Annons

Paint Shop Pro X - beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
En för mig ständig källa till irritation i Paint Shop Pro X är detta varför den senaste beskärningsinställning man gjort sparas till nästa gång man ska beskära en bild.

Man vill ju att beskärningslinjerna ska finnas längst ut i marginalerna när man börjar beskära en bild. Men i mitt program så är det min senaste inställning som alltid kommer fram vilket för mig betyder att jag först måste dra ut linjerna till samtliga marginaler och först därefter kan jag göra min nya beskärning. Är det så också för dig som har PSPX? Och är det nån som vet om man kan få ordning på detta?

Minns inte om det skiljer mellan X och XI men du återställer verktyget genom att klicka på "clear-pilen" - markerad med rött nedan:

Bilagor

• skärmklipp.jpg
    skärmklipp.jpg
    20.7 KB · Visningar: 116
Vid närmare eftertanke tror jag bara den finns i själva verktygspaletten i X:

Bilagor

• skärmklipp.jpg
    skärmklipp.jpg
    26.7 KB · Visningar: 110
Tack Jan för dina försök att hjälpa, men det funkar ändå inte för mig.

Återställsknappen löser inte problemet alls för mig. För klickar jag på den måste jag inför ny beskärning därefter klicka på "Beskär" och då dyker den senaste inställningen upp igen, och så tvingas jag igen att dra linjerna ut till marginalerna och sen göra min nya beskärning.

Det vore väl bra om ett klick på återställsknappen innebar att linjerna kom ut till marginalerna och man genast kunde göra en ny beskärning. Men det går ju inte. Man tvingas ju dessutom klicka på "Beskär", och då poppar den gamla inställningen upp igen.

Men än bättre vore det ju - och väl det naturliga - att beskärningslinjerna efter avslutad beskärning på en bild automatiskt gick tillbaka till utgångsläge i väntan på ny beskärning.

Hej!

Något som inte stämmer...

När jag klickar på återställ så försvinner den gamla storleken från förra gången jag använde verktyget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar