer samma bild vid öppnandet i PSP se identisk ut. Men så fort jag öppnar upp verktyget "White Balance" i PSP så får bilden en helt annan ton. Default-inställningarna ger en klart kallare ton än den batchade bilden och väljer jag "Daylight 5200K" i PSP så lägger PSP till rätt mycket rött. Jag brukar oftast i och för sig inte ändra vitbalansen, men om det skulle behövas så känns det bäst att göra det i Canon DPP och sedan inte röra vitabalanseringsverktyget i PaintShop Pro, tycker jag. Jag saknar även en pipett att vitbalansera med i PSP:s vitbalanseringsverktyg.
Förutom ovanstående så tycker jag editeringsdelen i PSP är mycket tilltalande. Känns kul och inspirerande att jobba med bilderna där och slutresultatet blir oftast riktigt bra. Jag upplever att det är ganska lätt att få till ett bra slutresultat i PaintShop Pro X7 faktiskt.
Personligen tycker jag programmet känns logiskt att använda och med min nya dator (Intel Core i7 4690K 4 GHz, SSD+SSHD-disk, 32 GB minne) så upplever jag inte någon direkt seghet heller förutom att justeringar inte alltid sker i realtid utan i stället kanske någon tiondel efter reglageändringen. Det är inte det mest optimala, men faktiskt inte heller något jag stör mig på. I Lightroom fungerar det här bättre (som det ska) har jag märkt.
Jag har även Lightroom 5.2 installerat i min dator och har förstås passat på att ta mig en liten titt på det också. Hur mycket jag än vill att det ska vara programmet för mig så känns det inte rätt. Antagligen för att arbetssättet skiljer sig en hel del mot vad jag är van vid från att ha använt mig av Photoshop i alla år. Jag föredrar dessutom att jobba med enstaka bilder åt gången i stället för att göra justeringar på flera bilder samtidigt.
Så för min del lutar det väldigt mycket åt att kombinera Canon DPP med Corel PaintShop Pro X7 Ultimate..även om jag inte riktigt har gett upp hoppet om Lightroom ännu. Capture One Pro 8 har jag också varit inne på att använda, men efter att ha misslyckats att få igång den 60-dagars testversionen två gånger så tror jag att jag skippar det programmet faktiskt. Det är dessutom relativt dyrt (ca 2800
, vilket kan jämföras med PaintShop Pro X7 Ultimate som ligger på ca 800 kr samt Lightroom 5.2 som jag alltså redan har på skiva.
Ni som är nyfikna på PaintShop Pro borde alltså själva ladda ner, installera och testa det. Det är i alla fall min rekommendation..