Annons

Paddling och foto

Produkter
(logga in för att koppla)

jonik

Aktiv medlem
Håller på och bygger mig en träkajak som förhoppningsvis blir klar i sommar. Samtidigt har jag nu skaffat mig en ordentlig kamera och mitt fotointresse har blomstrat upp.
Hur lyckas man kombinera paddling och att fota på ett bra sätt? Själv är jag ju rädd att man ska välta med kameran i handen. Hur gör folk? Packar ni ner kameran i vattentäta kameraväskor? Vågar ni plocka upp kameran i kajaken?
Har skaffat mig en vattentät liten kameraväska från W-tex som jag tror ska fungera!
 
Förut när jag paddla canadensare en hel del så hade jag kamera med extra optik, blixt mm i en spann med bra lock (typ större potatissallad eller liknande) och snöre till kanoten. Denna lösningen funkade bra även när paddlingen gick mindre bra, hinken flöt och var torr innuti.

Hur man gör på bästa sätt kajak där sittbrunnen är lite trängre men det gäller väl att hitta en hink som är liten nog för att rymmas bland benen.

Man får ju chansa lite för att få do bilder som man vill ha.
 
gör som en av mina kollegor, han hade kameraväskan framför sig, ungefär i knät, han satt o spände sig hela tiden så att han knappt kunde ta sig ur kajaken när han var färdig....
 
Jag har kameran i vanlig kamerarem snett över bröstet och "snurrar" över den på ryggen när jag paddlar. Lätt att bara greppa remmen och dra fram kameran på magen när något dyker upp. Jag barlastar kajaken med några PET-flaskor vatten i botten så att den blir stabilare. Kan vara bra med ett kardborreband eller liknande framför sittbrunnen att fästa paddeln med under fotandet.
 
Det finns ju många olika lösningar för det där... Jag kör med ett undervattenshus till min lilla kamera (KM Dimage Xt) som jag har i en ficka på flytvästen. A200 har jag nedpackad i nån lucka. På så vis kan jag fota litegrann under färd och mer flexibelt då jag kommer iland.

För stabilisering på vattnet finns ju såna där Sea-Wings (typ pontoner) att spänna på kajaken. Annars kan man ju på Grönlandsmanér spänna fast paddeln på akterdäcket så att den pekar vinkelrätt ut från kajaken (som en utriggare), och på så sätt få (förvånansvärt bra) stabilitet åt ett håll. Sen gäller det bara att komma ihåg åt vilket håll stabiliteten finns när man jonglerar med kamerautrustningen :)

VKV har ju på en del av sina kajaker fästen i skrovsidan där man kan sticka in de båda halvorna av en delbar paddel (en på var sida ;) och därigenom få utriggare för ökad stabilitet. Det är väl inte alldeles omedelbart gjort att montera och ta isär igen, men det är kanske ett alternativ att fundera på, nu när du ändå bygger din kajak själv.

De vattentäta väskorna du talar om vet jag inget om, så de kan jag inte uttala mig om.
 
Jag paddlar iofs inte så jag kanske är ute och cyklar :) men kan detta vara något?

Det finns en mängd olika varianter och kostar mellan "400 - 3 000" SEK beroende på hur stor kamera du har.

De flesta av dessa klarar 20 meters djup dessutom.

http://www.ewa-marine.com/english/index.htm

Cyberphoto har deras prylar så det går att köpa i Sverige.
 

Bilagor

  • u-fx_k.jpg
    u-fx_k.jpg
    7.6 KB · Visningar: 982
Det finns några olika vägar at gå beroende på vilken typ av kamera du har och hur du vill använda den. Har du en kompaktkamera kan du kanske hitta ett vattentätt hus för inte allt för mycket pengar. Då kan du utan problem använda när du sitter i kajaken oavsett väder.

Har du en systemkamera blir ett vattentätt hus förmodligen dyrare än vad en helt ny kajak kostar. Då kan alternativet som Svedlund beskriver vara ett bra alternativ. Det finns flera fabrikat, men ewa-marin är störst och vanligast. Det blir lite puligare plåta med kameran i påsen, men när man vant sig går det riktigt bra.

Ett anant alternativ är att packa kameran helt tätt och ta fram den när du känner att du vågar. Då kan det fungera med de vattentätta däckväskor som finns i kanotbutiken. Ett annat alternativ är att köpa en hård väska från Stormcase eller Peli som du spänner fast på däcket framför sittbrunnen. De är enkla att öppna och stänga och ger ett bra skydd mot både vatten och stötar.

Du kan även kolla i nästa nummer av Allt om digitalfoto.
 
Alltför många låter kameran ligga oanvänd i de vattentäta luckorna och tar inte upp den förrän de står på torra land.
Tidigare hade jag kameran lättilgängligt i främre packluckan. Vid gynsamma förhållanden (lite vågor) bad jag någon ta fram kameran åt mig och hålla i kajaken då jag tog kort. Det är inte när man paddlar i höga vågor som man välter, utan när man ska ordna med packning och annat.
De senaste åren har jag använt ett vattentätt plastfodral för min kompaktkamera. Man kan köpa det för under 200 kronor på Clas Ohlson. Det har jag förvarat i en ficka på kapellet. Nackdelen är att den optiska kvaliteten är dålig, så det blir inga bra bilder. Betydligt bättre blir det med en engångskamera.
Nu när jag beställt en systemkamera köpte jag även ett vattentätt fodral som man kan fota genom från Ewa marin. Enligt de som testat den blir det ingen större kvalitetsförsämring med detta.
Jag har börjat fundera över hur jag ska förvara kameran då jag paddlar. Den får inte slå i något om jag välter och dessutom vara lättilgänglig. Det får jag återkomma med senare i sommar.
 
Tack för alla tips!
Jag var ute och paddlade i Marstrand i helgen och hade med kameran. Tyvärr blev det inga bilder då jag försökte ha kameran i sittbrunnen, men det visade sig för krångligt att ta upp den därifrån så den blev tyvärr liggande.
Kameran jag har är en eos 350D så något "riktigt" undervattenshus är inte aktuellt. Men grejorna från EWA-marin verkar intressanta. Någon som har testat? Var kan man få tag i dem? Pris?
 
Jag kör med kameran (canon D60 + 300/4L IS) i en vattentät påse i sittbrunnen mellan benen. Påsen fastknuten med snöre, jag är osäker på om den flyter med två kilo kamera.
Normalt inga problem att få upp kameran på slätvatten.
Lite otäckt är det dock med bildstabilisering i kajaken. Balansinnet känner av rörelser, men ögat säger att världen står stilla.
Likaså ger mycket tele eller mycket vidvinkel lite otäck känsla då perspektivet ögat ser ändras hastigt när man tar ner kameran.

Visst finns det en risk för blöt kamera med denna metod, men sjöfågelbilderna man kan ta från kajak är underbara.

Vad bygger du för kajak? Min Najad (ritad av Björn Thomasson) är stadig som en pråm i vattnet. Perfekt att fota från.
 
Jag bygger en Kavat också ritat av Thomasson. Den ska ju vara ordentligt all around loch jag har paddlat en som verkade ganska så stadig. Med det är klar det är ju ingen pråm.
Hoppas att jag blir klar med den i augusti. Jag har en vecka på mig där att bygga klart den. Så kanske så blir det premiär till slutet av augusti. Själv? Hur länge har du haft din?
 
Brukar ni vara på Stocken/Orustkajak augusti?
Detbrukar vara en paddelträff där då.

Jag har i 5års tid försökt få färdigt en film om hur jag och min fru paddlade Gotland runt med kajak.
Stllbildskameran hade vi i en Ewa-Marinepåse, videokamera nr 1 i en PeliCaseväska på däck, bakom min rygg (ingen bra lösning för balansen...)
Den anra kameran (en mindre modell) i en vattentät påse i kajak nr 2.

Det fungerade utmärkt. Vi hade även ett mindre stativ med oss.
 
Har inte varit där i augusti. Ska nog dit i början av juli och paddla med några polare. Några turtips?
Sorry att jag byter spår!
 
Ta en titt där, de brukar ha "öppet hus" och paddling i 2-3dagar. (Alla dagar om året ios)

Läs vidar på www.utsidan.se

Jag tror att en polare fick låna min Ewa-Marine, annars kan du få testa den?
 
Najaden har ärvt tvärskeppssektionen från Kavat, så jag tror nog kavat också kan räknas till relativt initialstabila kajaker med sin ganska plana botten. Det ska nog gå fint att fota från den.

Jag är inne på tredje sommaren med min kajak, och de första med kamera. Fick chansen att prova både mycket fina fågelbilder och busväder i helgen, så det gav en hel del värdefulla erfarenheter. Bland annat att kamerapåsen snarast ska fodras med liggunderlag invändigt som stötskydd.

Stockenträffen är trevlig. Var där ett par gånger när jag bodde på västkusten. Numer bor jag på ostkusten så någon mer stockenresa blir det nog inte på ett tag.
 
Gammal tråd, men det skadar ju aldrig att fylla på med lite nya inlægg:) Jag har paddlat en hel del sista tiden och førsøker alltid ha kameran tillgænglig ute på vattnet. Hyr oftast kajaker med en s.k. "day hatch". Dom brukar oftast rymma systemkameran. Det blir lite av en chansning nær man tar fram den, speciellt i lite høgre vågor, men vad gør man inte før lite bra bilder?

Ewa-Marine verkar vara ett riktigt prisvært alternativ. TÆnkte ta och kika på detta så man vågar fota ordentligt:)

(Norskt tangentbord...sorry)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.